Richard Dawkins in de ban van bijgeloof

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Richard Dawkins in de ban van bijgeloof

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef: Daar kwam het Verbond tegen in het geweer.

Onjuist! Het Humanistisch Verbond stelt zich op als concurrent van de gevestigde godsdiensten.

In plaats van een andere schoolmeester te bevechten willen zij het braafste kindje van de klas zijn!
hagenaars

Re: Richard Dawkins in de ban van bijgeloof

Bericht door hagenaars »

Sorry, niet juist. Ik kan talloos vele voorbeelden noemen van gestreden strijden voor gelijke behandeling. Bv. bij de bevolkingsboekhouding, het onderwijs en zelfbeschikking bv. bij abortus en euthanasie..
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Richard Dawkins in de ban van bijgeloof

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Sorry, niet juist.

Wees duidelijk: Je ontkent dat het Humanistisch Verbond zich niet opstelt als concurrent van de gevestigde religies?

Zoals iedereen weet, is het Humanistisch Verbond geen belangengroep zoals bijvoorbeeld de Consumentenbond, maar vertoont alle kenmerken van een kerk. Het verbond is onderdeel van de Humanistische Alliantie. Met eigen rado en tv programma's, en een eigen opleidingsinstutuut dat exclusief de humanistische levensovertuiging onderwijst. En zoals de kerk, als een octopus met vele tentakels. Zwaar gesubsidieerd door de Staat.
hagenaars

Re: Richard Dawkins in de ban van bijgeloof

Bericht door hagenaars »

Veel misverstanden, die neem ik gaarne weg. Het H.V. is geen zuil. Er zijn bv. geen humanistische scholen, begraafplaatsen, tempels etc. Het H.V. heeft wel een opleidingsinstituut. Dat noemen ze inmiddels UvH., maar het is geen echte universiteit, hoor.
Het gaat die organisatie primair om belangenbehartiging voor buitenkerkelijken.
Zij wordt niet gesubsidieerd.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Richard Dawkins in de ban van bijgeloof

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Het H.V. is geen zuil.
Wat versta je precies onder een zuil?
hagenaars schreef: Er zijn bv. geen humanistische scholen, begraafplaatsen, tempels etc.


Maar wel bejaarden oorden, geestelijk raadsleiden, een wereldbeeld.
hagenaars schreef:Het H.V. heeft wel een opleidingsinstituut. Dat noemen ze inmiddels UvH., maar het is geen echte universiteit
Waarom noemen zij zichzelf dan toch een Universiteit?
hagenaars schreef: Het gaat die organisatie primair om belangenbehartiging voor buitenkerkelijken.
Buitenkerkelijken, is dat alles?
hagenaars

Re: Richard Dawkins in de ban van bijgeloof

Bericht door hagenaars »

Verzuiling is een sociologisch begrip, waarmee gedoeld wordt op de verticale structuur in de samenleving, gebaseerd op één of meer levensbeschouwelijke karakteristieken. De term heeft doorgaans een negatieve bijklank en wordt dan gebruikt door diegenen die de organisatie van maatschappelijke structuren op basis van levensbeschouwing minder wenselijk achten.
Ja, in de ouderenzorg is humanisme, staat voor openheid en tolerantie, gelukkig nog wel aanwezig. Die raadsleden daar is voor gevochten, hoor. Aanvankelijk had je alleen aalmoezeniers en dominees en een enkele rabbijn.
Universiteit geeft een bepaalde bekostiging. Ja, het gaat om buitenkerkelijkheid...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Richard Dawkins in de ban van bijgeloof

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef: Ja, het gaat om buitenkerkelijkheid...

In plaats van de privileges van het geloof politiek te bestrijden, zijn de gutmenschen van het Humanistisch Verbond binnen de bestaande wet in concurrentie met die kerk. Zowel op moreel, levensbeschouwelijk als op materieel gebied. Zij willen als alternatief geloof oh zo graag tot de christelijke fatsoenselite toegelaten worden!
hagenaars

Re: Richard Dawkins in de ban van bijgeloof

Bericht door hagenaars »

Het lijkt je te ontgaan, maar ik kan het mij nauwelijks voorstellen. Je hebt mensen die geloven, mensen die anders denken. En mensen zonder geloof. Die laatste categorie, daar ging het om. Daar werd geen of zeer weinig rekening mee gehouden. Het H.V. deed daar wat aan, een voorbeeld: je kon als militair naar de dominee of de pastoor. Nu kun je ook naast die beiden, naar de geestelijk raadsman.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Richard Dawkins in de ban van bijgeloof

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Je hebt mensen die geloven, mensen die anders denken.
Zo is dat. Maar mensen die denken als humanisten, zijn zoals de D'66 leider Alexander Pechthold die er ook zo zeker van is dat hij rationeel denkt!

Heb je nu echt niet in de gaten dat het humanisme óók een geloof is? Weliswaar geen godsgeloof, maar het in mijn ogen even belachelijke geloof in de anti-these: niet god maar de mens staat centraal in de humanistische wereldbeschouwing.

Ik noem die blinde vlek voor de eigen irrationele humanistische opvattingen het humanistisch tekort.
hagenaars

Re: Richard Dawkins in de ban van bijgeloof

Bericht door hagenaars »

Ik beschouw het humanisme niet als een geloof, het is een levensbeschouwing die eigen verantwoordelijkheid voor daden tot uitgangspunt neemt. Dat vind ik een sympathiek doel. Ik zie niet wat in het bovenstaande een 'humanistisch tekort' zou zijn.
Plaats reactie