Atheistisch Manifest van Herman Philipse: een tegenvaller

hagenaars

Re: Atheistisch Manifest van Herman Philipse: een tegenvalle

Bericht door hagenaars »

Zo is het, zo verschijnt bij mij zo nu en dan de Heilige Maagd en je begrijpt...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Atheistisch Manifest van Herman Philipse: een tegenvalle

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Zo is het, zo verschijnt bij mij zo nu en dan de Heilige Maagd en je begrijpt...
Inderdaad: opvoeding stempelt je onderbewustzijn.
hagenaars

Re: Atheistisch Manifest van Herman Philipse: een tegenvalle

Bericht door hagenaars »

Haha...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Atheistisch Manifest van Herman Philipse: een tegenvalle

Bericht door fred neerhoff »

fred neerhoff schreef:naar mijn mening heeft religie met een zingevend verbindings gevoel te maken. Die verbinding kan gevoeld worden met een god, maar ook met de natuur, de mensheid als geheel of met de groep mensen waarmee je je verbonden voelt. Volgens mij bestaat er geen algemeen geaccepteerde definitie van religie. Vast staat wel dat godsdienst geheel onterecht alle religie probeert te annexeren.
Religie onderscheidt de mens van andere diersoorten. In tegenstelling tot de evangelisch atheïst Richard Dawkins - die religie beschouwt als een kwaadaardig virus - ben ik van mening dat het zo fel bestrijden van religie getuigt van angst voor de werkelijkheid.
hagenaars

Re: Atheistisch Manifest van Herman Philipse: een tegenvalle

Bericht door hagenaars »

We moeten toch wat specifieker zijn, gebabbel onderscheid de mens ook van het dier. Muziek, mooie schilderijen maken evenzeer.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Atheistisch Manifest van Herman Philipse: een tegenvalle

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:We moeten toch wat specifieker zijn, gebabbel onderscheid de mens ook van het dier. Muziek, mooie schilderijen maken evenzeer.
Je bedoelt dat het genoom van de mens zich onderscheid van de andere diersoorten?
hagenaars

Re: Atheistisch Manifest van Herman Philipse: een tegenvalle

Bericht door hagenaars »

Dat moet haast wel, hè...Je kunt een dier wel kunstjes leren, maar spreken, abstraheren, liegen en bedriegen dat doen ze niet. Ze zingen ook niet en de schilderijen lijken echt nergens op. ;)
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Atheistisch Manifest van Herman Philipse: een tegenvalle

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Dat moet haast wel, hè...Je kunt een dier wel kunstjes leren, maar spreken, abstraheren, liegen en bedriegen dat doen ze niet. Ze zingen ook niet en de schilderijen lijken echt nergens op. ;)
Je bedoelt dat de mens geen diersoort is?
hagenaars

Re: Atheistisch Manifest van Herman Philipse: een tegenvalle

Bericht door hagenaars »

Nee, maar ik doel op cultuur.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Atheistisch Manifest van Herman Philipse: een tegenvalle

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Nee, maar ik doel op cultuur.
Je stevent af op een circel redenering: uiteraard impliceert een ander genoom een andere cultuur.

Waar wil je nu eigenlijk naar toe?
Plaats reactie