Lex Hagenaars voorgedragen voor royement

David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Lex Hagenaars voorgedragen voor royement

Bericht door David Bakker »

Wij kregen een teleurstellend bericht binnen van Anton van Hooff, de voorzitter van De Vrije Gedachte. We plaatsen het bericht in zijn geheel zonder de spelfouten te corrigeren:

“Van: Anton van Hooff [mailto:anton.van.hooff@wanadoo.nl]
Verzonden: maandag 20 februari 2012 21:08
Aan: 'vrijdenkersforum.nl'
Onderwerp: foute vreugde

Het bestuur van DVG zal op 12 aan het hoogste verenigingsorgaan de Algemene Leden Vergadering van 21 april 2012 voorstellen A.C. Hagenaars te royeren wegens
1. schaden van de reputaite van de vereniging, met name door buitenstaanders op de hoogte te brengen van ‘ernstige ideologische conflicten’, raar in een vereniging die vrij van leerstelligheid en dogam’s zegt te zijn
2. schade aan het functioneren van de vereniging, in het bijzonder door het saboteren van de Anton Constandselezing die op 13 september 2011 door Sophie in’t Veld gehouden zou worden (zij werd door Hagenaars c.s. op de hoogte gesteld van de rechtszaak, wat natuurlijk afschrikte)
3. financiële schade door het starten van een rechtszaak met volledige minachting van de rechten van de ALV; door deze onnodige zaak is de vereniging op duizenden euro’s Advocaatkosten gejaagd.

Kenmerkend voor de hetze is dat nu ook Henk Engelsman op de man wordt aangevallen.

Anton van Hooff, voorzitter van de Vrijdenkersvereniging ‘De Vrije Gedachte’ (sinds 1856)”


Toelichting
Deze mail behoeft enige toelichting. De oorspronkelijke geplande datum voor de Anton Constande-lezing 2011 was 17 september 2011 (Van Hooff heeft het in zijn mail per abuis over 13 september) met als beoogde sprekers Sophie in ’t Veld en Herman Philipse (vrijdenker van het jaar). Sophie was een van de velen die op onze maillijst stond en werd geïnformeerd over ons conflict met het bestuur. Uiteindelijk werd de Anton Constandse (AC)-lezing gehouden op 5 november 2011 met als sprekers Ronald Plasterk en Herman Philipse. Van Hooff beweert nu dat Sophie door onze schuld heeft opgezegd waardoor de AC-lezing moest worden uitgesteld en een nieuwe spreker moest worden gezocht. Overigens bevond Herman Philipse zich op 17 september 2011 in het buitenland als spreker tijdens een door het NRC georganiseerde reis naar de Zwarte Zee.

De zogenaamde hetze tegen Henk Engelsman verwijst naar het toneelstuk "De Gekwetste" dat Engelsman onlangs uitvoerde, zie: http://www.vrijdenkersforum.nl/forum/vi ... ?f=12&t=95.

Heeft u nog vragen, dan kunt u deze hier stellen.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Lex Hagenaars voorgedragen voor royement

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef:Overigens bevond Herman Philipse zich op 17 september 2011 in het buitenland als spreker tijdens een door het NRC georganiseerde reis naar de Zwarte Zee.
Dit kan ik bevestigen omdat ik dezelfde bootreis als Philipse maakte.
David Bakker schreef:De zogenaamde hetze tegen Henk Engelsman
Onzin inderdaad. Ik confronteerde Engelsman op 16 februari 2012 in alle openheid met zijn eerder ingenomen standpunten. En standpunten zijn geen bange mannetjes!
Victor Onrust
Berichten: 98
Lid geworden op: ma 20 feb 2012, 14:01

Re: Lex Hagenaars voorgedragen voor royement

Bericht door Victor Onrust »

Dat een mens niet stikt in zoveel eigen gelijk...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Lex Hagenaars voorgedragen voor royement

Bericht door fred neerhoff »

Victor Onrust schreef:Dat een mens niet stikt in zoveel eigen gelijk...

Heb je het dan zo benauwd?
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Lex Hagenaars voorgedragen voor royement

Bericht door David Bakker »

Victor Onrust schreef:Dat een mens niet stikt in zoveel eigen gelijk...
Als moderator verzoek ik u uw betogen beter te onderbouwen zodat de geestelijke hygiëne op dit forum blijft gewaarborgd.
GodenVrijDenker
Berichten: 23
Lid geworden op: do 09 feb 2012, 19:56

Re: Lex Hagenaars voorgedragen voor royement

Bericht door GodenVrijDenker »

David Bakker schreef:Als moderator verzoek ik u uw betogen beter te onderbouwen zodat de geestelijke hygiëne op dit forum blijft gewaarborgd.
Welke geestelijke hygiëne? Oh, ik begrijp 'm opeens, het was bedoeld als satire.

Ik deel trouwens de zorgen van Victor.
hagenaars

Re: Lex Hagenaars voorgedragen voor royement

Bericht door hagenaars »

Heren, heren, wat ik u bidden mag: Graag terug naar de topic. Het onderwerp, daar is toch nog genoeg over te melden?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Lex Hagenaars voorgedragen voor royement

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Graag terug naar de topic. Het onderwerp, daar is toch nog genoeg over te melden?

Zo is dat, zeg jij er ook eens wat van!
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Lex Hagenaars voorgedragen voor royement

Bericht door David Bakker »

Op 3 mei 2011 stuurde Van Hooff een mail van Sophie in 't Veld [1] door naar Lex Hagenaars en Fred Neerhoff. Dat is opvallend omdat Van Hooff het doorsturen van mails onfatsoenlijk vindt [2]. Waarom maakte Van Hooff in dit specifieke geval van Sophie een uitzondering? Vervolgens was de mail van Sophie de basis voor Van Hooff om op 16 mei 2011 een schadeclaim jegens mij in te dienen [3].

[1]
"-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: IN'T VELD Sophie [mailto:sophie.intveld@europarl.europa.eu]
Verzonden: dinsdag 3 mei 2011 10:36
Aan: anton.van.hooff@wanadoo.nl
Onderwerp: Voordracht 17 september 2011 Utrecht

Geachte heer Van Hooff,

Kennelijk is er binnen Uw vereniging een conflict ontstaan omtrent het Bestuur. De inhoud van het conflict is me niet bekend en gaat me ook niet aan, maar ik zou niet willen dat de bijeenkomst op 17 september, en mijn bijdrage daaraan, worden overschaduwd door interne kwesties.
In dat licht plaats ik een voorbehoud bij mijn toezegging om te spreken op
17 september, zolang er geen duidelijkheid is over de kwestie.

Met vriendelijke groet,
Sophie in 't Veld
Lid Europees Parlement (ALDE/D66)
tel +32 2 283.77.96"



[2]
Toen Neerhoff een keer een mail van Van Hooff aan mij doorstuurde liet Van Hooff - in wiens oeuvre het op ongewenste mail of spam zetten een constante factor is - weten:


"----- Original Message -----
From: Anton van Hooff
To: 'f.l.neerhoff'
Sent: Monday, March 01, 2010 10:51 PM
Subject: ongewenst

Fred,

Jij houdt je niet aan regels van fatsoenlijke correspondentie, dus ik weiger verder met je te communiceren via dit medium. Ik zet je nu op ‘ongewenste e-mail’: mijn goed recht.

Anton "


[3]
Dit is de tekst van de brief van 16 mei 2011:

"David Bakker,

Als ex-lid heb je op 22 april de dagvaarding die jij, Fred Neerhoff en Lex Hagenaars op 21 april 2011 aan de vereniging hebben laten uitbrengen op 22 april ter kennis gebracht van Europarlementariër Sophie in ’t Veld. Zij had zich bereid verklaard in september van dit jaar de Anton Constandselezing te houden. Het ter kennis brengen van Sophie in ’t Veld van jullie eisen dient geen enkel doel, anders dan het schade pogen te berokkenen aan de vereniging en haar bestuur. Zoals te verwachten was heeft die informatie haar toezegging om de lezing te houden op losse schroeven gezet. Daarmee wordt de vereniging op onredelijke wijze benadeeld en is haar aantoonbaar schade toegebracht, zowel materieel als immaterieel.
Hierbij stellen wij je aansprakelijk voor deze schade. We zullen de grootte van het te claimen schadebedrag nog vaststellen. Het omvat in ieder geval de huur van het Academiegebouw van Utrecht, de kosten van publiciteit en organisatie, alsmede de reputatieschade.



Namens het DVG-bestuur

Anton van Hooff

voorzitter"
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Lex Hagenaars voorgedragen voor royement

Bericht door David Bakker »

Ik constateer het volgende:

1. Van Hooff suggereert dat de AC-lezing 2011 is verplaatst van 17 september naar 5 november omdat Sophie in 't Veld heeft opgezegd. De reden van haar opzegging zou zijn dat wij haar op de hoogte hebben gesteld van ons conflict (Van Hooff noemt dit sabotoage. Wij noemen het informeren). N.a.v. deze "opzegging" diende Van Hooff een schadeclaim bij mij in;
2. Op 17 september was een andere beoogde spreker, Herman Philipse, in 't buitenland als spreker tijdens een NRC-reis die al lang van te voren was gepland. Herman Philipse zou niet tegelijkertijd op 17 september in Utrecht kunnen zijn en op een boot op de Zwarte Zee. Het zou onredelijk zijn in die mogelijkheid te geloven;
3. Voorts valt op de formele toon van Sophie in 't Veld in haar mail aan Anton van Hooff d.d. 3 mei 2011. Sophie in 't Veld is voorzitter van het bestuur van omroep Human (zie http://www.human.nl/images/stories/jaar ... 10_def.pdf). Het is aannemlijk dat de voorzitter van Human en de voorzitter van de humanistische vereniging De Vrije Gedachte (DVG heeft zendtijd bij Human) regelmatig met elkaar om de tafel zitten. Bovendien is Anton van Hooff blogger bij Human (zie bijv. http://www.human.nl/blog-41268-mythen-m ... ontmaskerd).

Ik kan een en ander niet met elkaar rijmen.
Plaats reactie