Antropocentrisme

hagenaars

Re: Antropocentrisme

Bericht door hagenaars »

Ik weet niet of je dat zo wel kan stellen, Spinoza was een lenzenslijper, deze werden toch gebruikt voor empirisch onderzoek?

Iets hiervan zal hij hebben meegekregen: (Hij woonde op loopafstand.)

Op 16 januari 1632 schilderde Rembrandt van Rijn in deze anatomische zaal zijn beroemde Anatomische les van dr. Nicolaes Tulp, een van zijn eerste grote opdrachten. Het hangt inmiddels in het Mauritshuis, Den Haag. Het lichaam dat door Amsterdamse artsen wordt ontleed is dat van de 41-jarige Aris Kindt, eerder die dag opgehangen voor diefstal.

Het Amsterdamse chirurgijnsgilde stond één openbare ontleding toe per jaar. Het daarbij gebruikte lichaam moest dat van een geëxecuteerde crimineel zijn. In het jaar dat Rembrandt dit doek schilderde woonde hij sinds een jaar in Amsterdam, als kostganger bij kunsthandelaar Hendrick Uylenburgh. Diens huis stond op de hoek Sint Anthonisbreestraat-Zwanenburgwal, in de kunstenaarsbuurt, vijf minuten lopen van de Waag, en pal naast het huidige Rembrandthuis waar Rembrandt in 1639 kwam te wonen.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Antropocentrisme

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Ik weet niet of je dat zo wel kan stellen, Spinoza was een lenzenslijper, deze werden toch gebruikt voor empirisch onderzoek?
Bij monde van Henry Oldenburg - de eerste Secretaris van de Royal Society - voerde Spinoza een diepgaande en zeer technische discussie met de scheikundige en experimentalist Robert Boyle. (Let wel, Spinoza deed zelf ook scheikundige experimenten!)

Daaruit blijkt dat Spinoza meer waarde hechtte aan het cartesianisme dan aan Boyle's empirische denktrant. Zie Spinoza's Physical Theory (laatst herzien 2016), Hoofdstuk 6. Spinoza and the experimental and mathematical sciences, paragraaf 6.2 Experimentation in de Stanford Encyclopedia of Philosophy (2018). https://plato.stanford.edu/entries/spinoza-physics/#toc
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Antropocentrisme

Bericht door fred neerhoff »

fred neerhoff schreef:Overigens is Paul Cliteur een kritiekloze volger van deze Peter Singer. Beiden noemen zich ethicus en doen hun beweringen onder het mom van wetenschap, maar verkondigen de facto niet meer dan hun (onwetenschappelijke) private opvattingen.
Het sleutelwerk van Peter Singer is zijn boek Animal Liberation (1975) met als Nederlandse vertaling Pro mens, pro dier (1975) en de herziene uitgave uit 1990, welke in het Nederlands verschenen is als Dieren Bevrijding (1994).

Volgens de Inleiding van de oorspronkelijke uitgave gaat Singer's boek over "de tirannie van menselijke over niet-menselijke dieren."

Met deze openingszin zet Singer meteen de toon van het boek: mensen zijn slecht en niet-menselijke dieren zijn het slachtoffer.

Een centrale opvatting van Peter Singer cs is dat het voorkomen van lijden de grootste weldaad is die je als mens kunt doen.

Maar toegepast op het diersoort "mens" kan je al vraagtekens achter zetten achter deze vooringenomenheid van Peter Singer.

Zo zal men meestal kiezen voor een pijnlijke ingreep als die je leven kan redden. Ook kan het lijden van een enkel individu de groep ten goede komen. Een groteske illustratie hiervan is dat het lijden van Jezus aan het kruis hele volksstammen een diepe zingeving heeft verschaft. Sterker nog, dat zelfde lijden heeft de hele westerse cultuur gestempeld!
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Antropocentrisme

Bericht door fred neerhoff »

Naast Singer's prioriteit van het voorkomen van lijden, steunt Singers sleutelwerk op een tweede opvallende vooringenomenheid, namelijk dat mens en dier gelijk zijn, mits dat niet-menselijke dier gelijk de mens de capaciteit heeft te lijden en genot te kunnen beleven. (Merk op dat het dier hier geen weerwoord op kan hebben. Peter Singer bepaalt!)

Iedereen die het oneens is met dit basis idee van Peter Singer wordt beschuldigd van "speciesisme" dat uitgaat van intrinsieke ongelijkheid (Singer vergelijkt speciesisme met racisme).

Samengevat: als een mens een dier laat lijden (door het te doden met het doel om het op te eten) is dat volgens Singer moreel verwerpelijk, maar als een niet-menselijke diersoort (bijvoorbeeld een leeuw) een levende andere diersoort (bijvoorbeeld een hert) verschalkt dan is dat volgens hem niet slecht.

Peter Singer cs : antropocentrisme ten top!
Laatst gewijzigd door fred neerhoff op do 16 aug 2018, 20:15, 3 keer totaal gewijzigd.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Antropocentrisme

Bericht door fred neerhoff »

In plaats dat de Partij voor de Dieren blijft roepen dat de bio-industrie moet verdwijnen zouden zij beter kunnen pleiten voor de financiering van onderzoek naar kweekvlees uit stamcellen (niet te verwarren met kunstvlees!). Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Kweekvlees en https://www.elsevierweekblad.nl/kennis/ ... ELS_week33

tip: https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... ekers.html
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Antropocentrisme

Bericht door fred neerhoff »

fred neerhoff schreef:Naast Singer's prioriteit van het voorkomen van lijden, steunt Singers sleutelwerk op een tweede opvallende vooringenomenheid, namelijk dat mens en dier gelijk zijn, mits dat niet-menselijke dier gelijk de mens de capaciteit heeft te lijden en genot te kunnen beleven. (Merk op dat het dier hier geen weerwoord op kan hebben. Peter Singer bepaalt!)

Iedereen die het oneens is met dit basis idee van Peter Singer wordt beschuldigd van "speciesisme" dat uitgaat van intrinsieke ongelijkheid (Singer vergelijkt speciesisme met racisme).
Singer's vergelijking van speciesisme met racisme gaat compleet mank: gelijkheid tussen witten en zwarten kan door beide rassen worden nagestreefd, terwijl de gelijkheid tussen mens en dier vanuit antropocentrisch perspectief slechts eenzijdig geproclameerd kan worden!

Singer's geliefde racisme metafoor van (witte) slavenhouders versus (zwarte) slaven als slachtoffers, beschouw ik dan ook als een verhulde vorm van knuffelracisme.
Laatst gewijzigd door fred neerhoff op za 18 aug 2018, 09:22, 3 keer totaal gewijzigd.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Antropocentrisme

Bericht door fred neerhoff »

Singer's boek uit 1975 staat in de traditie van de reactie op de culturele revolutie van 1968, die mede oorzaak is van de huidige waarden chaos die zo kenmerkend is voor het postmodernisme.
hagenaars

Re: Antropocentrisme

Bericht door hagenaars »

Je hebt met deze Singer inderdaad een chaotische knuffelaar te pakken, maar of je nu kan zeggen dat we in een chaotische waarden revolutie, die van 1968 leven? Dat weet ik zo niet.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Antropocentrisme

Bericht door fred neerhoff »

Goed lezen.
fred neerhoff schreef:Singer's boek uit 1975 staat in de traditie van de reactie op de culturele revolutie van 1968, die mede oorzaak is van de huidige waarden chaos die zo kenmerkend is voor het postmodernisme.
hagenaars

Re: Antropocentrisme

Bericht door hagenaars »

Ja en ik stel dat ter discussie. In de eerste plaats omdat je de invloed van de studentenoproer van 1968 niet moet overschatten. En dan is het nog de vraag of we wel in een wanordelijke staat leven, waar waarden en normen zich chaotisch verhouden.
Plaats reactie