Medische missers, ook een logisch probleem.

Medische missers, ook een logisch probleem.

Berichtdoor hagenaars » wo 08 jun 2016, 09:54

"Ik zijn daar gek", zeiden we vroeger als iets doen wat noodzakelijk lijkt, toch ook erg onlogisch bleek. We lieten dan dus maar even iets achterwege, of onder de pet, bv. omdat we geen dief van de eigen portemonnee wilden zijn. Een leugentje om bestwil, werd het ook wel genoemd.
Diplomaten zijn er goed in. Ziekenhuizen niet, of veel minder. De zucht naar waarheid en transparantie lijdt daaronder.

Edith Schippers heeft het er maar moeilijk mee, veel ziekenhuizen houden vaak de mond op slot als er een patiënt objectief een calamiteit onderging. Kun je daar een conclusie aan verbinden? Jazeker, een dokter neemt naar beste weten een risico. Dat doet hij uit professionaliteit, omdat hij zijn vak verstaat. Maar soms werkt de therapie verkeerd uit. Daar komen mooie publicaties uit voort...
Maar de inspectie hoeft niet altijd alles wat mis ging te weten...Oei. Maar wel Logisch gedrag van die dokters.
hagenaars
 

Re: Medische missers, ook een logisch probleem.

Berichtdoor Heintje » wo 08 jun 2016, 19:59

20 Jaar terug hoorde ik een arts al zeggen: "We gaan America achterna" Defensieve geneeskunde wordt de toekomst. Indekken, uitsluiten en vooral geen fouten maken, want je hangt als specialist.
Nu is fouten maken uit nalatigheid natuurlijk uit den boze, maar laten we wel wezen. Iedereen maakt fouten. En grote fouten/wanprestaties moeten niet in de doofpot gestopt worden anders krijgen mensen als Jansen Steur vrij baan.
Maar het is een spiraal. Mensen willen niet dat er fouten worden gemaakt, de arts dekt zich dan op alle mogelijke manieren in. Vervolgens wordt de gezondheidszorg duurder en duurder en....verwachten mensen nog meer voor hun geld. Het is nu wachten tot artsen opgeroepen worden om in de rechtbank te verschijnen omdat ze een hechting niet helemaal correct esthetisch hebben afgewerkt.
“Faith may be a gift in religion, but in science it’s poison, for faith is no way to find truth.”
Jerry Coyne
Heintje
 
Berichten: 4
Geregistreerd: wo 08 jun 2016, 19:48

Re: Medische missers, ook een logisch probleem.

Berichtdoor hagenaars » do 09 jun 2016, 05:23

Jansen Steur was een verslaafde crimineel, een bijzonder geval. (Hij heette overigens gewoon dokter Jansen, die Steur verzon hij er bij.)
Waar het mij (en u?) om gaat is de gewone dagelijkse praktijk van nette dokters, aardige zusters en de directie van het ziekenhuis. U hebt gelijk, het geloof in de onfeilbaarheid van dokters is de echte ramp.
Norbert Elias: alle geloof is bijgeloof...
hagenaars
 

Re: Medische missers, ook een logisch probleem.

Berichtdoor Heintje » do 09 jun 2016, 17:07

Zeg mij 'jij'
En wat die gezondheidszorg betreft. Ik weet niet waar het heen gaat. Natuurlijk zitten er rotte appelen tussen de artsen, zuster en directie, maar het merendeel bedoelt het uiteraard goed en heeft het beste met de patiënt voor. Maar waar ik 'bang' voor ben is die mentaliteits-verandering van de "klant" (want je mag tegenwoordig niet meer van patiënt spreken) zelf.
Mensen eisen tegenwoordig gezondheidszorg. Zelf ben ik werkzaam in de röntgen en mag ik niet mopperen omdat het aantal verrichtingen alleen maar toe blijft nemen. Maar zijn het allemaal zinvolle verrichtingen?
Nee. Het is uitsluiten, indekken en...het ergste van alles...klanten(!) aan je binden. Concurreren met omliggende ziekenhuizen.
Wij schaffen dit-of-dat dure apparaat aan, OMDAT het ziekenhuis een stad verder dit apparaat ook heeft. Niet omdat we er onderzoek mee gaan doen of geavanceerde technieken gaan toepassen, maar voor het krantenbericht.

En met medische missers lok je geen klanten! Vandaar dat er misschien wel zoveel verzwegen wordt.
“Faith may be a gift in religion, but in science it’s poison, for faith is no way to find truth.”
Jerry Coyne
Heintje
 
Berichten: 4
Geregistreerd: wo 08 jun 2016, 19:48

Re: Medische missers, ook een logisch probleem.

Berichtdoor hagenaars » vr 10 jun 2016, 05:15

Omdat ik u niet ken, gebruik ik graag "U". Ik blijf toch hardnekkig een patiënt en geen klant. Want de klant wordt fatsoenlijk en vriendelijk behandeld en krijgt dan een dienst. Een patiënt wordt behandeld, verzorgd en geholpen. Ik zie daar een groot verschil.
De patiënt heeft recht op de zorg, de juiste behandeling en (heel belangrijk!) een goed advies. Er valt niets te eisen.

U hebt gelijk "klantenbinding" brengt soms de normale patiëntrelatie ernstig in gevaar. Concurrentie tussen ziekenhuizen lijkt mij dan ook een risico. En toch moeten we allemaal meewerken om de kosten te beheersen. Hierboven heb ik geschreven hoe medische missers ook een logisch probleem vormen...
hagenaars
 


Keer terug naar Vrijdenkerij

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron