geprogrammeerd leven

assimoy
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 09:26

geprogrammeerd leven

Bericht door assimoy »

Flora, fauna, avifauna, al wat leeft is onderworpen aan drie basic instincts te weten de drang tot overleving, de drift tot voortplanting en het instinct tot ontwikkeling. Zolang ook de mensheid met die drie instincten geprogrammeerd blijft, blijft deze soort in de oertijd van haar bestaan.
De mensheid realiseert zich zelden dat veel van haar gedragingen terug te voeren zijn naar die programmering, hetgeen voeding geeft aan de aloude discussie over de vraag wanneer er sprake is van vrije wil en wanneer niet.
hagenaars

Re: geprogrammeerd leven

Bericht door hagenaars »

Wie een fiets heeft, gezond is en nabij een zwembad woont, kan zwemmen of fietsen, hij is daar vrij in. Tenzij hij de hond moet uitlaten, natuurlijk. De vrije wil bestaat. Ik weet niet of wij mensen geprogrammeerd leven, ik denk het niet.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: geprogrammeerd leven

Bericht door David Bakker »

assimoy schreef:Flora, fauna, avifauna, al wat leeft is onderworpen aan drie basic instincts te weten de drang tot overleving, de drift tot voortplanting en het instinct tot ontwikkeling. Zolang ook de mensheid met die drie instincten geprogrammeerd blijft, blijft deze soort in de oertijd van haar bestaan.
De mensheid realiseert zich zelden dat veel van haar gedragingen terug te voeren zijn naar die programmering, hetgeen voeding geeft aan de aloude discussie over de vraag wanneer er sprake is van vrije wil en wanneer niet.
Over de vrije wil hebben we het hier eerder gehad: viewtopic.php?f=12&t=122&start=100#p3514
hagenaars

Re: geprogrammeerd leven

Bericht door hagenaars »

De strijd is toen hier en ook elders onbeslist gebleven...Het blijft een van de hete hangijzers in de filosofie.


Bestaat vrije wil? onder andere Daniel Dennett, Dick Swaab en ...

www.kennislink.nl-310 × 216-Zoeken op afbeelding
Bewustzijnsfilosoof Daniel Dennett: “Dat we informatie nodig hebben om een beslissing te nemen, wil niet zeggen dat we niet zelf beslissen.


Achtergrond  Reacties dinsdag 2 februari 2016 NEMO Kennislink

Ik heb geen vrije wil! Welles, die heb je wel!

Wetenschappers zijn het nog niet eens of de vrije wil bestaat



Hebben wij mensen een vrije wil of is alles wat wij doen voorbestemd? Sommige wetenschappers stellen dat op hersenscans zichtbaar is dat beslissingen worden genomen voordat we ons dat bewust zijn. Als dat klopt, zijn we dan wel verantwoordelijk voor ons gedrag? Eerste artikel in een korte serie over de vraag of de vrije wil bestaat.

door Vittorio Busato
assimoy
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 09:26

Re: geprogrammeerd leven

Bericht door assimoy »

Ik wilde geen discussie over "vrije wil " beginnen maar de vraag stellen of wij niet door onze basic instincts gedreven, beslissingen nemen zonder de draagwijdte te overzien. Ik kan geen maatschappelijk belang zien in ruimtevaart waarmee we begonnen zijn na beeindiging van de Koude Oorlog met de Sovjet Unie. Het dichtsbijstaande sterrenstelsel ligt op 80 duizend lichtjaar naast ons. We worden dus nooit echte astronauten.
hagenaars

Re: geprogrammeerd leven

Bericht door hagenaars »

Nee, we worden geen astronauten. Maar de ruimtevaart bracht ons veel meer inzicht, nieuwe technieken en succesvolle werkwijzen. Ik heb overigens enige moeite met het begrip instinct.
assimoy
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 09:26

Re: geprogrammeerd leven

Bericht door assimoy »

Dat klopt, we hebben veel nieuwe technieken aan de ruimtevaart te danken. Maar dat is het achter-af effect niet de opzet. We zijn aan ruimtevaart begonnen - zo ervaar ik dat dan - vanwege het derde basic instinct . Er zijn veel van dit soort voorbeelden te noemen met name van studies of activiteiten zonder oorzaak of noodzaak. Astrologie is er ook een van, ik heb eens gelezen dat Galileo Galilea zijn beroemd geworden constateringen heeft verkregen dank zij een verrekijker van 6 x 30.
hagenaars

Re: geprogrammeerd leven

Bericht door hagenaars »

Oei...U bedoelt astronomie. Ruimtevaart is de techniek. Ik heb het even opgezocht:Zes belangrijke grondleggers voor de moderne ruimtevaarttechniek zijn de wetenschappers Hermann Ganswindt (1856-1934), Konstantin Tsiolkovski (1857-1935), Robert Goddard (1882-1945), Hermann Oberth (1894-1990), Sergej Koroljov (1906-1966) en Wernher von Braun (1912-1977). Zij zouden allen hebben bevestigd geïnspireerd te zijn door de verhalen van schrijvers als Verne en Wells.

De eerste raket[bewerken]

Het eerste door de mens gemaakte object dat (volgens een later opgestelde definitie) de ruimte bereikte was een Duitse V-2-raket, tijdens een testvlucht in juni 1944. Echter, de eerste geslaagde vlucht van de A4 V-2-raket vond plaats in Peenemunde op 3 oktober 1942, je zou kunnen zeggen dat deze datum de start is van de ruimtevaart.[1]

Ik denk dat een combinatie van wetenschappelijke nieuwsgierigheid, het romantische verlangen naar reizen en ontdekken en militaire ijver het zaakje verder bracht.
assimoy
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 09:26

Re: geprogrammeerd leven

Bericht door assimoy »

........ wetenschappelijke nieuwsgierigheid .......... ook dat klopt. Maar die nieuwgierigheid komt ergens vandaan en dat is mijn punt. Daar zijn we van nature mee uitgerust. Ook met de drift om ons voort te planten, het natuurlijke van de kinderwens. Je kunt niet aanvaarden dat al wat leeft een soort natuurdrang heeft meegekregen om te leven en vooral om te blijven leven ? Dus om het hazenpad te kiezen bij een noodsituatie?
hagenaars

Re: geprogrammeerd leven

Bericht door hagenaars »

U slaat de spijker op de kop. Sommige mensen kunnen mooi vioolspelen, moppen tappen of leuke boekjes schrijven. Als dat dan ook nog graag doen, of moeten i.v.m. de belegde boterham, dan komt er iets tot stand, een concert, een one man show of literatuur. Het is met wetenschap niet echt anders, iemand studeert af, hij loop toevallig bij TNO binnen, het bevalt hem daar en hij blijft: een wetenschapper is geboren. Status en ambitie doen de rest en een beetje mazzel natuurlijk.

Van een programma of instinct, nuttige berippen overigens is nauwelijks sprake.
Plaats reactie