Je blijft dit maar herhalen. M.i. heb je tot op zekere hoogte ook wel gelijk als je zegt dat de koran als het letterlijke woord van allah geldt en de bijbel niet.Tree Fhinker schreef:En dat kon enkel en alleen omdat je de "verwerpelijke" delen kunt negeren en daarmee niet direct Jezus negeert of verwerpt.
Maar in essentie was de Verlichtingsdiscussie (die het christelijke geloof uiteindelijk op afstand heeft gezet) toch in de eerste plaats het ondergraven van een transcendent, almachtig en normatief godsbeeld (het godsbeeld dat moslims, joden en christenen gemeenschappelijk hebben). En dat je niet alles moest geloven wat de christelijke autoriteiten je voorhielden. Deze emancipatie beweging werd mede aangezwengeld door de opkomst van de westerse experimentele fysica.
De hoofdreden waarom die emancipatie binnen de islam (nog?) niet heeft plaats gehad is niet het verschil in beweerdelijke almacht van bijbel en koran maar de ineenstorting van de islamitische cultuur na ongeveer het jaar 1200 wegens externe vijandige interventies (die het westen bespaard zijn gebleven).
NB. De Verlichting binnen christelijke cultuur ontstond pas ongeveer 1600 jaar na het ontstaan van het christendom, terwijl islam nog maar 1400 jaar oud is. M.a.w. er is nog hoop!
De roep om hervorming van de islam binnen de islam gemeenschap zelf neemt dan ook gestaag toe. Neem bijvoorbeeld de islamitische Egyptische president Sisi die vorig jaar nog aandrong op een revolutie binnen de islam, zie http://www.dagelijksestandaard.nl/2015/ ... tie-islam/ en http://politiek.tpo.nl/column/een-revol ... -de-islam/
Ook het recente interview met Hirsi Ali spreekt van een mogelijke Verlichting binnen de islam cultuur, zie
http://www.trouw.nl/tr/nl/4728/Islam/ar ... -nog.dhtml
Citaat Hirsi Ali "De Mekka-moslims vormen de grootste middengroep: ze leiden moderne levens, en zeggen tegelijk: wij geloven in het letterlijke woord van de Koran. Zij zitten gevangen in cognitieve dissonantie. Je stuurt je dochter naar school, maar je staat haar niet toe haar eigen weg in het leven te kiezen. Je bent modern, maar tegelijk ook niet. Krijg je de vraag of het goed zou zijn voor de mensheid om onder sharia te leven, dan zeg je 'ja'. Maar in praktijk kies je er liever voor om in het seculiere liberale Nederland te leven."
Ook de Turkse Gülen - of Hizmet- beweging met miljoenen aanhangers staat een liberalisatie van de islam voor, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Fethullah_G%C3%BClen