Een open samenleving.

hagenaars

Een open samenleving.

Bericht door hagenaars »

In mijn ochtendblad een frontale aanval door Hans Werner Sinn op de Bondskanselier, die laatstelijk nog zei: "Wir schaffen das. https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... 9255,d.bGs Hans Werner Sinn is niet de eerste de beste, hij geeft jarenlang leiding aan het Ifo instituut in München. Een wetenschappelijk instituut. Toch denk ik dat zijn kritiek weerlegbaar is. Hij gaat er van uit dat al die vluchtelingen die naar Duitsland komen ten laste van de staatskas zullen komen, omdat ze slecht opgeleid, slecht toegerust door taal en cultuur de Duitse economie tot last zullen zijn. Noch los van de vraag of de toevloed werkelijk effectief te stoppen zou zijn, wat ik niet geloof, maar hier en nu niet besproken hoeft te worden, denk ik niet dat de vluchtelingenpopulatie zo inflexibel is dat aanpassing niet zal lukken. Je kunt bv. vaststellen dat een bouwvakker uit Aleppo de gewoonten en werkwijzen in de Duitse bouw niet zal verstaan en dus werkloos zal blijven. Maar de realiteit in de migranten wereld is natuurlijk dat er altijd goocheme jongens en meisjes tussen zitten die de markt gaan verkennen en zo de anderen aan het werk helpen en werk genoeg. De econoom is gewoon te somber over het aanpassingsvermogen van de instromers. Als de Duitsers de regels enigszins versoepelen en zo de migrant een plek gunnen, dan is een instroom van een miljoen op een bevolking van tachtig miljoen in Duitsland goed inpasbaar. Ruimer gesteld enige miljoenen in Europa als geheel op ruim vijfhonderd miljoen inwoners is goed te doen. Duitslands bekendste econoom geeft zijn niets ontziende visie op de eurocrisis en het vluchtelingen debat, maar zijn stelling klopt niet. Hij zit er naast...

Bron: https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... 9255,d.bGs Financieel Dagblad dinsdag 1 maart pagina 3.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Een open samenleving.

Bericht door fred neerhoff »

Een duidelijk gevalletje van wishful thinking.
hagenaars

Re: Een open samenleving.

Bericht door hagenaars »

Zeker, ik vind dat de man veel te strikt conservatief redeneert. Terwijl de migrant zich meestal aanpast aan de nieuwe omgeving, zoals de geschiedenis van de U.S.A. bv. laat zien...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Een open samenleving.

Bericht door fred neerhoff »

Je vergelijking met de USA gaat volkomen mank. Waarom altijd wegkijken van de islam?

Het percentage d'himmie's (zie "Eurabië" van Bat Ye'or) onder de regerende USA-elite is nihil, terwijl het binnen de EU (en met name in Duitsland) veruit in de meerderheid is. Zie ook het boek "Waarover men niet spreekt" door Wim van Rooy (2015).
hagenaars

Re: Een open samenleving.

Bericht door hagenaars »

Jij ziet voortdurend wegkijkers en dat is je gegund natuurlijk. Maar mij moet je daar niet onder scharen, ik kijk wel uit...Ik ben zeer bij de les, snap je?
De vergelijking met de USA heb ik voorgebracht omdat deze illustreert hoe het proces van integratie gaat, geleidelijk maar duidelijk in één richting, de meltingpot... Ik heb het verschijnsel d'himmie maar eens even opgezocht omdat dan duidelijk wordt dat het in de bestaande Europese verhoudingen nergens op slaat. (Dhimmi (Arabisch: ذمة) is de traditionele aanduiding voor bepaalde niet-moslims onder islamitisch bestuur die onder voorwaarden de eigen religie mogen blijven aanhangen. Aanvankelijk verstond men onder dhimmi's de zogeheten 'mensen van het Boek' (joden en christenen) maar later werden ook andere niet-moslims ertoe gerekend, zoals zoroastristen, samaritanen, mandeanen en hindoes.

Als laatste Europese staat schafte het Ottomaanse rijk het dhimmi-systeem in 1908 in zijn geheel af, nadat reeds in 1856 met het Hatt-i Humayun een volledige gelijkberechtiging van niet-moslims in het vooruitzicht was gesteld.[1]. Daarmee was de juridische emancipatie van de Joden in Europa, maar niet in het Russische keizerrijk, voltooid.)

Het begrip is niet geschikt om de huidige situatie adequaat te beschrijven, moslims zijn een kleine minderheid en blijven dat ook, gelukkig....
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Een open samenleving.

Bericht door fred neerhoff »

Je kent Bat Ye'or's boek? En dat van Wim van Rooy? Uit je reactie blijkt daar echt helemaal niets van! Hoezo bij de les?
hagenaars

Re: Een open samenleving.

Bericht door hagenaars »

Uiteraard! Ik schrijf niet graag over zaken waar ik niet van weet...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Een open samenleving.

Bericht door fred neerhoff »

Je liegt dat je barst want dan had je wel geweten dat de immigratie in de USA geen valide model is voor het integratie proces zoals dat zich momenteel binnen de EU voltrekt.

Nogmaals, je politiek correcte gezwets over de huidige immigratie binnen de EU berust op pure speculatie en heeft geen enkele wetenschappelijke grond.
hagenaars

Re: Een open samenleving.

Bericht door hagenaars »

Het staat in inmiddels verouderde literatuur dat de Amerikaanse integratie moeilijk te vergelijken zou zijn met die elders, moderne inzichten laten anders zien, je kunt zonder moeite een boekenkast vullen met literatuur over deze zaak.
hagenaars

Re: Een open samenleving.

Bericht door hagenaars »

Je kunt ook even kijken in deze verslagen: We analyseerden cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek over de vluchtelingen die tussen 2000 en 2010 asiel hebben aangevraagd, op 1 januari 2010 ingeschreven stonden in de gemeentelijke basisadministratie en op die datum beschikten over een verblijfsstatus of genaturaliseerd waren.

De VluchtelingenWerk IntegratieBarometer is een periodiek onderzoek naar de integratie van vluchtelingen in Nederland. De IntegratieBarometer is gebaseerd op gegevens van het CBS, literatuurstudie, interviews met deskundigen en gesprekken met vluchtelingen. Het onderzoek is uitgevoerd door het onafhankelijke bureau Regioplan in opdracht van VluchtelingenWerk Nederland.
Download de VluchtelingenWerk IntegratieBarometer
Plaats reactie