Vrijheid van meningsuiting

rabin_ gangadin1956
Berichten: 5
Lid geworden op: za 01 aug 2015, 10:27

Vrijheid van meningsuiting

Bericht door rabin_ gangadin1956 »

Een ieder koestert stilzwijgend en nawauwelend de hedendaagse volkshype, welke vrijheid van meningsuiting is gaan heten. Niemand laat zich hierin onbetuigd. Toch kan de ene vrije mening, voor bijvoorbeeld de enkele alomtegenwoordige streber een eenduidig slagersmes zijn, dit terwijl die voor de andere een potentieel magazijn van verlichting kan vormen. Hiermee is al aangegeven dat het exalterend meelopen in een stoottroep nog geen garantie is voor een collectieve grondhouding in een bepaalde zaak. De eerlijkheid beveelt mij op te merken dat ik niet eens de contouren te pakken kan krijgen, van de bepleiters van dit liberaal cultuurgoed. In mij blijft een kinderlijke vraag dreinen in dezer voege: “ wat bedoelt men toch er eigenlijk mee? “. Na de liquidatie op Theo van Gogh begon landelijk het cultuurfilosofische gejammer over de vrijheid van meningsuiting, die achteraf bezien toch niets anders voorstelde dan een krokodillengeween. Onder de vrijheid van meningsuiting zou eigenlijk moeten worden verstaan: de onbetwiste visie van een meningcolporteur welke bloot moet kunnen staan aan een sneeuwbalmechanisme. Als publicist heb ik dit mechanisme steeds ontbeerd in de Nederlandse pers en media. Nederlanders zijn in dit opzicht absolute ondergangsprofeten, zo niet : egocentrische egotrippers. Van hun heb ik het stellige idee dat ze krachtig opkomen voor hen eigen mening over anderen, terwijl de mening van anderen op hun al gauw leidt tot staatsexamenvragen als: “En hoe komt u daar nou bij …. “ . Zelf verzuchten zij wanneer ze zulk soort verantwoording voor een andere moeten afleggen.

Incompetentie en koehandel vormen des te kwaadaardiger gezwellen in een democratie, waarin de vrijheid van meningsuiting is gaan gedijen terwijl men voor deze zelfde vrijheid even schuw is als voor het afzichtelijke onbekende. Mensen die met lawaaierige oordoppen in hun oren lopen om zich op die manier af te schermen tegen de mening van een andere of anders dubbele donkere glazen opzetten om vervolgens de mening van een andere niet te hoeven lezen, werpen zich als pleitbezorgers van de vrijheid van meningsuiting op. Er bestaat ook een stille, desolate groep die graag een eigen mening zou willen hebben, maar omdat die zich ervan bewust is dat er op de periferie van de eigen grijze kronkelmassa niet eens een ideetje wil blijven talmen, blikt men chagrijnig en geïrriteerd naar degenen, die wel een meninkje hebben weten samen te flansen. Nederland heeft zich gestort op een vreselijk geestelijke gifbelt door een zwarigheid als de vrijheid van meningsuiting op de eigen schouders te nemen. Allochtonen reageren op dit soort kwesties veel origineler en daardoor ook authentieker. Als ze het niet met je eens zijn wachten ze je op met een slagersbijl, een vlammenwerper of desnoods met een vat cyaankali om je kop erin te drukken. Nederlanders moeten zo nodig laten zien dat ze zich niet wensen te bedienen van middeleeuwse attributen en dat men eigenlijk wel open durft te staan voor zelfsnerende kritiek.

Is dit laatste waar? Zonder dat ik de intentie heb mijn eigen ervaring te abstraheren, vermag ik desalniettemin op te merken dat de eigen ervaring model staat voor de juiste plaats die de vrijheid van meningsuiting in Nederland toebedeeld heeft gekregen. Vorig jaar heeft de gewezen D’66 fractievoorzitter, Boris Dittrich met een essay van mij, getiteld: “De afkalving van het Nederlands taalgebied “ het voor elkaar gekregen dat Surinamers ontzien werden van de inburgeringwaardige taalplicht. Dit essay, waar het hier om gaat, kon en mocht nergens in Nederland worden gepubliceerd, ook niet in bladen als Elseviers Magazine waar ik zelf vroeger boeken voor recenseerde maar vond uiteindelijk onderdak in een periodiek van de faculteit der Neerlandistiek van de Universiteit te Antwerpen en vervolgens in een Belgische literair tijdschrift. De Surinaamse editie van De Ware Tijd had het stuk met enige zelfbedachte typografische oneffenheden ook gepubliceerd. Bij het op Curaçao verschijnende blad Amigoe, waar ik voorheen regelmatig in schreef, werd het essay eveneens geweigerd omdat er twee Nederlanders in de eindredactie zitten en hun soortgenoten op het eiland niet voor het hoofd wensen te stoten, aldus het commentaar van deze twee redacteuren. Nu mag de Nederlander aan set zijn t.a.v. de definiëring van de vrijheid van meningsuiting.
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Vrijheid van meningsuiting

Bericht door wilfred degens »

Gelukkig veel nieuwe actuele stof om over na te denken en niet om maar weer klakkeloos op of tegen te reageren.
Hartelijk welkom op dit forum welk schreeuwt om nieuwe vrije denkers.
Nu mag de Nederlander aan set zijn t.a.v. de definiëring van de vrijheid van meningsuiting.
rabin_ gangadin1956

Die vrije meningsuitingsvrijheid in Nederland is in praktijk niets meer dan een fictief exportgedachte voor de wereld om af te rekenen met ons stompzinnige imago hier allemaal op klompen te klepperen en we eruit zien als kaaskoppen en daar ook naar ruiken. Het is binnenlands gewoon een van de vele volksillusies van de autochtone Nederlander. Let niet op de praktijk waarin achter de schermen de kleinburgerlijke harlekijnen ieder bericht wat te groot is voor de inhoud van hun bevattingsvermogen zullen blokkeren. In veel opzichten is Nederland net zo klein als het geografisch op de wereldkaart eruit ziet.
U schrijft verademend taalgebruik en inhoudelijk op dit forum. Hou vol!
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Vrijheid van meningsuiting

Bericht door wilfred degens »

Voor ieders vrije mening moeten de mensen allereerst een vrije mening hebben. de meeste geschreeuwde meningen zijn n.m.m. helemaal niet vrij. Alleen weten de schreeuwers dat niet en bij geen bevredigend gehoor gaan zij alleen nog maar harder schreeuwen. Oeverloos, zinloos en kennisloos.
hagenaars

Re: Vrijheid van meningsuiting

Bericht door hagenaars »

De vrijdenkers menen dat het vrije woord essentieel voor de samenleving is. Je hoeft niet bijzonder goochem te zijn om in te zien dat dat vrije woord essentieel is. Het gaat er om dat de leden van de samenleving zich ongestoord van de kerk, de politiek of de staat kunnen uiten. Een uitvinding uit de achttiende eeuw die in de negentiende verder concreet vorm kreeg. Kijk even bij Jonathan Israel,


The Dutch Republic and the Hispanic World, 1606–61. 1982. ISBN 0-19-826534-4 HB; ISBN 0-19-821998-9 PB.
European Jewry in the Age of Mercantilism, 1550–1750. 1985. ISBN 0-19-821928-8 HB; ISBN 1-874774-42-0 PB.
Dutch Primacy in World Trade, 1585–1740. 1989. ISBN 0-19-821139-2 PB.
Empires and Entrepots: The Dutch, the Spanish Monarchy and the Jews, 1585–1713. 1990. ISBN 1-85285-022-1 HB.
The Anglo-Dutch Moment: Essays on the Glorious Revolution and Its World Impact. 1991. (editor). ISBN 0-521-39075-3 HB; ISBN 0-521-54406-8 PB.
From Persecution to Toleration: Glorious Revolution and Religion in England. 1991. (co-editor) ISBN 0-19-820196-6 HB.
The Dutch Republic: Its Rise, Greatness and Fall, 1477–1806. Oxford History of Early Modern Europe. 1995. ISBN 0-19-873072-1 HB; ISBN 0-198-20734-4 PB. Documents the golden age of the United Provinces of the Netherlands and its historical context.
Conflicts of Empires: Spain, the Low Countries and the Struggle for World Supremacy, 1585–1713. 1997. ISBN 1-85285-161-9 HB.
Radical Enlightenment: Philosophy and the Making of Modernity, 1650–1750. 2001. ISBN 0-19-820608-9 HB; ISBN 0-199-25456-7 PB. Emphasizes the role of 17th century Holland, and Spinoza in particular, in the Enlightenment.
Diasporas Within a Diaspora: Jews, Crypto-Jews and the World of Maritime Empires (1540–1740). Brill's Series in Jewish Studies. 2002. ISBN 90-04-12765-8 HB.
Dutch Jewry: Its History and Secular Culture (1500–2000). Brill's Series in Jewish Studies. 2002. (co-editor) ISBN 90-04-12436-5 HB.
Enlightenment Contested: Philosophy, Modernity, and the Emancipation of Man, 1670–1752. 2006. ISBN 0-19-927922-5 HB.[11][12]
A Revolution of the Mind: Radical Enlightenment and the Intellectual Origins of Modern Democracy. 2009. ISBN 978-0-691-14200-5 HB.
Democratic Enlightenment: Philosophy, Revolution, and Human Rights 1750–1790. 2011. ISBN 978-0-199-54820-0 HB.[13]
Revolutionary Ideas: An Intellectual History of the French Revolution from The Rights of Man to Robespierre. 2014. ISBN 978-0-691-15172-4 HB.

(Radical Enlightenment (2001), Enlightenment Contested (2006), and Democratic Enlightenment (2011) constitute a monumental trilogy on the history of the Radical Enlightenment and the intellectual origins of modern democracy. A Revolution of the Mind (2009) is a shorter work on the same theme.) The list above is complete as of November 2013.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Vrijheid van meningsuiting

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:De vrijdenkers menen dat het vrije woord essentieel voor de samenleving is. Je hoeft niet bijzonder goochem te zijn om in te zien dat dat vrije woord essentieel is. Het gaat er om dat de leden van de samenleving zich ongestoord van de kerk, de politiek of de staat kunnen uiten. Een uitvinding uit de achttiende eeuw die in de negentiende verder concreet vorm kreeg.
En je hoeft al helemaal niet goochem te zijn om in te zien dat dat vrije woord sommigen (vooral religieuzen) zal kwetsen. Sterker nog, die gekwetsten hebben de controverse rondom de absolute meningsvrijheid helaas gewonnen. In plaats van oproepen tot fysiek geweld als bovengrens van de meningsvrijheid te laten gelden hebben de erflaters van de Gematigde Verlichting fatsoen en andere inbreuken op hun subjectieve grenzen in de wetgeving weten in te voeren.
hagenaars

Re: Vrijheid van meningsuiting

Bericht door hagenaars »

Kwetsen, we bespraken het eerder, is geen doel. Soms is het nodig, vaker kan het vermeden worden .
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Vrijheid van meningsuiting

Bericht door wilfred degens »

hagenaars schreef:Kwetsen, we bespraken het eerder, is geen doel. Soms is het nodig, vaker kan het vermeden worden .
Je geloof in ongeacht wat is voor bijna ieder mens een zeer persoonlijk eigendom waar een ander niet emotieloos commentaar op mag leveren. Indien dat toch gebeurd dan worden die mensen in hun diepere beleving al gekwetst i.p.v. zich te realiseren dat alles wat we denken te weten een subjectief fundament heeft.
Met die laatst genoemde instelling word je niet meer gekwetst wanneer je een betere mening over een onderwerp hoort dan waar jezelf ik geloofde. Ik meen dat daarin een mens getraind moet worden door zichzelf steeds te blijven relativeren in wat hij/zij denkt en waarin hij/zij in geloven. Leren loslaten en afstand kunnen en durven nemen van iets van jezelf voor iets beters is nooit een schande.
Anders wordt het wanneer anderen hun mening aan je willen opdringen. Ieders lichaam zou gevangen genomen kunnen worden, de geest nooit, mits een sterke geest!
hagenaars

Re: Vrijheid van meningsuiting

Bericht door hagenaars »

Die Gedanken sind frei is een wens, een strijdlied, helaas geen werkelijkheid. .

Die Gedanken sind frei,
Wer kann sie errathen?
Sie rauschen vorbei
Wie nächtliche Schatten.
Kein Mensch kann sie wißen,
Kein Jäger sie schießen.
Es bleibet dabei:
Die Gedanken sind frei.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Vrijheid van meningsuiting

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Kwetsen, we bespraken het eerder, is geen doel. Soms is het nodig, vaker kan het vermeden worden .
Inhoudsloos gebabbel kan ook vermeden worden. Of is het je doel? Eerlijk zeggen hoor. Hahah…
hagenaars

Re: Vrijheid van meningsuiting

Bericht door hagenaars »

Je maakt me aan het lachen.
Plaats reactie