Is onze oorspronkelijkheid totaal geconditioneerd?

wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Is onze oorspronkelijkheid totaal geconditioneerd?

Bericht door wilfred degens »

hagenaars schreef:Kijk mijnheer Degens, dit is een forum, dat betekent dat er een discussie wordt gevoerd, u schrijft heel aardig maar uit uw teksten komen geen vragen noch concrete antwoorden, we praten langs elkaar heen, zoals men wel zegt.
Is dat langs elkaar heen praten niet een specifieke eigenschap van alle wetenschappers? Prima toch? Zo blijven we kritisch en vermijden we de ganzen paden sukkel pas. Van HIJ zegt dit! En HIJ schreef dat! Dus moet "het" wel zo zijn! :o

Ik houd niet zo van concrete antwoorden. Ik geef de voorkeur aan de onzekerheid van de speurder, die onvermoeibaar op zoek is naar de absolute waarheid, die volgens mij uiteindelijk niet bestaat of ooit door ons, zeer beperkte arrogante schepsels begrepen zal en kan worden.
Ik geloof niet meer in God, maar durf ook niet schaamteloos tegen beter weten in te beweren dat hij niet bestaat.
Want waar zijn naar beide kanten van deze vraag en antwoord de bewijzen?
Wij geloven graag wat we graag zouden willen geloven. Maar zijn ons niet bewust waar die 'vreemde' menselijke neigingen toch vandaan komen. Niet zo onlogisch volgens mij dat we ons daar niet meer van bewust zijn wanneer je geen bewust contact meer hebt met je oorspronkelijkheid maar alleen nog maar met citaten en publicaties van grootheden in hun vakgebied kunt denken. Waar onze geconditioneerde zijn wie we ooit waren overwoekerd heeft, zijn de verbindingen naar elkaar uitgewist of ernstig verstoord.
hagenaars

Re: Is onze oorspronkelijkheid totaal geconditioneerd?

Bericht door hagenaars »

Nee, er moet een zeker belang gehecht worden aan synthese Je moet elkaar willen overtuigen en je laten overtuigen. Anders heeft de discussie geen zin en kun je beter in de muziek gaan. Of samen zingen, ook leuk. Ik moet u bijvallen, want de absolute waarheid bestaat niet. Of god bestaat is een saaie kwestie. Ik denk van niet.
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Is onze oorspronkelijkheid totaal geconditioneerd?

Bericht door wilfred degens »

hagenaars schreef:Nee, er moet een zeker belang gehecht worden aan synthese Je moet elkaar willen overtuigen en je laten overtuigen. Anders heeft de discussie geen zin en kun je beter in de muziek gaan. Of samen zingen, ook leuk. Ik moet u bijvallen, want de absolute waarheid bestaat niet. Of god bestaat is een saaie kwestie. Ik denk van niet.
Dat kunt u niet wetenschappelijk onderbouwen. Dus denkt u onzin.
Uw behoefte aan synthese is niets meer dan anderen domineren in uw mening en overtuigingen op te leggen. Desnoods met het wetboek in de hand. Vreselijke mensen in discussies. Kunnen niet eens luisteren naar andere meningen. Ik ken dat soort debaters maar al te goed!
Mijn behoefte is aan op zoek zijn naar wat het antwoord mogelijk zou kunnen zijn.
We hebben dit verschil in onze benadering al eens eerder vastgelegd. Of god bestaat is alleen voor u een saaie kwestie. Helemaal niet een onomstotelijk feit. Arrogant om dat zo te stellen. Ik stel bescheiden dat ik niet meer in de god geloof waar ik mee ben volgepropt in mijn onschuldige jeugd. Maar weet ook dat ik zijn bestaan kan bevestigen noch ontkennen. 'Voelt' :roll: u het verschil?
hagenaars

Re: Is onze oorspronkelijkheid totaal geconditioneerd?

Bericht door hagenaars »

Er is in de wetenschap geen enkele reden te vinden voor godsgeloof. Het is een, van uit dat standpunt, non issue. Maar we zien dat mensen met hun geloof heel tevreden mensen zijn. Het lijkt op Haarlemmer Olie.
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Is onze oorspronkelijkheid totaal geconditioneerd?

Bericht door wilfred degens »

hagenaars schreef:Er is in de wetenschap geen enkele reden te vinden voor godsgeloof. Het is een, van uit dat standpunt, non issue. Maar we zien dat mensen met hun geloof heel tevreden mensen zijn. Het lijkt op Haarlemmer Olie.
Onze wetenschap blijft altijd beperkt binnen wat we menen zeker te weten. Geloof en reden zijn niet onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat doet u wel door de reden als doorslaggevend feit te zien waarom er geen god volgens u bestaat.
U schakelt weer ons oer-gevoel uit alsof dat nergens toe dient of de moeite waard zou zijn om daar toch een betekenis aan te willen geven. Godsbesef komt voort uit onze instincten. Waarom zou dat zo zijn? Met reden kom je daar nooit uit. U accepteert geen onbeantwoorde vragen en stelt daarom vast dat een god niet kan bestaan terwijl u totaal geen beeld heeft van god. Hoe kunt u dan god ontkennen wel degelijk te bestaan maar op een manier die u zou moeten toegeven niet te kennen. Niet te kunnen beredeneren!
Godsbesef is een gevoel voor gelovigen waar ze zelf allerlei waarden hun god toedichten welke zij als steun en toeverlaat in hun angstige en onzekere leven zo deerlijk nodig hebben.
Helaas heb ik die naïeve manier van geloven in god losgelaten. Daardoor ben ik wel veel kwetsbaarder door overal nu alleen voor te staan in mijn gedachten en gevoelens. Toch schakel ik niets onmogelijks volgens onze reden uit omdat ik zeker weet hoe bescheiden we nog zijn in onze geëvolueerde reden.
Ik vraag, u weet zeker.
Maar wat moet ik anders met mijn IQ van 51?
hagenaars

Re: Is onze oorspronkelijkheid totaal geconditioneerd?

Bericht door hagenaars »

Ik heb het even opgezocht: IQ-waarde van 51 tot 70

Personen met IQ-waardes tussen 51 en 70 ronden een speciale school af, als men hen voldoende tijd en aandacht schenkt. Ze zijn in staat om voor zichzelf te zorgen en verrichten alledaagse handelingen. Het gaat om lichte mentale achterlijkheid (debiliteit). De bevolking bestaat voor bijna 7% uit deze mensen.

Het bestaan van god is iets anders dan uw geloof in hem (Of haar?) Het is niet mogelijk iets dat niet bestaat verder te omschrijven, ik waag mij daar niet aan, maar er zijn schitterende voorstellingen van de Heer, zoals hij vaak wordt genoemd. Ga gerust uw gang.
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Is onze oorspronkelijkheid totaal geconditioneerd?

Bericht door wilfred degens »

hagenaars schreef:Ik heb het even opgezocht: IQ-waarde van 51 tot 70

Personen met IQ-waardes tussen 51 en 70 ronden een speciale school af, als men hen voldoende tijd en aandacht schenkt. Ze zijn in staat om voor zichzelf te zorgen en verrichten alledaagse handelingen. Het gaat om lichte mentale achterlijkheid (debiliteit). De bevolking bestaat voor bijna 7% uit deze mensen.

Het bestaan van god is iets anders dan uw geloof in hem (Of haar?) Het is niet mogelijk iets dat niet bestaat verder te omschrijven, ik waag mij daar niet aan, maar er zijn schitterende voorstellingen van de Heer, zoals hij vaak wordt genoemd. Ga gerust uw gang.
Juist, ik wist en weet wat IQ betekent en waar 51 voor staat. Ik voel mij in die categorie veilig om mezelf te kunnen zijn.
Of de mensen haten die categorie of zijn extra aardig tegen hun simpele zieligheid. Ik geniet van dat laatste.

Wanneer u de moeite genomen had om mijn voorgaande debiele epistel te lezen, dan had u kunnen opmaken dat u met uw reactie over god precies hetzelfde, echter met andere woorden, schrijft als ik.
Dan zag u in dat uw "ga gerust uw gang" nergens meer op slaat. Ik kan geen voorstelling maken van iets waar ik geen voorstelling van heb. Die Heer vanuit mijn volgzame jeugdige onschuld in het geloven wat de poppenspelers ons wilden doen geloven bestaat volgens mijn rede niet meer. Maar wat dan met onze natuurlijke behoefte aan een oppermacht? Ik permitteer mij daar geen antwoord op te weten. Derhalve is mijn meest rede gevoelige de NATUUR mijn god. Zoals ik al eerder geschreven had.
hagenaars

Re: Is onze oorspronkelijkheid totaal geconditioneerd?

Bericht door hagenaars »

Wie is "onze" en welke oppermacht staat u voor ogen?
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Is onze oorspronkelijkheid totaal geconditioneerd?

Bericht door wilfred degens »

hagenaars schreef:Wie is "onze" en welke oppermacht staat u voor ogen?
Bent u nu echt niet in staat om die 2 woorden in de context te vertalen? Ik betoog dat de mens van nature een oppermacht zoekt en nodig schijnt te hebben zodra hij zich bewust geworden is van zijn sterfelijkheid.
Ooit heeft u, nog niet gehinderd door uw voortgeschreden inzicht in de ruimste zin van ons stoffelijke bestaan, ook in een god gelooft, veronderstel ik. En "onze" was zelfs voor mijn goudvis nog begrepen, uitgaand van de veronderstelling dat u ook heel gewoon een mens bent met derhalve menselijke angsten en behoeften aan zekerheid bij een onaantastbare kracht, die het na ons aardse lijden, heel goed met ons bedoelt. Het geloven in een god komt voort uit onze angst voor de onherroepelijke dood. Dat afzichtelijke einde met het gevoel dat alles voor niets zou zijn geweest. Wij en u vooral hebben inmiddels van nature de behoefte om overal een antwoord op te hebben of nog te vinden. Op de vraag naar de zin van ons bestaan bestaat geen bevredigend en geruststellend antwoord zonder daar dan maar een voor te bedenken die nooit te ontkennen noch te bevestigen valt. Vele mensen hebben hun levenskompas op hun God en zijn door zijn gelovigen bedachte geboden geprogrammeerd en voelen zich daarmee veiliger en gelukkiger in die onbewuste of ontkende fantasie.
Uw vraag was dus een open deur wanneer u kunt en wilt lezen wat een spreker/auteur bedoelt en niet wat u ervan maakt of niet begrijpt. Daar schort het m.i. bij u aan. En vast niet alleen met mijn teksten? Objectief antwoord op die vraag kunt u krijgen van uw intimi.
hagenaars

Re: Is onze oorspronkelijkheid totaal geconditioneerd?

Bericht door hagenaars »

Een van de aardige dingen van de vroege jeugd is dat de mens zich niet sterfelijk acht. Uiteindelijk komt dat besef wel natuurlijk, maar dan is die mens inmiddels ook gaan lezen en nadenken. Ik heb een niet gelovige opvoeding genoten, wel zo makkelijk. Wel R.K. onderwijs van uitstekende kwaliteit, ook dat scheelt. Het van nature zoeken naar een oppermacht is mij bespaard gebleven. Ik betwijfel of het wel zo universeel is...Het bestaan is zinloos. Maar je moet wel proberen er zin in te houden. Veel lachen. Uw laatste drie, vier zinnen snap ik niet. U wel?
Plaats reactie