Is onze oorspronkelijkheid totaal geconditioneerd?

wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Is onze oorspronkelijkheid totaal geconditioneerd?

Bericht door wilfred degens »

hagenaars schreef:Een van de aardige dingen van de vroege jeugd is dat de mens zich niet sterfelijk acht. Uiteindelijk komt dat besef wel natuurlijk, maar dan is die mens inmiddels ook gaan lezen en nadenken. Ik heb een niet gelovige opvoeding genoten, wel zo makkelijk. Wel R.K. onderwijs van uitstekende kwaliteit, ook dat scheelt. Het van nature zoeken naar een oppermacht is mij bespaard gebleven. Ik betwijfel of het wel zo universeel is...Het bestaan is zinloos. Maar je moet wel proberen er zin in te houden. Veel lachen. Uw laatste drie, vier zinnen snap ik niet. U wel?
Waren dat er maar 3 of 4 zinnen die u niet begreep.
hagenaars

Re: Is onze oorspronkelijkheid totaal geconditioneerd?

Bericht door hagenaars »

Mm...
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Is onze oorspronkelijkheid totaal geconditioneerd?

Bericht door wilfred degens »

hagenaars schreef:Mm...
Hoe simpel :!:
Ik acht u in uw denken het typisch schoolvoorbeeld van een geconditioneerd denker, wie alle contact met zijn oorspronkelijkheid verloren is. Torenhoog hermetisch ommuurd afgeschermd tegen een mogelijke veroordeling van het gevestigde burgerlijk wetboek. Altijd krampachtig vasthouden aan het zelfbeeld fanatiek gericht op promotie en maximale aaibaarheid door de publieke opinie. In mijn ogen het toppunt van een tot in de kiem gesmoorde eigen identiteit. Iedere reactie van u is voor de mensen die u kennen 100% voorspelbaar binnen uw enge uitgeholde paden en denkpatronen.
hagenaars

Re: Is onze oorspronkelijkheid totaal geconditioneerd?

Bericht door hagenaars »

Als je typisch gebruikt dan is schoolvoorbeeld dubbelop. Ik heb het gehad over de Grondwet en dat is heel wat anders.

Ik zou uw tekst kunnen herschrijven, hij werd dan korter en meer to the point. http://ts1.mm.bing.net/th?&id=JN.kRaak3 ... 9&rs=0&p=0
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Is onze oorspronkelijkheid totaal geconditioneerd?

Bericht door wilfred degens »

hagenaars schreef:Als je typisch gebruikt dan is schoolvoorbeeld dubbelop. Ik heb het gehad over de Grondwet en dat is heel wat anders.

Ik zou uw tekst kunnen herschrijven, hij werd dan korter en meer to the point. http://ts1.mm.bing.net/th?&id=JN.kRaak3 ... 9&rs=0&p=0
Geweldig opgemerkt dit keer. Inderdaad dubbel op maar dat is bij u nog lang niet dubbel genoeg toch?
Logisch meneer hagenaars, bij u telt immers nergens de context mee?
Zonder die contexten ontstaan met uw kleurloze en voor meerdere uitleg vatbare 'to the point' reacties altijd zoveel misverstanden. Derhalve voor mij liever iets breedvoerig uiteenzetten om een standpunt stevig te onderbouwen dan voortdurend in uw veronderstelde roos te schieten, waarna voor iemand die u serieus blijft nemen oeverloos duidelijk proberen te maken wat er door de aangevallene bedoeld is. Wat moet u mij zat zijn wanneer u maar half zo zat bent als ik van u. :ugeek:
Laatst gewijzigd door wilfred degens op wo 24 jun 2015, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
hagenaars

Re: Is onze oorspronkelijkheid totaal geconditioneerd?

Bericht door hagenaars »

Misverstanden? Mm...
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Is onze oorspronkelijkheid totaal geconditioneerd?

Bericht door wilfred degens »

hagenaars schreef:Misverstanden? Mm...
En zonder woorden maar murmelend en mompelend ging deze Hagenees in 't meervoud ten onder in de vergetelheid.
'Gelijk' van mij krijg je hoor! Vraag me niet waarin !
hagenaars

Re: Is onze oorspronkelijkheid totaal geconditioneerd?

Bericht door hagenaars »

Naamgrapjes zijn meestal flauw, jammer.
marco13
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 07 aug 2015, 23:31

Re: Is onze oorspronkelijkheid totaal geconditioneerd?

Bericht door marco13 »

Geconditioneerd is een input van een menselijke kant. Ik heb een tweeeige tweeling. Totaal anders van elkaar, dezelfde opvoeding. Ik ben van mening dat een mens voor 75% "geprogrammeerd" geboren worst. Die laatste 25 procent kunnen wij proberen om er richting aan te geven. Conditioneren.
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Is onze oorspronkelijkheid totaal geconditioneerd?

Bericht door wilfred degens »

marco13 schreef:Geconditioneerd is een input van een menselijke kant. Ik heb een tweeeige tweeling. Totaal anders van elkaar, dezelfde opvoeding. Ik ben van mening dat een mens voor 75% "geprogrammeerd" geboren worst. Die laatste 25 procent kunnen wij proberen om er richting aan te geven. Conditioneren.
Dit is een helder antwoord en zelfs op dit topic het eerste na zoveel geneuzel in de ruimte met de pest van dit forum.
Dat geprogrammeerd geboren zijn heeft waarschijnlijk alles te maken met onze erfelijke genen. Ik denk daarbij dat zelfs die 25% welke u vermoedt om richting aan je persoonlijkheid te geven ook niet zonder de invloed van ieders genen mogelijk is. Consequent door geredeneerd op mijn gedachtespoor zou dan nooit iemand verantwoordelijk kunnen zijn voor zijn daden wanneer hij iets doet of juist laat. Als mediator heb ik vaak een casus tot een overeenstemming moeten proberen te brengen waarbij ik voortdurend geen antwoord kon vinden op hoe sommige mensen zich zo hebben kunnen ontwikkelen zoals in hun casus het geval bleek. Ik heb voor mezelf derhalve afgeleerd een mens volledig verantwoordelijk te stellen voor hoe en wie zijn zijn onder alle omstandigheden. Wat betekent "schuldig" wanneer ieder mens al vanaf geboorte geconditioneerd is? Wie is er dan nog schuldig?
Plaats reactie