Aanslag op Charlie Hebdo

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Aanslag op Charlie Hebdo

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:De overheid is opgericht om dat gevaar te bestrijden.
Jouw overheid is machteloos als zij vrijheid moet bewerkstelligen voor mensen als jij die gewend zijn om weg te kijken.
hagenaars

Re: Aanslag op Charlie Hebdo

Bericht door hagenaars »

Ik kijk niet weg, hoor. (Ik kjk wel uit.) Onze overheid is niet geheel machteloos.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Aanslag op Charlie Hebdo

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef: Ik heb meerdere malen mij over de salafisten en hun ideologie uitgelaten, hoor.
Oh ja? Waar dan?
hagenaars

Re: Aanslag op Charlie Hebdo

Bericht door hagenaars »

Heb je twijfel over mijn gezindheid, zie jij mij als een aanhanger van dat geloof? Grappig.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Aanslag op Charlie Hebdo

Bericht door fred neerhoff »

Nogmaals, waar dan?
hagenaars

Re: Aanslag op Charlie Hebdo

Bericht door hagenaars »

Kijk even in De Vrijdenker, op deze site bij het dossier Palestina en op de oude site van de Vrije gedachte. Genoeg?
(Ik had je wijzer gedacht.)

Salafisme (ook wel gespeld als salafiyyah of selefie) of athary is een fundamentalistische stroming binnen de soennitische islam. Het woord is afgeleid van het Arabische woord salaf (سلف), dat "voorouders", "voorganger", "vroegere generatie" en lening betekent.

Het wahabisme in Saoedi-Arabië wordt vergeleken als een soortgelijke stroming, hoewel salafisten (Arabisch: salafiyyoen) zich nooit wahabieten zullen noemen, omdat dit duidt op persoonsverheerlijking (namelijk die van Mohammed ibn Abdul-Wahhab). Het wahabisme is een onderdeel van de soennitische hanbali-rechtschool die dominant zijn in Saoedi-Arabië en de Golfstaten. Deze term wordt vooral gebruikt onder de westerse islamologen en oriëntalisten. Zowel het wahabisme als het salafisme worden vaak door de westerse media in een slecht daglicht gesteld.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Aanslag op Charlie Hebdo

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Kijk even in De Vrijdenker, op deze site bij het dossier Palestina en op de oude site van de Vrije gedachte. Genoeg?
De definitie van salafisme is mij bekend Hagenaars, maar op dit forum heb ik je er in verband met de actuele gebeurtenissen zelden of nooit over gehoord.
hagenaars

Re: Aanslag op Charlie Hebdo

Bericht door hagenaars »

Ik noem je drie vindplaatsen, waaronder een op deze site. Me dunkt. Wat wil je trouwens betogen?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Aanslag op Charlie Hebdo

Bericht door fred neerhoff »

Ik betoog dat je wegkijkt van de actualiteit. Een actualiteit waarin religieus dogmatisme in het brandpunt van de internationale politiek staat. En dit is een vrijdenkers forum, weet je nog?
hagenaars

Re: Aanslag op Charlie Hebdo

Bericht door hagenaars »

Er is geen sprake van wegkijken, zoals je weet. Of zou moeten weten. Ik weet natuurlijk dat in de Arabische wereld religieus dagmatisme en politiek fanatisme hoogtij viert en dat dat al een tijdje aan de gang is, Zo direct na het einde van het koloniale tijdperk begon de Islam weer op te leven.http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 4276,d.bGQ
Plaats reactie