Is dit onafhankelijke rechtspraak?

Plaats reactie
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Is dit onafhankelijke rechtspraak?

Bericht door fred neerhoff »

Volgens het NRC van 17 december 2014 zal het Openbaar Ministerie de uitspraak van de Hoge Raad dd. 16 december 2014 die de meningsvrijheid verder inperkt aanwenden als bewijslast tegen Geert Wilders in zijn “minder Marokkanen”-zaak.

Indien dit werkelijk het geval zou zijn dan komt dat neer op het veranderen van de spelregels gedurende de wedstrijd. Immers, Wilders deed zijn uitspraak op 12 maart 2014, dus nog ruim voor het arrest van 17 december jl. Zie ook http://www.vrijdenkersforum.nl/forum/vi ... f=12&t=457
hagenaars

Re: Is dit onafhankelijke rechtspraak?

Bericht door hagenaars »

Wat de Hoge Raad doet is geen wetgeving, maar verduidelijking, dat mag en die geldt ook voor Wilders. Ik denk dat hij over de schreef is gegaan.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Is dit onafhankelijke rechtspraak?

Bericht door David Bakker »

hagenaars schreef:Wat de Hoge Raad doet is geen wetgeving, maar verduidelijking, dat mag en die geldt ook voor Wilders. Ik denk dat hij over de schreef is gegaan.
De wet kent vage normen zoals haatzaaien, discriminatie whatever. Het is inderdaad zo dat de rechter dan nadere invulling moet geven aan die vage normen. Nadeel is dat dit tot willekeur kan leiden. Ik heb het idee dat de oordelen van de rechter nogal arbitrair zijn. Denk aan de rechterlijke uitspraken inzake Theo van Gogh (zie: http://www.vrijdenkersforum.nl/forum/vi ... t=10#p5410 ). Daarin vormde een verklaring van Sonja Barend - dat de uitspraken van Van Gogh beledigend zijn voor Joden - het belangrijkste bewijs voor een veroordeling door de Hoge Raad. Dat vind ik discutabel. Sprak Sonja namens een hele groep? Stel dat een andere Jood had verklaard dat hij het niet beledigend vond voor Joden zou de Hoge Raad dan tot een ander oordeel zijn gekomen?

Dus wellicht is het beter dat de wetgever een duidelijke norm in de wet vastlegt: de grens ligt bij oproepen tot geweld (hoewel dat natuurlijk ook niet altijd duidelijk zal zijn).
hagenaars

Re: Is dit onafhankelijke rechtspraak?

Bericht door hagenaars »

Je trekt wel weer een lade open zeg. Gaan we nu weer debateren over Theo van Gogh en zijn veroordeling? De Hoge Raad heeft zich bij zijn oordeel weiniig of niets van de zo populaire Sonja aangetrokken. Kijk maar in het vonnis van het Hof en de uitspraak van de Hoge Raad.
Uiteraard zijn de uitspaken van de Hoge Raad arbitrair, zoals de bedoeling is. Maar ze gelden dan tot er een andere uitspraak komt, voor iedereen, jurisprudentie. Geen willekeur.

Onder jurisprudentie (Latijn: Iuris Prudentia, door de bezigheden van prudentes; adviseurs, experts) wordt in het algemeen verstaan de filosofie, wetenschap en toepassing van recht. De term kan echter ook refereren aan (het geheel van) uitspraken van rechters.

Jouw voorstel zal het niet halen, vrees ik, het is te onduidelijk. Een opera kan een revolutie ontketenen, een afscheiding veroorzaken.

De Belgische Revolutie, Belgische opstand of Belgische omwenteling is de burgerlijke revolutie in 1830 tegen koning Willem I die tot de onafhankelijkheid van België heeft geleid.

De crisis in het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden stond niet op zichzelf. In heel Europa ontstond een weerstand tegen de autoritaire restauratieregimes van na het Congres van Wenen in 1815. Na de Julirevolutie van 1830 in Frankrijk kwamen ook de Polen in opstand tegen de Russen, de Italianen tegen de Oostenrijkers en de Ieren tegen de Engelsen (de Tithe War van 1831 tot 1836).
Een opvoering van de opera De Stomme van Portici (La Muette de Portici) van Daniel Auber op 25 augustus 1830 in Brussel was de aanleiding tot georganiseerde rellen van Fransgezinde separatisten, gevolgd door volksrumoer, dat door de burgerij met een inderhaast gevormde Burgerwacht, in bedwang werd gehouden.
Plaats reactie