Meningsvrijheid verder ingeperkt

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Meningsvrijheid verder ingeperkt

Bericht door fred neerhoff »

Er zijn wel meer denkbeelden waar ik het niet mee eens ben, maar dat zou m.i. geen reden moeten zijn om die denkbeelden strafrechtelijk te verbieden.
hagenaars

Re: Meningsvrijheid verder ingeperkt

Bericht door hagenaars »

Zeker, maar de Hoge Raad stelt dan ook hoge eisen aan de redengeving. Bij verbod en vervolging. De context etc.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Meningsvrijheid verder ingeperkt

Bericht door fred neerhoff »

M.i. zou die redengeving uitsluitend getoetst moeten worden op het aanzetten tot fysiek geweld.

Dat zou niet alleen de openheid van de samenleving bevorderen maar zou ook eenvoudiger te toetsen zijn dan de huidige subjectieve verbodspraktijk.

De open samenleving staat of stond niet onder druk van Wilders, Fortuyn, Van Gogh of Hisi Ali (alle gedemoniseerd door het bestuurlijke establishment) maar wèl van de intimidatie die uitgaat van religieus- en politiek fysiek geweld zoals bijvoorbeeld de huidige aanslag in Parijs op het satirische blad "Charlie Hebdo" http://nos.nl/artikel/2012108-doden-bij ... arijs.html
hagenaars

Re: Meningsvrijheid verder ingeperkt

Bericht door hagenaars »

De meningsvrijheid staat gelukkig niet onder druk door de opstelling van de Hoge Raad. Ook de politici die ik zag en hoorde benadrukken dat het vrije woord door de aanslag in gevaar is. Ik denk dat we elkaar behoorlijk dicht benaderen, ik citeer "Maar daarnaast heeft een politicus de verantwoordelijkheid te voorkomen dat zijn uitlatingen in strijd zijn met de wet en de grondbeginselen van de democratische rechtsstaat"...Uiteraard moet het O.M. objectief aantonen dat de politicus de wet en de grondbeginselen van de democratische rechtstaat overtreedt.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Meningsvrijheid verder ingeperkt

Bericht door fred neerhoff »

Ach wat, het OM is er slechts op uit om de meningsvrijheid in te perken. Zie bijvoorbeeld de intimidatie die de satirische cartoonist Gregorius Nekschot ten deel viel, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Gregorius_Nekschot
hagenaars

Re: Meningsvrijheid verder ingeperkt

Bericht door hagenaars »

Ja, dat was geen beste beurt. Zijn er meer voorbeelden? (Ik heb niet de indruk dat Rutte zich loopt te schamen morgen op de Parijse straten.)
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Meningsvrijheid verder ingeperkt

Bericht door fred neerhoff »

Intussen zijn er alweer ruim 5 jaar voorbij gegaan toen de VVD'ers Mark Rutte en Atzo Nicolaide een eerste opzet van het initiatiefwetsvoorstel presenteerden waarin de meningsvrijheid naar het voorbeeld van het First Amendment van de Amerikaanse grondwet werd opgerekt tot een absolute meningsvrijheid. Zie http://www.elsevier.nl/Politiek/nieuws/ ... ER221054W/ en http://www.vvdleiden.nl/8548/vrijheid-v ... iting.html
hagenaars

Re: Meningsvrijheid verder ingeperkt

Bericht door hagenaars »

Ik zag Rutte er vandaag in een gesprek met Paul Witteman in Buitenhof nog even op terugkomen. Het incident met Nekschot zou nu niet meer plaatsvinden was zijn (terechte) mening. Hij weigerde uiteraard in te gaan op het geval Wilders omdat het onder de rechter is.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Meningsvrijheid verder ingeperkt

Bericht door fred neerhoff »

Je gaat mij toch niet vertellen dat je vertrouwt op de minister-president als het aankomt op de meningsvrijheid? Nu is het Rutte, volgende keer is het een uitgesproken tegenstander van een absolute vrijheid. Willekeur ten top!

Zo was het minister-president Balkenende die in 2008 het weekblad "Opinio" voor de rechter sleepte om een hem niet welgevallig satirisch artikel te wreken. http://weblogs.nrc.nl/commentaar/2008/0 ... us-opinio/

Balkenende verloor weliswaar maar de Staat nam daar geen genoegen mee, die was namelijk van mening dat de vrijheid van meningsuiting in dit geval onderschikt zou zijn aan de bescherming van de openbare veiligheid!

Balkenende procedeerde dus verder tegen "Opinio" waarmee hij in de buurt kwam van de aantasting van de persvrijheid. En dat niet alleen, met zijn gerechtelijke stappen dwong hij "Opinio" diep in de buidel te tasten ...
Daar ga je nu met je voorwaardelijke vrijheid!
hagenaars

Re: Meningsvrijheid verder ingeperkt

Bericht door hagenaars »

Ik schrijf wat ik schrijf: Ik zag Mark Rutte en hij sprak over zijn positie inzake Nekschot, nu en thans. Dat geeft wel vertrouwen ja, maar blijven opletten natuurlijk.

Inzake B. het volgende (Wikipedia.) In 1996 trouwde Balkenende met de juriste Bianca Hoogendijk, die hij in 1988 had leren kennen toen ze fractieassistent van de Tweede Kamerfractie van het CDA was. De eerste jaren leefde het getrouwde echtpaar nog gescheiden: pas nadat dochter Amelie geboren werd (1999) ging het echtpaar samenwonen in Capelle aan den IJssel. Hoogendijk is de eerste Nederlandse vrouw van een minister-president die haar eigen naam gebruikt in plaats van die van haar echtgenoot te dragen. Ook is ze de eerste premiersvrouw die een baan buitenshuis heeft (ze werkt als universitair docent arbeidsrecht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam) en een doctorstitel heeft.
Balkenende is belijdend lid van de Protestantse Kerk in Nederland (tot de fusie in 2004 van de Gereformeerde Kerken in Nederland). Tijdens de 35e EO-Jongerendag op 13 juni 2009 zei hij: Er is er Een die je altijd kracht geeft, ook als het moeilijk is. Dat geldt ook voor mij als premier en ik heb dat ook regelmatig ervaren.[7] Met onder anderen de Amerikaanse oud-president Bill Clinton en de voormalige Britse premier Tony Blair heeft Jan Peter Balkenende zich meermaals als een groot bewonderaar en aanhanger van het communitarisme van Amitai Etzioni geprofileerd, en hij schreef het voorwoord voor Etzioni's boek "De nieuwe gulden regel" (Kampen, 2005; Nederlandse vertaling van "The New Golden Rule: Community and Morality in a Democratic Society". New York, 1997).

Einde citaat, need I say more?
Laatst gewijzigd door hagenaars op wo 14 jan 2015, 06:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie