Zijn wij multicultureel?

hagenaars

Re: Zijn wij multicultureel?

Bericht door hagenaars »

Ik heb veel ervaring met sollicitaties en weet dus dat er van tijd tot tijd op oneigenlijke gronden wordt gekozen. In de pers wordt ook regelmatig geklaagd over vooroordelen. Die staan dus vast. De vraag is hoe je ze kunt verminderen. Dat is niet zo eenvoudig. Slachtoffers willen vaak geen aangifte doen. Ze zijn afgewezen en laten het daarbij. Ik vind dat jammer. Niet dat ik veel verwacht van zo´n procedure, maar het stelt het probleem wel aan de orde. Justitie zou dan actiever kunnen zijn. Dat helpt wel.
Multiculturele samenlevingen bestaan overal, ze zijn succesvol.
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Zijn wij multicultureel?

Bericht door wilfred degens »

hagenaars schreef:Ik heb veel ervaring met sollicitaties en weet dus dat er van tijd tot tijd op oneigenlijke gronden wordt gekozen. In de pers wordt ook regelmatig geklaagd over vooroordelen. Die staan dus vast. De vraag is hoe je ze kunt verminderen. Dat is niet zo eenvoudig. Slachtoffers willen vaak geen aangifte doen. Ze zijn afgewezen en laten het daarbij. Ik vind dat jammer. Niet dat ik veel verwacht van zo´n procedure, maar het stelt het probleem wel aan de orde. Justitie zou dan actiever kunnen zijn. Dat helpt wel.
Multiculturele samenlevingen bestaan overal, ze zijn succesvol.
Grappig wat u pragmatisch beoordeelt en als succesvol beoordeelt.
Ideologisch zie ik dit anders. Zoals ik al vaker vaststelde, u bent een optimist met weinig gevoel voor wat er werkelijk achter de gordijnen gezegd wordt en uit het zicht van getuigen allemaal plaatsvindt waar u meent dat het succesvol is. Dat is het in mijn ogen pas wanneer wij absoluut het racisme achter ons zouden kunnen laten. Uitzonderingen zijn niet maatstafgevend. Jah we zijn ogenschijnlijk multicultureel. Daarin heeft u gelijk. Maar...............
hagenaars

Re: Zijn wij multicultureel?

Bericht door hagenaars »

U postuleert een binnenmens en een buitenmens, de binnenmens blijft verborgen, de buitenmens veinst. Ik geloof niet dat het zo zit, de mensen vertonen gedrag, als dat multicultureel is, dan kan de samenleving succesvol zijn. Ik bedoel duidelijk niet het theoretisch concept van multiculturaliteit, waarbij alle culturen gelijk geacht worden te zijn. Ik bedoel een pragmatisch concept, zoals bv. in deze definitie: "multicultureel

 multicultureel bijv.naamw.Uitspraak: [mʏltikʏltyˈrel] (van de samenleving) met mensen uit verschillende culturen en godsdiensten Voorbeeld: `een multiculturele organisatie` © Kernerman Dictionaries. SpellingCorrect gespeld: 'multicultureel' komt voo...
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/multicultureel
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Zijn wij multicultureel?

Bericht door wilfred degens »

hagenaars schreef:U postuleert een binnenmens en een buitenmens, de binnenmens blijft verborgen, de buitenmens veinst. Ik geloof niet dat het zo zit, de mensen vertonen gedrag, als dat multicultureel is, dan kan de samenleving succesvol zijn. Ik bedoel duidelijk niet het theoretisch concept van multiculturaliteit, waarbij alle culturen gelijk geacht worden te zijn. Ik bedoel een pragmatisch concept, zoals bv. in deze definitie: "multicultureel

 multicultureel bijv.naamw.Uitspraak: [mʏltikʏltyˈrel] (van de samenleving) met mensen uit verschillende culturen en godsdiensten Voorbeeld: `een multiculturele organisatie` © Kernerman Dictionaries. SpellingCorrect gespeld: 'multicultureel' komt voo...
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/multicultureel
Zoals ik al in mijn voorlaatste reactie schreef is het antwoord zuiver pragmatisch gezien, "Zijn wij multicultureel?" Ja, schreef ik al eerder. Echter niet van binnen casus quo in ons hart onder alle zich plotseling voordoende, onvoorspelbare omstandigheden.
U maakt mij niet wijs dat u zich geen voorstelling kunt maken waarin u dat binnenmens in uzelf nooit gevoeld hebt m.n. in hoe u een volkomen ander mens als onplezierig en ongemakkelijk ervoer dan waar u aan gewend bent mee om te (moeten) gaan.
Ieder mens discrimineert wel eens, minstens in gedachten. U niet? Toch van een andere planeet? Of kunt u zich daar niet openlijk naar waarheid over uitspreken vanwege hoe u uzelf wilt zien en vooral wilt dat anderen u zien?
Discrimineren doen wij dagelijks vele malen in gedachten. Zolang het in gedachten blijft speelt het in de "binnen mens" en is dus in onze samenleving geen negatieve rol. Latente discriminatie blijft wel voor iedereen een dringend en zeer lastig aandachtspunt.
hagenaars

Re: Zijn wij multicultureel?

Bericht door hagenaars »

Ja, dat is nogal logisch, ik ontmoet regelmatig mensen die mij niet bevallen. Ik heb daar geen "binnenmens" voor nodig. Meestal is er wel een objectief oordeel. Wel altijd beleefd blijven, natuurlijk. Wellevendheid, daar gaat het om.
Als u door wilt gaan met het bespreken van discriminatie en ik heb daar geen bezwaar tegen, dan moet u wel even een definitie opzoeken waar we het over eens worden, anders wordt het oeverloos, vrees ik. Kan dat?
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Zijn wij multicultureel?

Bericht door wilfred degens »

Dat oeverloos passen en meten zit al in hoe de vraag gesteld wordt.
Volgens onze grondwet had slechts een antwoord in ons land JA moeten zijn.
Een samenleving waarin mensen met verschillende culturele achtergronden op gelijkwaardige basis, vreedzaam en met respect voor elkaars cultuur samenleven.
Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10679
Sociologisch bekeken zijn wij dat niet, mits u met uw WIJ niet pluralis majestatis bedoelde.
Immers uw maatstaf en kijk naar de Nederlander is weer te irrealistisch, te rooskleurig.
U weigert in dit onderwerp in te zien dat andere culturen nooit andere culturen zich volledig eigen zullen noch kunnen maken. Wanneer zij zich naar de wet multicultureel in het openbaar gedragen, zegt niets van hoe gelukkig zij daarin zijn en hoe zij dat achter hun gordijnen en in gedachten uiten.
Niet mijn probleem hier is niet te weten wat discriminatie betekent, maar uw probleem om ooit iets toe te geven wanneer u zich weer vastbijt in uw optimisme, mijlenver van de onderhuidse werkelijkheid, geachte hagenaars.
Gewoon eens toegeven dat ook u wel eens discrimineert! Of ziet u alle menselijke sociale gedragsfouten altijd alleen bij anderen? Het discrimineren zit heel diep geworteld in de mens. Dat zie je al heel sterk bij ongeconditioneerde kinderen. Ik noem dat een oer-eigenschap. Je daartegen verzetten om je wettelijk en sociaal te gedragen wil in mijn beleving helemaal niet zeggen dat we daarom impliciet respect kunnen opbrengen voor iedere cultuur die de onze op een op andere manier aandoet. Visa versa wanneer ik mij in andere culturen vertoon zonder mij daarin naadloos aan te passen.
Ik stel dus dat we in Nederland wettelijk multicultureel zijn, maar als geboren en getogen Nederlanders dat momenteel verre van genoemd mogen worden met voldoende zelfkennis.
Zijn wij tolerant, zijn wij eerlijk zijn wij sportief zijn ook vragen in de ruimte waar oeverloos op gereageerd zou worden in de bekende sociale media.
hagenaars

Re: Zijn wij multicultureel?

Bericht door hagenaars »

Hartelijk dank voor uw uitvoerige reactie. Ik zal punt voor punt reageren. Ik heb geen respect voor verschillende aspecten van bv. religie. Ik vind dat ik openhartig op bepaalde aspecten kan reageren, ook al zijn ze niet in strijd met de wet. Ik weiger niets en zie natuurlijk wel in dat de ene cultuur mij meer bevalt dan de andere. In de eigen woning mogen mensen vinden en doen wat hun goeddunkt, mits wellevend en niet in strijd met de wet. Wie zijn vrouw slaat, ligt er bij mij direct uit. Ook boeren en scheten laten, vindt ik niet fijn. Een kerstboom is wel leuk, hoewel er religies zijn die deze versiering afwijzen. Ik hoop dat ik duidelijk ben? U blijft worstelen met de onderhuid. Waarom? Wat bedoelt u met deze zin:
"Niet mijn probleem hier is niet te weten wat discriminatie betekent..." Hoe kan ik nu toegeven dat ik iets doe, wat ik juist niet doe?
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Zijn wij multicultureel?

Bericht door wilfred degens »

U begrijpt kennelijk een ander niet en nooit.
U bent niet eerlijk wanneer u hier beweert nooit te discrimineren. Al is het in gedachten! Of al door uzelf veel te belangrijk, te groots, te overstijgend denker te vinden om op een PB van een IQ 51 te reageren? :idea:
Multicultureel mag je jezelf n.m.m. pas noemen wanneer je nooit discrimineert.
Of u wilt uzelf niet kennen, of u bent overtuigd een (zand)rots in de branding van ons sociale leven te zijn waarbij u uw mens zijn hebt weten los te koppelen van uw oorspronkelijke instincten. Jammer, in dat laatste geloof ik niet!
Multicultureel sluit geen enkele andere cultuur uit. Ook niet alleen maar in gedachten. Bij u kan dat kennelijk wel in gedachten. Dat zijn dan discriminerende gedachten. Zelfs subculturen discrimineren op grote schaal overal.
Kan ik u bij het programma "De stoel" aanmelden? :P
hagenaars

Re: Zijn wij multicultureel?

Bericht door hagenaars »

Wat het laatste betreft, kent u mijn tarief? Ik herhaal mijn verzoek, mijn aanbeveling liever eerst een definitie en dan verder praten over ongelijke behandeling.
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Zijn wij multicultureel?

Bericht door wilfred degens »

hagenaars schreef:Wat het laatste betreft, kent u mijn tarief? Ik herhaal mijn verzoek, mijn aanbeveling liever eerst een definitie en dan verder praten over ongelijke behandeling.
Intellectuele dementie moet ongeveer zijn wat men met uw reacties te lezen bedoelt.
Voor mij krijgt u in alles gelijk, want zo schijn je met zulke mensen om te moeten gaan wanneer je daar niet onderuit komt op dit forum. U bent in mijn ogen een multiculturele hypocriet.
Nederland doet wanhopig zijn best om dat wel te zijn maar is het niet op de keper beschouwd.
Ik probeer mij bewust zijnde van mijn grote moeite en met vallen en opstaan dat wel te zijn.
Laat de lezers niet langer wachten op uw veelzeggende mijmerkreten waarmee u tracht uw verbale simpelheid te verbloemen.
Laatst gewijzigd door wilfred degens op wo 24 jun 2015, 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie