Zijn wij multicultureel?

hagenaars

Zijn wij multicultureel?

Bericht door hagenaars »

Het klinkt naïef, ik weet het, maar ik voel mij multicultureel. Gisteren was ik toevallig bij de show van Porgy Franssen over Theo van Gogh, een aardige poging het fenomeen te analyseren en weer te geven, maar geen goede show. Wel onderhoudend, zeker en met mooie momenten. Het slot was uitstekend, dramatisch...Maar als geheel toch te ambitieus en dus mislukt. *)
In de show die ook een uitgebreide videopresentatie bevatte, de beroemde woorden van Frits Bolkenstein over cultuurrelativisme, wat hij verwerpt. Politiek gezien, een onhoudbaar standpunt lijkt mij. Zeker voor de vrijdenker geldt dat elke cultuur die zich aan de wet en de grondwet in het bijzonder houdt van harte welkom is. Of toch niet? Ik vraag maar?

Wikipedia ziet het zo:

" Een multiculturele straat in New York (1900)
Multiculturalisme is een maatschappelijk en politiek standpunt waarbij men gelijkheid veronderstelt van verschillende culturele, etnische en godsdienstige gemeenschappen binnen een bepaald afgebakend bestuurlijk gebied.[1] Meestal worden etnisch en godsdienstig verschillende gemeenschappen bedoeld. Multiculturalisme wordt als ideologie vaak gecontrasteerd met assimilatie en integratie. Sommige aspecten van multiculturalisme vloeien voort uit eerbiediging van de grondrechten voor individuen, zoals die in de Nederlandse en Belgische Grondwet zijn vastgelegd. Andere aspecten zijn daarmee in strijd." Einde citaat. Ik vind dat wel een juiste en bruikbare omschrijving.

*) 'Van Gogh spreekt' is een anarchistische monoloog waarin Theo van Gogh terugkeert als personage in zijn eigen theatershow. Porgy Franssen speelt Theo, Gerardjan Rijnders regisseerde de voorstelling. Donderdag 27 november stond 'Van Gogh spreekt' in de Flint in Amersfoort. Ik zag de show in Haarlem.

Regisseur Gerardjan Rijnders over 'Van Gogh spreekt'

Heb je ooit met Theo van Gogh samengewerkt?
"Nee, maar ik ben wel een keer te gast geweest in het programma 'Een Prettig Gesprek', met die cactus. Theo was een hele aardige, sympathieke interviewer. Helemaal niet de vreselijke etterbak zoals hij zich ook kon manifesteren. Dus eigenlijk heb ik twee totaal
tegenovergestelde facetten van hem meegemaakt. De etterbak ken ik persoonlijk niet, maar mensen in mijn omgeving wel. Hij heeft veel vijanden gemaakt en mensen echt vreselijk beledigd. Hij heeft zelfs geprobeerd carrières te verwoesten. Ook dat komt terug in de voorstelling."

Er worden in het stuk zware thema's aangekaart. Valt er ook wat te lachen?
"Ik mag hopen van wel. Theo kon heel venijnig en vilein uit de hoek komen. Daar moet je natuurlijk wel van houden. Voor sommige mensen ging hij vaak te ver, maar in veel gevallen waren zijn uitspraken echt behoorlijk geestig. In het stuk worden ook liederen
van hem afgespeeld. Theo van Gogh als zanger.
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Zijn wij multicultureel?

Bericht door wilfred degens »

Zolang (en dat zal nooit anders worden) de mens zijn oerinstincten niet kan elimineren, is het hele idee van te streven naar een multiculturele samenleving te kunnen vormen een gevecht tegen de natuur.
Met straffen sanctioneren van racisme zal daar nooit fundamenteel verandering in brengen.
Laatst gewijzigd door wilfred degens op za 20 jun 2015, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Zijn wij multicultureel?

Bericht door wilfred degens »

Mijn bloedmooie Surinaams-Creoolse vriendin werd door mijn hoog opgeleide sportvrinden ijskoud "je heerlijke dropje" genoemd. Diegene die dat "dropje" nog feilloos een keer tegen mij wist uit te spreken, kon daarna de d niet meer anders dan als de Engelse th lispelen. Hij betaalde zelf zijn extra tandartsrekening. Wel een heer met een universitaire graad. Je zou kunnen veronderstellen dat juist zij dit onderscheid wel konden maken wat wel en niet gezegd kan worden.
Mijn Creoolse vriendin zat wel tijdens een diner in haar clubsociëteit aan een tafel met Willem Alexander en Emily Bremers zich allemaal kostelijk te onderhouden.
Ondanks al haar latere successen als juriste heeft zij heel vaak te maken gehad met hoe moeilijk en feitelijk onmogelijk het was zelfs in ons land aan racisme te ontkomen wanneer je alleen maar een zwarte huidskleur hebt. Vaak subtiele afstand van, en weerstand tegen blijven verschillende rassen zelfs in Nederland van elkaar houden. De gekleurde rassen discrimineren op kleur elkaar eveneens helemaal ongegeneerd.
Ik ben van mening dat alles wat zich tegen de natuur (i.d.g. ons onbewuste oerinstinct) verzet niet en nooit overwonnen kan worden. Wel geforceerd onderdrukt.
Ik zie het zo: een helmplantje doet het perfect in de zanderige duinen maar zet datzelfde plantje met veel gepamper
in een vette kleigrond en het gaat dood. Gorilla's (twee soorten), orang-oetans (twee soorten) chimpansees en bonobo's zet je ook niet op een vierkante kilometer bij elkaar. Eindigt in een bloedbad! Wij zijn weinig meer of anders van nature dan alle apen. De natuur is in veel ingewikkelde en schijn onoplosbare discussies die het antwoord voor het opscheppen heeft. Maar om dat te zien moet je nog wel iets met de moeder van ons bestaan hebben.
Robotten discrimineren niet, mits zij daartoe niet geprogrammeerd zijn!
Het gevoel van de mens en masse laat zich nog wel onderdrukken maar niet en nooit metamorfoseren.
hagenaars

Re: Zijn wij multicultureel?

Bericht door hagenaars »

Racisme is onder mensen een onvruchtbare abstractie. W.F. Hermans zei het zo: "Het begrip "ras" toegepast op de menselijke soort, is zowel in wetenschappelijk als maatschappelijk opzicht een onvruchtbare abstractie." En zo is het...

Onnodig te zeggen dat multicultureel de norm is. Kijk anders even in de Grondwet...http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Grondwet
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Zijn wij multicultureel?

Bericht door wilfred degens »

Jah, en sommigen van die normen komen niet overeen met onze menselijk diepgewortelde waarden.
De wet is door de mens uit noodzaak geboren om een sociaal leven voor iedereen mogelijk te maken.
Dat wil helemaal niets zeggen over mijn stelling, dat racisme nooit in de menselijke geest in praktijk uit te bannen is.
Ik benader dit menselijke karakterdrama zuiver analytisch in relatie tot de nooit uit te bannen gevoelens van ongemak en afkeer tussen andere rassen/culturen. Openlijk die wet tegen racisme respecteren zegt niets over hoe je denkt over een opvallende minderheidsgroep naast je als je buren krijgt. Of je een allochtone stiefvader dreigt te krijgen, of je dochter plotseling trouwplannen verkondigt met een verre buitenlander. En daar had ik het over. U begreep dat weer niet en komt met de grondwet. :roll: Babylonische verwarring in onze eigen taal? Of heel gewoon de non-adhesie van 2 verschillende levensvisies en -houdingen.
Overigens ben ik in principe ook tegen racisme in praktijk in iedere samenleving. Echter ik erken ook mijn en ongetwijfeld uw zwakheden in onze consequente uitvoering van onze wel gewilde principes.
En ja, racisme is een onvruchtbare abstractie. Ik beschreef alleen de onverbloemde naakte praktijk daarvan en de nooit te onderdrukken impuls van ieder mens die zich wettelijk moet schikken naar iets onbekends in een onveilig onafwendbaar fenomeen van deze tijd. Dus, zijn wij multicultureel? Ja vanbuiten, neen dichtbij van binnen!
hagenaars

Re: Zijn wij multicultureel?

Bericht door hagenaars »

Welke waarde bedoelt u? Diepgeworteld, toe maar...Onze Grondwet is al meer dan 200 jaar oud en af en toe bijgesteld. De waarden die er in verwerkt zijn, worden breed gedragen, zoals u weet. Het gaat uiteindelijk om gedrag en niet om diepe persoonlijke gevoelens. Nu gebruikt u toch het begrip "ras" en ook nog in combinatie met cultuur. Waarom doet u dat, een nutteloze onzin term als "ras" gebruiken?
We zijn gelukkig multicultureel op straffe van isolement en afzondering. Die binnenkant kan bewaard worden voor de sofa bij de "psych".
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Zijn wij multicultureel?

Bericht door wilfred degens »

Ik ken u gelukkig niet persoonlijk voor zover u geen robot blijkt te zijn.
Wilt u zeggen dat u naar de sofa van de psych zou moeten wanneer u uzelf ook wel eens op discriminatie betrapt? Ik neem dat dan onmiddellijk van u aan die route goed te kennen.
Amuseer je lekker door met mensen te willen dwingen te voelen wat de wet voorschrijft. Hoe kan het leven iemands inzicht in zichzelf verstoren laat u hier met uw commentaar op mijn reactie zo goed zien.
Wanneer de toestand van de samenleving totaal verrot en verdorven is, impliceert dit vanzelfsprekend dat alleen zij, de verlichte intellectuelen, het juiste medicijn kunnen aanreiken om die samenleving weer gezond en rechtlijnig te maken, toch heer hagenaars?
Gevoelloos door het leven sjouwen met het heilige wetboek in de hand om je maatschappelijke evenwicht te bewaren?
Ik betrap u hierbij op het niet kunnen lezen wat er geschreven staat zonder voortdurend ieder woord te toetsen aan de wettelijk gestuurde publieke opinie van het sociaal toelaatbare. Hoe leest u dan gedichten of hoe luistert en lacht u om Joep van 't Hek? Lacht u wel eens? Relativeer uw vrouwe Justitia bij het vertalen wat mensen schrijven en zeggen. Want vrouwe Justitia was nou niet een sexy dame hoor. Panta rhei .........naar de onvoorspelbaarheid in de eeuwigheid.
Man, wees eens eerlijk tegen jezelf dan hoef je niet meer zo met het wetboek in je hand door het leven te gaan.
Het doel van het leven moet gezocht worden hier in deze wereld.
Volgens Nietzsche bestaat er geen god noch wet die kan gebruikt worden om een zin te geven aan ons kortstondige bestaan. De mens is geen wetboek maar een mens van zwak vlees en bloed.
Laatst gewijzigd door wilfred degens op zo 21 jun 2015, 14:52, 2 keer totaal gewijzigd.
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Zijn wij multicultureel?

Bericht door wilfred degens »

Socrates gebruikte de maieutiek als onderdeel van zijn socratische methode.
Ik heb die socratische methode ook op u geprobeerd hetgeen bij u geen succes kon boeken, omdat u te vast zit in uw eigen vastgeroeste denken en uw wet- en kunstmatige reflexen. Altijd lekker makkelijk en vooral boeiend in het leven om je alleen maar vast te klampen aan de wet. Gelukkig doen rechters dat niet o.i.v. goede advocaten. ‘No law’s gonna change us, we have to change us’. U denkt graag in zwart wit, goed en fout. Over smaak schijnt u geen oordeel te hebben.
http://mwnw.nl/blog/2015/03/16/discrimi ... Ybgofntmko
hagenaars

Re: Zijn wij multicultureel?

Bericht door hagenaars »

Hartelijk dank. Nee, ik zit gelukkig niet vast, zoals u dat noemt. Ik probeer te onderbouwen waarom wij noodgedwongen multicultureel zijn. Als het verstand regeert dan is racisme contraproductief. Het sluit mensen uit en dat helpt niet.
En ja, ik houd een pleidooi voor de Grondwet. Hij voldoet goed. (Mensen dwingen wil ik niet, dat denkt u maar.) U hebt gelijk, het is ons intellectuelen geboden na te denken en als het kan te verlichten. Waarom niet? De toestand van de samenleving is natuurlijk niet verrot en verdorven. Gelukkig niet. (ik lach vaak, maar bijna nooit om Joep van het Hek, ik vind hem een beetje square.) Ik ken Nietzsche. Men zegt wel dat hij door geestesziekte gekweld een paard omhelsde, maar dat is niet waar. Hij werd gewoon mal. Tragisch...
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Zijn wij multicultureel?

Bericht door wilfred degens »

hagenaars schreef:Hartelijk dank. Nee, ik zit gelukkig niet vast, zoals u dat noemt. Ik probeer te onderbouwen waarom wij noodgedwongen multicultureel zijn. Als het verstand regeert dan is racisme contraproductief. Het sluit mensen uit en dat helpt niet.
En ja, ik houd een pleidooi voor de Grondwet. Hij voldoet goed. (Mensen dwingen wil ik niet, dat denkt u maar.) U hebt gelijk, het is ons intellectuelen geboden na te denken en als het kan te verlichten. Waarom niet? De toestand van de samenleving is natuurlijk niet verrot en verdorven. Gelukkig niet. (ik lach vaak, maar bijna nooit om Joep van het Hek, ik vind hem een beetje square.) Ik ken Nietzsche. Men zegt wel dat hij door geestesziekte gekweld een paard omhelsde, maar dat is niet waar. Hij werd gewoon mal. Tragisch...
Of u vast zit mag u best vinden van niet. Maar ik mag daar evenzeer anders over denken n.a.v. hoe u de bal weerkaatst.
Bij sollicitaties is het toch ook de gewoonste zaak om mensen uit te sluiten die niet beantwoorden aan het gewenste profiel? Is dan ieder denkbaar profiel geen discriminatie/racisme volgens uw normen?
Onze grondwet moet inderdaad in onze samenleving gerespecteerd in onze dagelijkse praktijk worden. Doch de grondwet bestaat uit spelregels om met elkaar samen te kunnen leven, maar heeft niets toe te voegen aan de vraag of racisme en discriminatie ooit door straffen uit de mens verdreven kan worden.
Ook niet met hoe ook geëmigreerde Nederlanders overal in de wereld altijd behoeftematig elkaar blijven opzoeken en en hun cultuurspelletjes en opvattingen met elkaar blijven koesteren omdat ook de Nederlanders zich nooit helemaal THUIS blijven voelen in hun nieuwe, 2de vaderland. Altijd vertellen ze elkaar hoe zij door allerlei instanties gediscrimineerd werden en worden en zoeken hun troost bij elkaar als hun oorspronkelijke landgenoten. Ik heb het van zeer nabij overal in de Hollandse clubs in de wereld meegemaakt en gehoord.
Kortom, rassen door elkaar wonen en werken zal altijd tot grote spanningen en onvrede blijven leiden, omdat het zich niet verdraagt tussen de meerderheid. Door dit niet te willen zien en erkennen stemt u in door die uiterst trieste vluchtelingen op weg naar het westen met al hun irreële verwachtingen met open armen te ontvangen, met hun voorspelbare, vele generaties durende, frustraties welken zij zullen ondervinden, omdat het openlijke en heimelijke racisme nooit of te nimmer in de mens te vermijden of te onderdrukken met onze grondwet is.
Ik beweer hierbij ook niet dat de grondwet dan maar afgeschaft zou moeten worden, maar stel vast dat de grondwet geen enkele invloed heeft over hoe de mens met racisme in gedachten en gevoelens omgaat. Ik heb overigens in Venezuela een geweldige vriendin gehad van oorsprong Colombiaanse. Ik ben dus geen racist. Ik heb ik Melbourne een Griekse vriendin gehad, totdat haar broertje aan haar vader vertelde, dat zij met een blonde ander dan een Griekse jongen een nog licht intieme relatie aan het strand had. Die vroege avond kwam mijn Griekse godin in paniek naar mijn hotel om mij op leven en dood te adviseren NIET naar de disco te komen waar wij samen voor die avond hadden afgesproken.Ο μπαμπάς στο μονοπάτι του πολέμου!!! (papa op oorlogspad!) . Let wel, we spreken hier over Australië, waar de Italianen, Grieken en Engelsen als emigranten al heel veel generaties hun eigen wijken hebben in Melbourne. Prachtige huizen en welvarende oorspronkelijk allochtonen, maar ga daar niet als blonde Aussies of Dutchies 'gezellig' op zondagmiddag doorheen wandelen. Australië is voor mij het voorbeeld dat racisme altijd zal blijven bestaan zolang er mensen leven, met of zonder grondwet. Ik heb soortgelijke toestanden ook in South Africa beleefd toen ik een bloedmooie zwarte vriendin had. Andere rassen verdragen zich mondiaal niet naadloos met elkaar. Ga naar Berlijn en kijk en luister daar hoe het racisme dramatisch zich weer manifesteert en steeds meer ras neutrale bewoners mee zuigt op de weg naar weerzinwekkende intolerantie als gevolg van het diepgewortelde racisme in de mens. Ondanks de grondwet. Dat is wat ik betoogde.
Plaats reactie