De Leviathan

Plaats reactie
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

De Leviathan

Bericht door fred neerhoff »

“Leviathan” is niet alleen de titel van het klassiek geworden boek van de politiek filosoof Thomas Hobbes, maar ook van de recent verschenen film van de Russische regisseur Andrej Zvjagintsev. Momenteel te zien in het filmhuis circuit.

De film speelt zich af in een klein kustdorp in het Rusland van Poetin en toont de symbiose tussen de civiele autoriteiten en de Russisch orthodoxe kerk. Beiden dienen zij dezelfde zaak van corruptie, machtsmisbruik, verraad, moord en schijnheiligheid, maw. de zaak van satanische machten: de Leviathan (een mythisch veelkoppig zeemonster als de verzinnebeelding van alle kwaad).

Zeer aanbevolen.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: De Leviathan

Bericht door David Bakker »

Ik las de recensie in Elzevier. Deze film moet ik inderdaad zien. Het grappige is dat film staatssubsidie heeft gekregen.

In de recensie las ik dat je in de film op de achtergrond regelmatig afbeeldingen van Poetin ziet opdoemen. Dat doet me denken aan de eveneens aanbevelingswaardige film 'Burnt by the Sun' (http://nl.wikipedia.org/wiki/Oetomljonnye_solntsem) waarin steeds afbeeldingen van Stalin verschijnen.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Leviathan

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef:In de recensie las ik dat je in de film op de achtergrond regelmatig afbeeldingen van Poetin ziet opdoemen.
Ikzelf heb dat niet waargenomen. Wel werd er smalend over Jeltsin en zijn voorgangers gesproken, daaraan toevoegend dat van de huidige president – Poetin dus - nog geen definitief oordeel te geven was.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: De Leviathan

Bericht door David Bakker »

Ik heb de Elzevier van 25 oktober jl. blz. 90 nog even op nageslagen. Daarin staat over de film:

"Hoogst subtiel verschijnt ook Vladimir Poetin geregeld in beeld. Zijn beeltenis hangt in alle overheidsgebouwen en bij elke intimiderende dialoog kijkt hij zwijgend mee over de schouder van de betreffende functionaris. Niets minder dan een onverholen aanklacht, deze film."
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Leviathan

Bericht door fred neerhoff »

Best mogelijk dat ik al die schouder kijkerij verdrongen heb hoor. Ga de film zelf zien dan weet je het.
hagenaars

Re: De Leviathan

Bericht door hagenaars »

Hij draait in de Filmschuur, net om de hoek, we waren van plan te gaan. Ik zal rapporteren.
hagenaars

Re: De Leviathan

Bericht door hagenaars »

Ik denk niet dat deze prachtige film erg pro Poetin is. In de film worden de huidige machthebbers nog niet beoordeeld. Zij hangen nog aan een draadje en een spijker.
Plaats reactie