Kan IS vernietigd worden?

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Kan IS vernietigd worden?

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef:Het was naïef om Saddam weg te jagen als je geen alternatief hebt (vergelijk Assad).
Zeker, Bush en Blair hanteerden een onjuist politiek scenario. Ik betwijfel of Obama niet in dezelfde valkuil trapt.
hagenaars

Re: Kan IS vernietigd worden?

Bericht door hagenaars »

Je bedoelt dat Obama onjuiste informatie laat oplepelen? Of dat het medicijn ( bombarderen ) erger is dan de kwaal? Namelijk genocide door de heilige fascisten...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Kan IS vernietigd worden?

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Of dat het medicijn ( bombarderen ) erger is dan de kwaal?
Dat bedoel ik, ja. Zonder een correcte en diepgaande analyse van de drijfveren van IS zal zo'n onderneming al helemaal tot mislukken gedoemd zijn.
hagenaars

Re: Kan IS vernietigd worden?

Bericht door hagenaars »

Dat snap ik niet, bedoel je dat we onduidelijkheid hebben over doel en middelen van IS? Dat klinkt (Vooral uit jouw mond) nogal vreemd en onlogisch. Ik ben van mening dat het afslachten en terroriseren terecht wordt gestopt, een beetje laat misschien, maar zeer verantwoord. Het zal niet meevallen zonder grondtroepen en de impact van de operatie met veel geallieerden is veel ruimer, gevaarlijker.
Dat is een politiek risico dat nu niet is te overzien...Maar het indammen vind ik zeker terecht.
nederlander1965
Berichten: 63
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 10:09

Re: Kan IS vernietigd worden?

Bericht door nederlander1965 »

David Bakker schreef:Het was naïef om Saddam weg te jagen als je geen alternatief hebt (vergelijk Assad).

Laat die moslims lekker een potje met elkaar gaan vechten. We lopen nu het risico dat we met een foute partij moeten samenwerken.
Saddam was een boef, maar het land was wél stabiel. Er werden niet op grote schaal minderheden uitgemoord, zoals ISIS overal doet. Christenen, Alevieten etc konden normaal leven.Weliswaar onder de dictatuur van Saddam, maar die was in een velden of wegen te vergelijken met de islamitische gruwel die nu over het land raast.

ISIS kan niet verslagen worden. Althans niet zonder de halve burgerbevolking uit te roeien. En dat wil het westen niet.
ISIS is geen jaren 70 terreurgroepje dat makkelijk uit te roeien is, maar een zeer goed getraind, fanatiek en keihard leger dat zich door niets laat weerhouden. En ook nog eens over enorme financiële reserves beschikt.
Daarnaast gaat ISIS een zeer geducht wapen inzetten : terreur in het westen. Door terroristen met vluchtelingen mee te sturen, waar Europa nu eenmaal een ziekelijke zwak voor heeft, brengen ze het Paard van Troje de westerse wereld binnen. De door bezuinigingen vleugellam gemaakte veiligheidsdiensten en politie beginnen daar niets tegen en deze tijdbommen zijn in groten getale onder ons.
Daarnaast is er nog het in rap tempo islamiserende Turkije dat een halfslachtige houding jegens ISIS inneemt
en ook op termijn een enorm gevaar voor Europa betekent. En niet voor het eerst in de geschiedenis overigens....

Helaas leren we hier in het westen nooit van deze geschiedenis. Opnieuw wordt Europa bedreigt voor fascisten,
amper 70 jaar na de vorige ramp met deze ideologie. En deze keer zijn de fascisten nog veel fanatieker dan de vorige én met veel meer aanhangers en middelen !
hagenaars

Re: Kan IS vernietigd worden?

Bericht door hagenaars »

Ik betwijfel of u dit alles historisch juist ziet. Ten eerste was Saddam een moodenaar die met gifgas zijn landgenoten uitroeide. Ik weet niet wat u onder stabiel verstaat, maar het land voerde oorlog op oorlog. Het was een bron van zorg overal ter wereld. Hij subsidieerde moord en doodslag. Nee, stabiel is anders. Ik denk dat IS wel degelijk verslagen kan worden. Irak, een uitvinding van het koloniale Westen zal naar mijn mening niet snel een gezellig land worden, daarvoor zijn de etnische en sektarische tegenstellingen veel te groot. Maar een meer democratisch en gematigd samenleven is wellicht niet onmogelijk. We gaan het zien...Uw paard van Troje zie ik nog niet opdoemen. Laten we vooral kalm en verstandig rechercheren. Goed opletten. En vooral geen tegenstellingen aanwakkeren. Ik weet niet of uw bui van somberheid over de islamfascisten u helemaal juist voorlicht.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Kan IS vernietigd worden?

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Uw paard van Troje zie ik nog niet opdoemen.
Kijk dan eens in je achtertuin!
hagenaars schreef:Laten we vooral kalm en verstandig rechercheren. Goed opletten.
En wat zie je dan?
hagenaars schreef:En vooral geen tegenstellingen aanwakkeren.
Voor wie blind is voor reële belangen zal dit toch wel niet zo moeilijk zijn?
hagenaars

Re: Kan IS vernietigd worden?

Bericht door hagenaars »

In mijn achtertuin zie ik geen IS opdoemen, zeker, er zijn in dit gezegende land enkele mensen door de islam de weg kwijt, gisteren zijn er hoge straffen geëist. Ik denk wel dat dit nieuwe gevallen zal leren op de weg te blijven, en zo niet, we hebben plaats genoeg in onze gevangenissen, er gaan er zelfs al dicht...Over belangen gesproken, het is in iedrs belang het hoofd koel te houden en in voorkomende gevallen de rotte appels uit de mand te houden.
nederlander1965
Berichten: 63
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 10:09

Re: Kan IS vernietigd worden?

Bericht door nederlander1965 »

hagenaars schreef:In mijn achtertuin zie ik geen IS opdoemen, zeker, er zijn in dit gezegende land enkele mensen door de islam de weg kwijt, gisteren zijn er hoge straffen geëist. Ik denk wel dat dit nieuwe gevallen zal leren op de weg te blijven, en zo niet, we hebben plaats genoeg in onze gevangenissen, er gaan er zelfs al dicht...Over belangen gesproken, het is in iedrs belang het hoofd koel te houden en in voorkomende gevallen de rotte appels uit de mand te houden.
Helaas zijn het niet "enkelen". Enorme aantallen moslims hangen precies dezelfde ideeën aan als ISIS, al zijn we er misschien niet dagelijks mee bezig door de aandacht die het dagelijks leven vraagt. Inmiddels lezen we steeds weer berichten dat IS-strijders zich onder de bevolking mengen met het doel aanslagen te plegen. Ze zijn niet herkenbaar aan kleding en lopen er ook niet mee te koop, dus ik denk niet dat jij veilig kunt zeggen dat ze er niet zijn.
Je komt met de bekende "het is maar een klein groepje"-uitspraak. Bedoeld om de "mainstream" islam uit de wind te houden. Ik vraag me echter af hoeveel moslims zich écht zullen uitspreken tegen IS als het er op aan komt.
De standpunten van IS zijn namelijk helemaal niet zo extreem. Het zijn gewoon de standpunten die in de Koran en aanverwante schrijfsels te vinden zijn. Het verschil is alleen dat IS ze met harde hand probeert in te voeren, maar
ze hebben ze niet zelf bedacht. Het zijn gewoon de regels waar iedere moslim mee groot gebracht wordt en
die gewoon in de geschriften te vinden zijn. En dát baart mij zorgen !
hagenaars

Re: Kan IS vernietigd worden?

Bericht door hagenaars »

Er zijn maar weinig actieve aanhangers van IS hier in ons land. Er zijn ook maar weinig moslims die zich actief in de illigaliteit begeven. Er is een groot verschil tussen een geloofsinhoud en de harde werkelijkheid onder sociale controle. Het is wel zaak natuurlijk om alert te blijven...Ik zou even kijken naar de beleidsnoa van de AIVD inzake jiadisme in Nederland.
Plaats reactie