Adriaan van Beverland

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Adriaan van Beverland

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Het begrip vrijdenker is zoals ik aangaf van later datum.
We moeten Spinoza dus ook maar schrappen als vrijdenker?
hagenaars schreef: Wat we bij Adriaan zien is de worsteling met de christelijke leer.
Onzin. Adriaan Beverland verwierp die leer nu juist!
hagenaars

Re: Adriaan van Beverland

Bericht door hagenaars »

Waarom zouden wij Spinoza moeten schrappen? Over Adriaan van Beverland nog dit: " In 1698,[1] he published De fornicatione cavenda: admonitio sive adhortatio ad pudicitiam et castitatem, with a new edition in 1710.[2] In this he claimed to have repented of his former dissolute lifestyle, asking in the preface, anyone who had a manuscript of his previous works "to return it to me, that I may burn it myself".[1"

Lijkt mij met een worsteling wel goed gekwalificeerd? Of niet?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Adriaan van Beverland

Bericht door fred neerhoff »

Onzin. De suggestie dat Adriaan Beverland geworsteld zou hebben met het christelijk geloof is ronduit belachelijk. Het tegendeel is waar: hij bespotte juist jouw christelijke leerstuk van de erfzonde! Verder staat Adriaan Beverland nota bene bekend als een radicale strijder van de seksuele emancipatie.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Adriaan van Beverland

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Toch blijft de vraag of hij wel een vrijdenker was
Ik vermoed dat dat voor jou altijd wel een vraag zal blijven. Voor ieder ander: lees Jonathan Israel's "Radicale Verlichting"!
hagenaars

Re: Adriaan van Beverland

Bericht door hagenaars »

Vragen staat vrij , toch? De macht en invloed van de remonstrantse dominees in Leiden en Utrecht was groot, daarom moets Adriaan van Beverland eerst naar Utrecht en daarna naar Engeland vluchten. Over die fatale invloed lees je veel bij Wim Cerutti in zijn boek over Torrentius.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Adriaan van Beverland

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Vragen staat vrij , toch?
Gelijk heb je. Zo vraag ik mij af waar jij eigenlijk naar toe wil. Je vraagt je nog steeds af of Adriaan Beverland een radicale vrijdenker was? Een seksuele hervormer bovendien?
hagenaars

Re: Adriaan van Beverland

Bericht door hagenaars »

Ik houd vol dat hij een plaats in de canon moet hebben, maar dat er iemand even dat proefschrift en de latere geschriften in moet kijken om een en ander in de juiste context te plaatsen. Zo moeilijk is dat toch niet?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Adriaan van Beverland

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Toch blijft de vraag of hij wel een vrijdenker was
Je bent een echte volhouder hoor, petje af!
hagenaars

Re: Adriaan van Beverland

Bericht door hagenaars »

Ik ken er nog een.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Adriaan van Beverland

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Toch blijft de vraag of hij wel een vrijdenker was
Wees nu eens duidelijk. Kan je niet gewoon zeggen waar je twijfels jegens Adriaan Beverland op berusten?
Plaats reactie