De slijpsteen van de geest.

hagenaars

De slijpsteen van de geest.

Bericht door hagenaars »

Zo noemde mijn avondblad*) zich jarenlang. Ik heb het beeld al een tijdje niet meer gezien. Maar toch is NRC Handelsblad een goed hulpmiddel om in het denken te oefenen. In de bijlage Cultuur pagina C12. een goed artikel onder de kop Pers zonder mening bestaat niet/wel. Van Peter Teffer over objectiviteit. Is de krant in de eerste plaats een objectief hulpmiddel voor meningsvorming of is ook de subjectiviteit van de journalist van belang? Het artikel bouwt voort op een debat over deze kwestie tussen Keller en Greenwald twee Amerikaanse journalisten, die er een polemiek over hadden in de New Yorker. Anders gezegd moet een journalist altijd schrijven wat hij zelf vindt. Ik heb dit probleem sterk aan den lijve ondervonden toen ik jarenlang politieke en beleidsstukken moest schrijven. Moet ik mijn mening laten doorklinken of schrijf ik op wat mijn politieke baas vindt?
Ik heb altijd de mening van Greenwald aangehouden absolute objectiviteit bestaat niet. je geeft je mening en doet dat zo objectief als mogelijk is. Louter objectiviteit is een schijngestalte, een fantoom.
Peter Teffer eindigt zijn stuk met een ode aan de Greenwaldlijn. Beide heren journalisten geven goede argumenten voor hun standpunt, maar Greenwald, de journalist geeft een mening gestaafd door controleerbare data, heeft het sterkste argument, vindt de auteur. Vind ik...

*) NRC Handelsblad 30 oktober pagina 12 in de bijlage Cultuur.
Plaats reactie