Religie versus godsdienst

hagenaars

Re: Religie versus godsdienst

Bericht door hagenaars »

Het kan goed zijn dat ik als verklaarde alpha bepaalde dingen over het hoofd zie.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Religie versus godsdienst

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Het kan goed zijn dat ik als verklaarde alpha bepaalde dingen over het hoofd zie.
Hermans was een bèta, maar die zat er ook al naast!
hagenaars

Re: Religie versus godsdienst

Bericht door hagenaars »

...vindt Fred Neerhoff...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Religie versus godsdienst

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:...vindt Fred Neerhoff...

Klopt helemaal. En laat mijn argumentatie even goed tot je doordringen dan vind Lex Hagenaars dat vast ook! Of geloof je tòch in een schepper en een vernietiger?
hagenaars

Re: Religie versus godsdienst

Bericht door hagenaars »

Ik geloof net als W.F.Hermans niet in een schepper. Noch in een vernietiger, wel in de uiteindelijke vernietiging, de eindigheid.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Religie versus godsdienst

Bericht door fred neerhoff »

Ben je niet in de war met het begin en het einde van het leven op aarde? Maar het onderwerp is hier echter niet de aarde, maar het heelal. En wat dat laatste betreft is er beslist geen algemene overeenstemming over een eventueel begin en een eventueel einde.

Verder doe ik nogmaals een beroep op je verstand: Op logische gronden kan je niet stellen dat een begin het bestaan van een einde impliceert. Verder dwingt de fysica ook niet tot het beginsel dat er iets (materie of energie) uit niets zou kunnen ontstaan, noch dat er iets in het niets zou kunnen verdwijnen. Ook de ongespecificeerde beginconditie van de Big Bang laat de mogelijkheid open dat die vanuit een oneidig lang verleden tot stand is gekomen.
hagenaars

Re: Religie versus godsdienst

Bericht door hagenaars »

Het zou kunnen dat mijn herinnering mij in de steek laat en dat W.F.Hermans over de aarde schreef, hij was toen erg druk met erosie. Ik besef mij heel goed dat er geen algemene overeenstemming is over begin en (eventueel) einde van het heelal.
Is het logisch dat alles er altijd al was? Er altijd zal zijn? Het gaat mijn verstand te boven. :mrgreen:
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Religie versus godsdienst

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef: Het gaat mijn verstand te boven.
Het strookt misschien niet met je intuïtie. Maar er is in de werkelijkheid meer dat de intuïtie tart: zoals Einstein's postulaat dat niets sneller dan het licht kan gaan. Of dat electronen zich zowel als deeltjes als golven kunnen gedragen.
Laatst gewijzigd door fred neerhoff op di 14 feb 2012, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
hagenaars

Re: Religie versus godsdienst

Bericht door hagenaars »

Ja, het blijft een lastige zaak. Gelukkig hoef ik hier niets van te begrijpen en kan ik rustig naar de insiders luisteren.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Religie versus godsdienst

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Gelukkig hoef ik hier niets van te begrijpen
Waarom discussier je dan over iets waarvan je zegt niets te begrijpen?
Plaats reactie