Religie versus godsdienst

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Religie versus godsdienst

Bericht door fred neerhoff »

Religie wordt vaak verward met godsdienst. Godsdienst is - zoals het woord al zegt - eerbetoon aan een god. Religie is een vorm van zingeving waarvan godsdienst er één van is. Religie is nauw verwant met het al dan niet hebben van een bewustzijn.

Stelling: De typisch menselijke neiging tot religie is aangeboren, en komt voort uit begeerten en diep gevoelde onzekerheid omtrent de aard van het bestaan.

Gevolg: Godsdiensten komen en gaan, maar zolang de mens bestaat zal religie nooit vergaan.
Laatst gewijzigd door fred neerhoff op zo 22 jan 2012, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Religie versus godsdienst

Bericht door David Bakker »

Graag iets meer uitleg over de opmerking dat religie verwant is aan het al dan niet hebben van een bewustzijn.

Hoe moet ik een en ander zien in verhouding tot de zogeheten "mementheorie" van de evangelistische atheist Richard Dawkins?
hagenaars

Re: Religie versus godsdienst

Bericht door hagenaars »

Hé, Bakker...Zeker net naar de kerk geweest? Ik heb je wel eens pienterder vragen horen en zien formuleren.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Religie versus godsdienst

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef:Graag iets meer uitleg over de opmerking dat religie verwant is aan het al dan niet hebben van een bewustzijn.
Tot op heden is er geen algemeen geaccepteerde verklaring van het bewustzijn. En zonder bewustzijn, geen religie.
hagenaars

Re: Religie versus godsdienst

Bericht door hagenaars »

Zo is het! :mrgreen:
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Religie versus godsdienst

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef:Religie wordt vaak verward met godsdienst. Godsdienst is - zoals het woord al zegt - eerbetoon aan een god. Religie is een vorm van zingeving waarvan godsdienst er één van is. Religie is nauw verwant met het al dan niet hebben van een bewustzijn.

Stelling: De typisch menselijke neiging tot religie is aangeboren, en komt voort uit begeerten en diep gevoelde onzekerheid omtrent de aard van het bestaan.

Gevolg: Godsdiensten komen en gaan, maar zolang de mens bestaat zal religie nooit vergaan.
Is het niet verwarrend dat je aan de begrippen godsdienst en religie verschillende betekenissen toekent terwijl het volgens woordenboeken en in het spraakgebruik synoniemen zijn?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Religie versus godsdienst

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef:Is het niet verwarrend dat je aan de begrippen godsdienst en religie verschillende betekenissen toekent terwijl het volgens woordenboeken en in het spraakgebruik synoniemen zijn?
Niet slechts verwarrend, maar bovenal misleidend. Godsdienst is slechts 1 vorm van religie. Maar niet alle religie is godsdienst. Zie bijvoorbeeld het 'ietsisme' van deze tijd. Verder: traditioneel hebben Chinezen niets met een god. Maar zou het (misschien wel) grootste volk ter wereld dan ook geen religieuze gevoelens kennen? Volgens mij is onze monotheïstische cultuur verantwoordelijk voor de (barbaarse) annexatie van alle religie.
hagenaars

Re: Religie versus godsdienst

Bericht door hagenaars »

Ik ben voorstander van twee duidelijke begrippen, apart te definiëren. Ik weet niet of religie aangeboren is...Het lijkt mij sociologisch, kentheoretisch ook moeilijk vast te stellen.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=e ... 5KmnaZ23mQ
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Religie versus godsdienst

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Ik ben voorstander van twee duidelijke begrippen, apart te definiëren.
godsdienst = def: eerbetoon aan een god

religie = def: zingeving

Aanwijzingen plenty dat religieuze gevoeligheid is aangeboren. Hoe anders had bijvoorbeeld het dictaat van Mozes zo effectief kunnen zijn?
hagenaars

Re: Religie versus godsdienst

Bericht door hagenaars »

Hier zijn we snel mee klaar. Mozes sticht een monotheïstische godsdienst, toch? De oudste, zegt men.

Is religie, zingeving universeel? Ik betwijfel dat. Is het 'aangeboren' , nee dus. (Mensen kunnen denken, zoals ze zingen, dansen en ouwehoeren kunnen.) :|
Plaats reactie