Leo Polak over Spinoza: onbegrijpelijk

hagenaars

Re: Leo Polak over Spinoza: onbegrijpelijk

Bericht door hagenaars »

Wie stelt bewijst, het H.V. heeft 13.000 leden, pleite zijn we niet. Je bedoelt dat er uitsluitend ´lulkoek´aan de orde is? Kun je mij kort omschrijven wat er mis is in http://www.humanistischverbond.nl/humanisme
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Leo Polak over Spinoza: onbegrijpelijk

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Kun je mij kort omschrijven wat er mis is in http://www.humanistischverbond.nl/humanisme

Op z'n best een wervende tekst voor een politiek correcte gezelligheidsclub zonder bijbel. Maar lang niet zo onschuldig als het lijkt.
hagenaars

Re: Leo Polak over Spinoza: onbegrijpelijk

Bericht door hagenaars »

Jij zou die schuldigverklaring nu moeten aantonen. Ik zie die niet, ook niet na lang nadenken.
Ik zal je helpen, omdat ik jou graag mag... :D

ik betaal jaarlijks contributie voor mijn vereniging het Humanistisch Verbond. Omdat ik dat royaal doe, krijg ik elk jaar een bedankbriefje van de voorzitter Rein Zunderdorp, een intelligente man. Hij schrijft mij dit jaar naast veel activiteiten, zoals bv. de van Praagprijs voor Pieter Winsemius en de Socrateslezing door Bas Heijne georganiseerd te hebben, ook weer aandacht te hebben gevraagd voor vijf politieke doelen. Die term is van mij, hij noemt het ´Sanen denken, samen leven`en duidt het aan als belangrijke waarden. Ik kan mij in die termen wel vinden, al moet je natuurlijk oppassen (Wees vertrouwd, maar vertrouw niemand :ugeek: ) en netjes blijven definiëren. Die waarden zijn zelfbeschikking, vrijheid, gelijkwaardigheid en verantwoordelijkheid voor elkaar. Mooie woorden, fijne doelen.

Mijn vraag is, wat is er tegen?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Leo Polak over Spinoza: onbegrijpelijk

Bericht door fred neerhoff »

Je moet religie kritiek (in casu het humanisme) niet verwarren met kritiek op personen die een bepaalde vorm van georganiseerde religie aanhangen (in casu jij).
hagenaars

Re: Leo Polak over Spinoza: onbegrijpelijk

Bericht door hagenaars »

Dat doe ik niet hoor, maar ik herhaal mijn vraag: Mijn vraag is, wat is er tegen? Welke schuldigverklaring heb je?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Leo Polak over Spinoza: onbegrijpelijk

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Dat doe ik niet hoor, maar ik herhaal mijn vraag: Mijn vraag is, wat is er tegen? Welke schuldigverklaring heb je?
Natuurlijk is er niets op tegen om mooie doelen na te streven. Maar de politieke correcteid die het Humanistisch Verbond zo pregnant uit draagt is nu juist de vijand van het vrije woord. Daardoor is dit bastion van vrije zwevers in de loop van de tijd verworden tot een door de Staat gesubsidieerde club van moreel superieure fatsoensrakkers die met hun christelijke tegenhangers wedijveren om politieke impact .

En wat die mooie doelen betreft: pleit het Humanistisch Verbond ook voor de onvoorwaardelijke vrijheid van meningsuiting? Antwoord: Nee!
hagenaars

Re: Leo Polak over Spinoza: onbegrijpelijk

Bericht door hagenaars »

Welke politieke correctheid bedoel je precies? Er lopen overal opportunisten rond, dat is waar, maar ik kan daar zeggen wat ik wil hoor en ik hoor geen bezwaar tegen het vrije woord, jij wel?
Bij de botsing van grondrechten komt iedereen voor moeilijke keuzen te staan, mag je brand roepen in een volle bioscoop? Mag je je buurman of buurvrouw discrimineren? Een tekst stelen, omdat de gedachten vrij zijn? Nescio...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Leo Polak over Spinoza: onbegrijpelijk

Bericht door fred neerhoff »

Je kunt overal zeggen wat je wilt mits je er maar geen consequenties aan verbindt. Enfin, oude koek natuurlijk.
hagenaars

Re: Leo Polak over Spinoza: onbegrijpelijk

Bericht door hagenaars »

Inderdaad oude koek, maar toch nog behoorlijk warm, neem nou zo´n malle Anton. Of die hoofdredacteur met zijn rode potlood en zijn leugenachtige kletspraat. Nee, dan kun je echt beter het H.V. hebben.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Leo Polak over Spinoza: onbegrijpelijk

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:neem nou zo´n malle Anton. Of die hoofdredacteur met zijn rode potlood en zijn leugenachtige kletspraat.
Het lijkt mij beter als je in voor iedereen begrijpelijke termen spreekt. Zeg gewoon wat je te zeggen hebt over 'malle Anton' en 'die hoofdredacteur', en vertel er meteen bij wat je recente ervaringen waren met de voorzitter van de Stichting Leo Polak [een stichting die valt onder de Universiteit van Humanistiek] rondom de organisatie van het Symposium over Leo Polak.
Plaats reactie