Leo Polak over Spinoza: onbegrijpelijk

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Leo Polak over Spinoza: onbegrijpelijk

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:de ethiek waar het hier om gaat wordt in de vervolg zinnen uitvoerig genoeg uit de doeken gedaan. Waar lees je dat er geen belangenconflict is? Ik lees ook nergens dat er slechts een moraal zou zijn.
'Zorg dragen voor de gehele mensheid', impliceert dat de opstellers van de preambule weten wat goed is voor die gehele mensheid. Op zijn beurt impliceert dit dat de preambule uitgaat van een absolute moraal. Die moraal wordt in de rest van de preambule nader gespecificeerd.

Ad. 2 : Wéér die ene absolute moraal: 'Het (humanisme) streeft ernaar wetenschap creatief en niet destructief te gebruiken'. Deze propositie toont helder aan dat 'het humanisme' geen benul heeft van de ware aard van wetenschap. Op zichzelf zijn wetenschappelije waarheden namelijk goed noch slecht. Alle objectieve waarheid is a-moreel! Een hamer kan je zowel creatief als destructief gebruiken.

De humanistiche preambule zou het verkiezings program kunnen zijn van een evangelische gemeente. Het enige waarin de preambule zich onderscheid is dat zij de moraal niet baseren op de bijbel maar op hun eigen goede bedoelingen.

Ik beschouw het humanisme dus als een vorm van religie.
hagenaars

Re: Leo Polak over Spinoza: onbegrijpelijk

Bericht door hagenaars »

Wij humanisten gebruiken meestal de term ´levensbeschouwing´, maar je hebt gelijk, je weet nooit wat mensen precies geloven of denken, anders zouden ze het wel netjes kunnen opschrijven, in die zin is het ´religie´. Maar wel een afwijkende op vele punten:

"Onder religie (van het Latijn religio, zie verder Etymologie) wordt gewoonlijk een van de vele vormen van zingeving, of het zoeken naar betekenisvolle verbindingen, verstaan, waarbij meestal een hogere macht, opperwezen of god centraal staat.

In bredere zin duidt het woord 'religie' op een algemenere vorm van spiritualiteit, gevoelens, gedachten met betrekking tot de zin van het leven. Deze religiositeit kan al dan niet beschouwd worden in relatie tot een macht, of manifestaties van een macht, of een (bewust) niet nader gedefinieerd beginsel, essentie of entiteit. Het gaat daarom dus niet per se om een identiteit, een persoon.

Vaak ook wordt de term geloof gebruikt. In monotheïstische religies wordt ook het specifiekere begrip godsdienst gebruikt. In polytheïstische religies spreekt men daarentegenover een godendom."

De verschillen zijn groter dan de overeenkomsten.

Het hangt af, lijkt mij, hoe je die taak "zorg dragen voor de hele mensheid" opvat. Humanisten bedoelen het zo dat zij geen lege flessen weggooien, maar deze netjes naar de afvalbak brengen, beleefde en zorgzame types. Humanisten hebben een hekel aan een absolute moraal, ze zijn nog al heterodox.
Ja, een hamer is een handig instrument. Ik heb er verschillende. En natuurlijk objectieve waarheid is niet moreel. Ik denk wel dat een evangelische gemeente tot een andere verklaring zou komen, overigens.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Leo Polak over Spinoza: onbegrijpelijk

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Wij humanisten
Wij = wie?
hagenaars schreef: Humanisten bedoelen het zo dat zij geen lege flessen weggooien
Humanisten bedoelen het vooral heel goed. En ja, hun moraal is net zo heterodox zoals hun dat uitkomt. Zullen we het daar op houden?
hagenaars

Re: Leo Polak over Spinoza: onbegrijpelijk

Bericht door hagenaars »

Je weet, ik ben lid van het H.V., al sinds 1972, In die jaren heb ik heel wat verschillen voorbij zien komen. Maar er zijn ook een paar constanten, en natuurlijk kent zo´n ´beweging´ opportunisten.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Leo Polak over Spinoza: onbegrijpelijk

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Maar er zijn ook een paar constanten

Precies! Maar waarom benoem je die constanten niet?
hagenaars

Re: Leo Polak over Spinoza: onbegrijpelijk

Bericht door hagenaars »

Oh, maar dat komt zo gauw als Proselitisme over. Ik houd daar niet zo van.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Leo Polak over Spinoza: onbegrijpelijk

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Oh, maar dat komt zo gauw als Proselitisme over.
Proselitisme = zieltjeswinnerij.

Edelmoedig van je om de lezer te beschermen tegen het humo-virus. Jammer alleen dat je om de hete brei heen blijft draaien.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Leo Polak over Spinoza: onbegrijpelijk

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Wij humanisten gebruiken meestal de term ´levensbeschouwing´
Juist als 'levensbeschouwing' is het humanisme natuurlijk een total loss. Zie bijv. het humo-gezever op http://www.linkedin.com/groupItem?view= ... D_64931202
hagenaars

Re: Leo Polak over Spinoza: onbegrijpelijk

Bericht door hagenaars »

Welke ´hete brei´?

Ja, er wordt wat afgeleuterd.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Leo Polak over Spinoza: onbegrijpelijk

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Welke ´hete brei´?
Het failliet van het humanisme als 'levensbeschouwing'.
Plaats reactie