Directe democratie volgens Van den Enden (1665)

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Directe democratie volgens Van den Enden (1665)

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef:kunnen we hier spreken over een vrijdenker van formaat?
Ongetwijfeld ja! Volgens Wim Klever stijgt hij zelfs Spinoza naar de kroon.

Ikzelf ben een stuk terughoudender over Van den Enden. In tegenstelling tot de ingehouden stijl van Spinoza vind ik Van den Enden erg hoogdravend, zonder een (massa)beweging te organiseren die zijn ideeën konden dragen. Feit blijft echter dat Van den Enden een radicale politieke vrijdenker van formaat was die grote invloed heeft gehad op andere verlichtte geesten van zijn tijd.
hagenaars

Re: Directe democratie volgens Van den Enden (1665)

Bericht door hagenaars »

Ik deel de mening van Fred, een invloedrijk man, zijn tijd ver vooruit. (Of hij Spinoza naar de kroon steekt? Ik dacht niet dat zij concurrenten waren...) Het organiseren van een beweging was in zijn tijd niet mogelijk, dat kwam later, er waren wel veel pamfletten, de Universiteitsbibliotheek heeft een grote en indrukwekkende collectie. catalogi:
Catalogus pamfletten 1500-1853. Amsterdam, 1971. 14 delen. Gefotokopieerde cataloguskaartjes in boekvorm (groene banden). 23.510 nummers, alfabetisch gerangschikt op auteur of hoofdwoord.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Directe democratie volgens Van den Enden (1665)

Bericht door fred neerhoff »

Mijn eerdere referenties over Franciscus van den Enden uitbreiden tot:

Referenties

1. Franciscus van den Enden, 'Vrije politieke Stellingen', met een inleiding van Wim Klever, Uitg. Wereldbibibliotheek, 1992.
2. Wim Klever, 'Directe democratie' inclusief hertaalde en toegelichte 'Vrije Politieke Stellingen'(1665), Uitg. Vrijstad, 2007.
3. Frans Mertens, 'Van den Enden en Spinoza', Uitg. Spinozahuis, 2012.
4. http://users.telenet.be/fvde/
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Directe democratie volgens Van den Enden (1665)

Bericht door fred neerhoff »

Van den Enden's 'Directe Democratie' wordt heden door Wim Klever als gratis e-book aangeboden. Zie http://spinoza.blogse.nl/log/heden-wim- ... l#comments
Plaats reactie