Een ernstige en serieuze dreiging.

hagenaars

Re: Een ernstige en serieuze dreiging.

Bericht door hagenaars »

Nou, beste Frans dat dacht ik niet. In een democratie met vertegenwoordiging wordt op een gegeven moment een besluit genomen, de wet of het beleid. Mijn argument is daarin gelegen, debat ja en graag, maar uiteindelijk een stemming in het parlement. De wet verschijnt dan in het Staatsblad.

Wel zo praktisch en concreet, specifiek ook...
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Een ernstige en serieuze dreiging.

Bericht door Frans van Dongen »

Dat bedoel ik; dat kun je ook van een Directe Democratie zeggen. Kijk maar; ik heb jouw tekst gewoon gekopieerd, op het blauwe na :
Nou, beste Lex dat dacht ik niet. In een Directe Democratie wordt op een gegeven moment een besluit genomen, de wet of het beleid. Mijn argument is daarin gelegen, debat ja en graag, maar uiteindelijk een stemming door de burgerij. De wet verschijnt dan in het Staatsblad
hagenaars

Re: Een ernstige en serieuze dreiging.

Bericht door hagenaars »

Ik houd het kort, wetten komen niet alleen tot stand door openbare besluitvorming. Ze moeten ook in het openbaar behandeld worden. Daarbij acht ik een parlement en een parlementaire behandeling onmisbaar. Er is dan ook geen ruimte voor referenda etc.

ik heb de belkende instrumenten er even bij gehaald en ik vind ze allemaal beperkt. En van weinig nut.

Petitierecht Een klein aantal verzamelde handtekeningen kan het verkozen parlement dwingen over een bepaald onderwerp te praten en er over te stemmen. Bindend referendum op volksinitiatief (BROV) Dit is een referendum waarbij de handtekeningendrempel hoger ligt dan bij het petitierecht, en waarbij de kiezers het gelanceerde burgervoorstel, of wetsvoorstel van het parlement, kunnen aannemen of verwerpen. De uitslag is bindend. Bindend referendum van rechtswege (BROR) Dit is het zogenaamde plebisciet, waarbij de regering of een voldoende hoog aantal parlementsleden een voorstel aan de kiezers kunnen voorstellen. In Zwitserland is een plebisciet niet toegestaan.
In Zwitserland is het ook voorzien dat de regering verplicht is een referendum uit te schrijven als zij de grondwet wenst te wijzigen of internationale verdragen wenst te ratificeren daar zij alle Zwitsers binden. Dit kan bijvoorbeeld aanleiding geven tot het verwerpen of aanvaarden van internationale verplichtingen. Zo is de toetreding tot de EU afgewezen bij referendum, en is de toetreding tot de VN aanvaard.
Afzettingsprocedure De zogenaamde recalls. Hierbij kan een gezagsdrager worden afgezet indien de kiezers dit beslissen. Beroemd is de befaamde Recall-verkiezing in 2003 van gouverneur Gray Davis van Californië. Volksvergadering Dit is de 'oervorm' van de directe democratie zoals die ontstond in klassiek Athene: de Ekklèsia; in vele gemeenten en twee kantons in Zwitserland bestaat deze vorm, de Landsgemeinde nog steeds. Online democratie Hierbij wordt via het internet met de achterban gecommuniceerd; eventueel uitmondend in een stemming.
Een recente evolutie is de opkomst van partijen en burgerbewegingen met enkel de "Directe Democratie" als programmapunt waarbij het internet een essentieel onderdeel is van de werking: WIT België, DEMOEX Zweden, IDE Hongarije, SOL Australië, DDP Nieuw-Zeeland. In België wordt momenteel de mogelijkheid tot verkiezingsdeelname onderzocht [1]. In dezelfde richting gaan de voorstellen van Akiva Orr [2].
hagenaars

Re: Een ernstige en serieuze dreiging.

Bericht door hagenaars »

Nog maar weer eens over vrijheid, vrij van iets bedreigends en vrij tot iets moois en goeds. Laat ik met het laatste maar direct beginnen. De kern bij vrijheid tot iets mooi en goeds is dat de overheid je geen strobreed in de weg legt. Zich gewoonweg niet met jou bemoeit. En als het dan toch moet, met mate, transparant en vooral niet willekeurig. Zoals bv. in Rusland of China. Ik zal straks nog twee vervelende landen noemen. De vrijdenker en dat is hier mijn welgekozen en eigen perspectief, is van mening dat hij zelf wel goed kan beslissen wat hij eet, rookt of niet en met welke plannen en projecten hij rondloopt.
Natuurlijk organiseert de overheid een nieuwe weg, een school en zorgt er voor dat het verkeer, lekker druk, netjes wordt afgewikkeld. Maar wij willen geen ministerie van Godsdienst, zoals bv. in Noorwegen*) of Turkije. We hebben hier Lutheranen net als in Noorwegen en Soennieten en Shiieten zoals in Turkije maar die landen zijn toch anders dan wij, een merkwaardige Republiek, want wel met een Willem Alexander, een toffe peer, zeker, maar geen Koningin Beatrix, nog lang niet, als hij het ooit mag beleven. Met zijn Maxima, ook al geen Prins Bernard. Die bv. die Roy van Zuydewijn met succes op de keien zette.
Ter zake, vrijheid zonder inmenging, dat is en blijft ons ideaal, onze voornaamste opinie. Van Straalen, die de laatste tijd veel naar voren treed, een vriendelijke en intelligente baas (In mijn krant staat hij op de foto terwijl hij een kopje koffie drinkt, " effe een bakkie doen...) hij stelt het scherp en duidelijk: naast toeslag op arbeid moet weg, de bonden in hun hok en allemaal rekening houden met de ontwikkeling van de wereldeconomie. De Overheid gedraagt zich als ' rupsje nooit genoeg' en zo is het, immers een goede ambtenaar kijkt altijd naar de toekomst, zijn toekomst wel te verstaan. Michiel van Straalen, want zo heet hij, en hij is de kersverse voorman van het Midden- en Kleinbedrif in ons land de bron van alle vrijheid, voorspoed en ons geluk, de vrijheid om te doen wat je zelf het beste vindt. Waar je gelukkig van wordt.
Geluk daar gaat het om, leven in vrijheid, je eigen kritische opinies, naar hartenlust.

Bron: verschillende bladen hebben Michiel van Straalen de laatste tijd geinterviewd. Een leuke statement vind ik bv. over lobbywerk. "Het is maanden, soms jaren op dossiers zitten. Iets hard roepen is niet productief.

*) Noorwegen is zowieso een maf landje: Noorwegen heeft twee volksliederen: een burgerlijk volkslied (Ja, vi elsker dette landet) en een koninklijk volkslied (Kongesangen (koningslied), ook wel Gud sign var konge god genoemd).
Plaats reactie