Richard Dawkins

Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Richard Dawkins

Bericht door Frans van Dongen »

DAVID: Die memen hebben toch niks met erfelijkheid te maken? Als een kind dat uit christelijke ouders wordt geboren in een ander streng islamitisch gezin wordt opgevoed zal het toch hoogst waarschijnlijk een moslim worden?
Dat zo'n kind een moslim wordt is juist een meme, volgens Dawkins.

Zoals een gen een materiële eenheid van overerven is, is een meme een abstracte, niet materiële eenheid van overerven.
Maar de overerving van een meme vindt plaats na de geboorte, namelijk in (en door midel van) de opvoeding.
Vandaar dat zo'n kind moslim wordt.
hagenaars

Re: Richard Dawkins

Bericht door hagenaars »

Ik denk dat Dawkins met die meme op het verkeerde spoor zit! (Citaat: Een meme is een begrip uit de memetica en betekent een idee dat zich onder informatiedragers verspreidt (tot nu toe voornamelijk menselijke hersenen en sociale netwerken), en wordt ook wel omschreven als een besmettelijk informatiepatroon. In meer specifieke termen: een meme is een zichzelf vermeerderende eenheid van de culturele evolutie, zoals een gen de eenheid is van de biologische evolutie.)
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Richard Dawkins

Bericht door Frans van Dongen »

Ja; klopt wel ongeveer, dacht ik.

Maar waarom zou D op het verkeerde spoor zitten ?
Die memen lijken me toch vrij reëel.
Laatst gewijzigd door Frans van Dongen op do 27 dec 2012, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
hagenaars

Re: Richard Dawkins

Bericht door hagenaars »

Cultuur is overdraagbaar, o.a. door taal. Memen bestaan niet, ze zijn een verzinsel van Prof. D.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Richard Dawkins

Bericht door Frans van Dongen »

LEX: Cultuur is overdraagbaar, o.a. door taal. Memen bestaan niet, ze zijn een verzinsel van Prof. D.
Dat overdraagbare bedoelt-ie volgens mij.

Hij beweert ook niet, dat zo'n meme concreet is. Hij bedoelt het als abstract begrip, dacht ik.
hagenaars

Re: Richard Dawkins

Bericht door hagenaars »

Ja, dat kan nu wel, maar naast cultuur dat op zich al een rijk begrip is, kunnen we meme missen als kiespijn, lijkt mij.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Richard Dawkins

Bericht door fred neerhoff »

Sommige mensen zijn gewend kiespijn te hebben.
hagenaars

Re: Richard Dawkins

Bericht door hagenaars »

Fred: ?
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Richard Dawkins

Bericht door Frans van Dongen »

FRED: Sommige mensen zijn gewend kiespijn te hebben.
Meestal kan ik daar wel wat aan doen.

@Lex: De term meme is zo gek nog niet. Ik denk dat D de term heeft verzonnen (of nieuw leven heeft ingeblazen), om onderscheid te maken tussen alles wat je van de vorige generatie overneemt via de genen en wat je overneemt via het opvoeding/ouders complex.

Een meme overerf je na je geboorte, zou je kunnen zeggen. Itt een gen.
Godsdienst en in nog sterkere mate taal, kunnen ongelofelijk lang overerfd worden. Maar niet via de genen.

Je zou een meme een abstract gen kunnen noemen.
De belangrijkste eigenschap van een meme is, dat hij niet op je chromosomen zit.
hagenaars

Re: Richard Dawkins

Bericht door hagenaars »

Beste Frans,
Wat jij beschrijft noemen we meestal een cultuur. Een cultuur, bv. taal en geloof wordt overgedragen aan wie daarvoor in aanmerking komen. Dat is een concreet proces, de opvoeding. Die memen zijn een hersenspinsel dat ons op het verkeerde spoor zet, namelijk die van de genen. Die natuurlijk ook overdraagbaar zijn. Maar gekoppeld aan een fysiek element. (Een gen is in de biologie een discrete eenheid van erfelijk materiaal, waarmee organismen erfelijke eigenschappen doorgeven aan hun nageslacht. Genen zijn onderdeel van chromosomen en bestaan uit stukken DNA. Alle genen samen bepalen het functioneren van de cellen waaruit het organisme is opgebouwd.)

Ik behandel nu gelijk ook Prof. van Praag en prof. Freud. Ik herhaal mijn adviees, lees dat boek, het kan jouw onderzoek, waar ik altijd gretig kennis van neem, zeer verdiepen...Mogelijk zelfs een iets andere wending geven.

Onder het kopje Gods voor- en tegenstanders, is er een onderkopje genaamd afhankelijksrelaties. om precies te zijn op pagina 29 en volgende. Prof Freud komt uiteraard in het boek later ook nog vaker en uitgebreid voor. Zo´n keer of tien.
Prof. van Praag hekelt Prof. Freud op dit punt omdat hij de religieuse mens in diens relatie tot God in een afhankelijksrelatie plaatst. En zegt Freud: die afhankelijkheid is infantiel. En dus, omdat het een volwassene betreft als regressief is aan te merken. God is een overblijfsel uit een infantiel verleden. In de visie van Prof van Praag zijn afhankelijkheidsrelaties juist een manifestatie van volwassenheid. Ik laat het hierbij, met het advies, sterk aanbevolen...
Plaats reactie