Ik heb kritiek op deze passage.

hagenaars

Ik heb kritiek op deze passage.

Bericht door hagenaars »

Volgens mij kan de kritische geest toch een oordeel over een ethische kwestie genereren? Mijn probleem zit in het woordje "voorrang". Het lijkt mij een schijntegenstelling...

1. De kritische rede heeft voorrang op de moraal
Vrijdenkers delen hun weerzin tegen dogma’s. Of, meer positief gesteld, vrijdenken komt voort uit een drang te willen weten. Niet gehinderd door autoriteit, moraal of gezag. De ratio speelt een centrale rol. Een vrijdenker eist als het ware de vrijheid op om zijn eigen mening te kunnen vormen. Daarbij wint zijn nieuwsgierigheid het van groepsdruk of conventie; nadruk ligt op inzicht, niet op fatsoen.

Hat antwoord dat volgde lijkt mij niet afdoende:
"Contrair: zoals wij allen weten heeft de moraal in de kerk voorrang op de kritische rede. Geen tegenstelling maar een nuchtere constatering.

Discussie uitsluitend op het vrijdenkersforum.nl

Goed, mijn reactie:

Ik vind het best om op het forum te discussiëren, maar dit lijkt gewoon een misverstand, de meeste mensen in dit deel van de wereld zeker, ontlenen hun ´moraal´ helemaal niet aan een kerk.
Of ze nu lid zijn of niet. Tot zover,
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Ik heb kritiek op deze passage.

Bericht door David Bakker »

Ik denk dat ik bovenstaande moet verduidelijken. Lex Hagenaars heeft moeite met een onderdeel van de tekst die op de pagina "Wat is vrijdenken" (http://www.vrijdenkersforum.nl/?page_id=361#1) staat, te weten punt 1. De kritische rede heeft voorrang op de moraal.
hagenaars

Re: Ik heb kritiek op deze passage.

Bericht door hagenaars »

Thanks! Nu snapt iedereen het... :mrgreen:
Victor Onrust
Berichten: 98
Lid geworden op: ma 20 feb 2012, 14:01

Heeft de kritische rede heeft voorrang op de moraal?

Bericht door Victor Onrust »

Inderdaad een eigenaardige uitspraak. Ongeveer van het kaliber: "de auto heeft voorrang op de weg". Men kan met de kritische rede morele standpunten analyseren en verwerpen. Maar daar zullen dan weer andere (betere) morele standpunten voor in de plaats moeten komen. Zonder moraal (leefregels) is een samenleving niet mogelijk.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Ik heb kritiek op deze passage.

Bericht door fred neerhoff »

Stelling: Voor een vrijdenker geldt dat de kritische rede voorrang heeft op de moraal.

Welke vrijdenker bestrijdt deze stelling?
hagenaars

Re: Ik heb kritiek op deze passage.

Bericht door hagenaars »

Ik, immers de competitie is zinloos en onlogisch. Om te fietsen heb je twee wielen en twee voeten op de trappers nodig, in dit geval moraal en kritische reden. Dat lijkt mij niet moeilijk in te zien.
Victor Onrust
Berichten: 98
Lid geworden op: ma 20 feb 2012, 14:01

Re: Ik heb kritiek op deze passage.

Bericht door Victor Onrust »

fred neerhoff schreef:Stelling: Voor een vrijdenker geldt dat de kritische rede voorrang heeft op de moraal.

Welke vrijdenker bestrijdt deze stelling?
Ik dacht dat ik die stelling daarnet bestreden heb. Niet als onwaar maar als onzinnig. Geef daar nou is antwoord op.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Ik heb kritiek op deze passage.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Om te fietsen heb je twee wielen en twee voeten op de trappers nodig, in dit geval moraal en kritische reden.
(Lucht?)fietsen vergelijken met vrijdenken. Ben je niet in de war met humanisme?
Victor Onrust schreef:Ik dacht dat ik die stelling daarnet bestreden heb. Niet als onwaar maar als onzinnig.
Onzinnig volgens jou. Volgens mij de kern van het vrijdenken (met zijn karakteristieke nadruk op kritisch denken!)
hagenaars

Re: Ik heb kritiek op deze passage.

Bericht door hagenaars »

Nou nee, geen luchtfietsen, noch humanisme, gewoon logica. Geen moraal zonder kritische rede, geen kritische rede zonder moraal. De competitie tussen beiden is zinloos.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Ik heb kritiek op deze passage.

Bericht door fred neerhoff »

Niks competitie maar prioriteiten stellen. Lastig he?
Plaats reactie