de verloedering van het onderwijs

hagenaars

Re: de verloedering van het onderwijs

Bericht door hagenaars »

Misschien kun je, zoals gebruikelijk en nuttig is, dit even kort verduidelijken? Wel zo handig...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: de verloedering van het onderwijs

Bericht door fred neerhoff »

Zoals ik hier al herhaaldelijk heb betoogd wordt de promotor beloond met 90.000 Euro voor een geslaagde promotie. Dat bedrag heeft hij nodig om zijn onderzoek te continueren.

Het staat de promotor vrij om zelf de promotiecommissie samen te stellen. Het zal duidelijk zijn dat hij dan niet zal kiezen voor een commissielid dat mogelijk dwars gaat liggen.

Maar dat zullen die commissieleden vrijwel zeker ook niet doen omdat zij bij andere gelegenheden vaak zelf (co-)promotor zijn, zodat zij er wel voor zullen waken om dwars te liggen met het risico dat hen zelf een kunstje zal worden geflikt.

Dit corrumperende mechanisme telt des te zwaarder voor een promotie zonder internationale concurrentie. Al gauw behoort de promotiecommissie dan tot de kring van ons-kent-ons waarvan de leden ook nog eens van elkaar afhankelijk zijn in zake het beoordelen van onderzoeksvoorstellen in het kader van Nederlandse financieringsaanvragen.

Bij internationale concurrentie (zoals gebruikelijk bij techno-beta promoties) zal een promotor met enig wetenschappelijk aanzien graag één of meer internationale experts in de commissie opnemen. En deze laatsten behoren dan niet tot de inner circle (zijn niet afhankelijk van Nederlandse financiering van hun onderzoek).

Conclusie: Zeker bij afwezigheid van internationale experts in promotiecommissies lokt het financieringsmodel uit tot niveauverlaging van de doctorsgraad.

Snap je het nu eindelijk? Zo niet, dan adviseer ik je het nog eens bij je buurman na te vragen. :)
hagenaars

Re: de verloedering van het onderwijs

Bericht door hagenaars »

J.l. vrijdag hoorde ik een verhaal uit een universiteit waar ik echt van schrok, er zou inderdaad een zekere ongewenste druk zijn (Niet om het geld) maar om medewerkers van een universiteit aan een titel te helpen. Ik vind jouw verhaal ook zorgwekkend en kom er zeker op terug.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: de verloedering van het onderwijs

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Ik vind jouw verhaal ook zorgwekkend en kom er zeker op terug.
Het door mij beschreven corrumperende mechanisme zal elke goed ingevoerde insider bekend voorkomen. Het is natuurlijk wèl de vraag of alle betrokkenen daar ook ruiterlijk voor uit zullen komen.
hagenaars

Re: de verloedering van het onderwijs

Bericht door hagenaars »

Waarom niet?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: de verloedering van het onderwijs

Bericht door fred neerhoff »

Drie keer raden!
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: de verloedering van het onderwijs

Bericht door wilfred degens »

één.......
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: de verloedering van het onderwijs

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Ik vind jouw verhaal ook zorgwekkend en kom er zeker op terug.
Enfin, dan snap je met terugwerkende kracht nu ook de eerder door mij aangevoerde argumenten in zake het afglijden van universitaire studies. Het is het financieringsmodel stupid!
hagenaars

Re: de verloedering van het onderwijs

Bericht door hagenaars »

Het zal van universiteit tot universiteit verschillen maar in Amsterdam zowel aan de V.U als aan de UvA gaat het geld in een pot en ziet de faculteit en verschillende cie´s er op toe dat er geen vrienjespolitiek kan werken. De cie wordt als voorstel ingediend en beoordeeld. De hoogleraren vrezen het oordeel van hun collegae, ze zullen de promotie´s beslist niet afraffelen zo wordt mij van verschillende kanten verzekerd. Daarbij komt nog dat er toezicht is op die commissies. Geld speelt binnen de promotie cie. geen rol. Dit is dus weer een ander verhaal. Maar ik blijf waakzaam.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: de verloedering van het onderwijs

Bericht door fred neerhoff »

Hahah, je weet het natuurlijk weer beter… en je vrienden niet te vergeten…hahah
Plaats reactie