Ik zat zo maar wat te denken. De volgende gedachten schoten mij te binnen. Graag commentaar.
1. We spreken hier voor over politieke correctheid (pc) als ware het intrinsiek slecht. Maar pc is soms noodzakelijk. Bijv. om politieke macht efficiënt uit te kunnen oefenen. Het is bijv. als liberale politicus niet handig om de christelijke moraal genadeloos te bekritiseren als je de steun van de SGP nodig hebt om een meerderheid te halen.
2. We weten allemaal wat Het verraad van links is, mede dankzij Carel Brendel: http://www.carelbrendel.nl/hetverraadvanlinks/ Ik vroeg me af of je zou kunnen stellen dat de overstap van mensen afkomstig van christelijke partijen (bijv. de KVP) naar de PvdA in de jaren 60 en 70 heeft bijgedragen aan dit verraad. Immers deze mensen – die weliswaar vaak van hun geloof zijn afgevallen – hadden toch vaak toch een christelijke mentaliteit (‘zwak is goed’).
3. In de Elsevier van 21 juli 2012 las ik in een artikel over Emile Roemer dat het partijbestuur van de SP (Jan Marijnissen voorzitter en Hans van Heijningen secrataris) een herdenkingsnummer over Karl Marx van het SP-partijblad blokkeerde. Men wilde niet met het Marx en communisme worden geassocieerd. Zou je dit miskennen van je eigen roots ook niet als een vorm van links verraad kunnen beschouwen?