Scheiding van kerk en staat, of over rijke mensen.

hagenaars

Scheiding van kerk en staat, of over rijke mensen.

Bericht door hagenaars »

Het is een vrome wens die scheiding van kerk en staat. Maar eerst dit. De katholieke kerk is geen grote fan van die scheiding, de paus is bv. naast kerkvorst, ook nog staatshoofd. Hij bezit ook een grote bank. In Groot Brittannië is dat ook zo, staatshoofd en kerkleider*) Rijke mensen zijn vaak gelovig, heel arme ook. De vrijdenkers zitten traditioneel in de z.g. middengroepen. U mag zelf invullen tot welke categorie u behoort. Of wilt behoren.
Dit week end was er een feestje in Florence, de hele koninklijke familie was aanwezig. Hoewel meestal niet katholiek, toch erg gelovig en geen fan van scheiding tussen kerk en staat. Al zijn mij geen grote interventies bekend. De grens wordt meestal netjes geaccepteerd.
C en A (afkorting voor Clemens & August) is eigendom van de familie Brennikmeijer, zeer katholiek. En steenrijk. De dochter van prinses Irene, ook zeer katholiek, trouwde met een Brennikmeijer.Tijdens de kerkelijke plechtigheid zong het koor van de kerk van Chelsea. De parochiekerk van de Brennikmeijers.
Leuk nieuws...

*) Over Elisabeth nog dit: Tijdens de regeringsperiode van Elizabeth is het Verenigd Koninkrijk veranderd van een christelijke in een multireligieuze natie. De koningin houdt bij voorkomende gelegenheden haar bisschoppen voor, dat de Anglicaanse kerk de behoeder moet zijn van de vrijheid van alle godsdiensten in het land.[1] Er zijn diplomatieke betrekkingen aangeknoopt met het Vaticaan, en Paus Benedictus XVI is door Elizabeth in Londen ontvangen.

De koningin is pleitbezorger van de godsdienst in de samenleving. "Geloof speelt een sleutelrol in de identiteit van vele miljoenen mensen en geeft hen een gevoel ergens bij te horen."[2] Ze leek daarmee te reageren op een uitspraak van de Law Lords, die het gebed aan het begin van gemeenteraadsvergaderingen hadden verboden
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Scheiding van kerk en staat, of over rijke mensen.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef: Leuk nieuws...
Jij zegt het, maar wat is jouw positie in deze nu eigenlijk?
hagenaars schreef:"Geloof speelt een sleutelrol in de identiteit van vele miljoenen mensen en geeft hen een gevoel ergens bij te horen."
De natte droom van de humanisten van het Heilge Humanistische Verbond!
hagenaars

Re: Scheiding van kerk en staat, of over rijke mensen.

Bericht door hagenaars »

Ik vind het dromen over scheiding van kerk en staat best nuttig, maar er zal weinig van terecht komen. Is dat duidelijk?

Het is de natte droom van Hare Majesteit Elizabeth Alexandra Mary (Londen, 21 april 1926) zij is sinds 1952 koningin van het Verenigd Koninkrijk, Canada, Australië, Nieuw-Zeeland, Jamaica, Barbados, de Bahama's, Grenada, Papoea-Nieuw-Guinea, de Salomonseilanden, Tuvalu, Saint Lucia, Saint Vincent en de Grenadines, Antigua en Barbuda, Belize en Saint Kitts en Nevis. Ze is de vierde monarch van de Windsor-dynastie. Wil je je mond gaan spoelen?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Scheiding van kerk en staat, of over rijke mensen.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Ik vind het dromen over scheiding van kerk en staat best nuttig, maar er zal weinig van terecht komen.
Het is mij al eerder opgevallen dat jij de dromen van het establishment droomt!
hagenaars schreef:Wil je je mond gaan spoelen?
Er is geen duidelijk verschil tussen de filosofie van gristenen en humanisten. Godgelovigen stellen god centraal en humanisten de mens. Maar zoals Feuerbach stelde, is die god niets anders dan een projectie van de mens zelf.

Voorts gedijt elke gogdsdienst binnen de eigen cultuur. Daarom is de moraal van het georganiseerde humanisme in de grond nauwelijks te onderscheiden van die van de gristenen: het Humanistisch Verbond is als een kerk zonder bijbel.
hagenaars

Re: Scheiding van kerk en staat, of over rijke mensen.

Bericht door hagenaars »

Het ging dus om de woorden van Elizabeth Alexandra Mary (Londen, 21 april 1926) is sinds 1952 koningin van het Verenigd Koninkrijk, Canada, Australië, Nieuw-Zeeland, Jamaica, Barbados, de Bahama's, Grenada, Papoea-Nieuw-Guinea, de Salomonseilanden, Tuvalu, Saint Lucia, Saint Vincent en de Grenadines, Antigua en Barbuda, Belize en Saint Kitts en Nevis. Ze is de vierde monarch van de Windsor-dynastie.

Elizabeth is sinds 20 november 1947 getrouwd met Philip Mountbatten, een voormalige Grieks-Deense prins die in 1947 de Britse nationaliteit verkreeg. Zij zijn verre verwanten. Beiden zijn zij nakomelingen van koningin Victoria (hun betovergrootmoeder). Philip is een achterkleinzoon van de dochter van koningin Victoria, prinses Alice, en Elizabeth is een achterkleindochter van Alices broer, koning Eduard VII.

In 2012 vierde ze haar diamanten jubileum als vorstin.

Voorwaar geen humaniste, maar wel establishment. Dat klopt.

Dat is nou onaardig, waarom denk je dat ik de dromen van het gezag droom, ik ben voor scheiding van kerk en staat, hoor, maar ik acht die niet erg waarschijnlijk. Meer een ideaal.

Ik zie grote verschillen tussen wat het CDA of de ChristenUnie zegt te willen en de verlangens en idealen van het H.V. Dat ontkennen lijkt mij niet helemaal juist.
Martin

Re: Scheiding van kerk en staat, of over rijke mensen.

Bericht door Martin »

TOen ik aan de hand van de EERSTE INTERNATIONALE CONFERENTIE OVER BISEKSUALITEIT biseksualiteit bepleitte in de ALGEMENE WET GELIJKE BEHANDELING met een aantal hoogleraren humanistiek die mij daar in ondersteunden En daar eens NORMEN EN WAARDEN bij te bedenken
Toen zei ik in 1991 tegen de tweede kamer In een staat waar een scheiding is van kerk en staat mag je nooit de vrijheid beperken van hen die een andere dan GODSDIENSTIGE levensovertuiging of LEVENSWIJZE hebben en ZEKER NIET IN DE WETGEVING VAN DIE STAAT
Dat betoog richtte ik aan de toen malige minister van justitie HIRSCH BALLIN van het CDA van het kabinet Lubbers en alle fracties van de tweede kamer
De meeste partijen waren het wel met mij eens behalve de SGP en een deel van het CDA een ander deel van het CDA was wel voor De heer kraaijen brink belde mij toen in 1991 op van mij mag het maar ik heb nog met 54 andere kamerzetels te maken Het cda had toen nog 54 zetels
Verder kreeg ik van allerlei dogmatische christenen die het er niet mee eens waren EEn dermate agressie over mij heen
Dat ik de voorzitter en de toenmalige MINISTER VAN JUSTITIE een betoog stuurde
ALS dat beschadigen van homo en biseksuelen niet ophoudt en u komt niet met een GOEDE ANTIDISCRIMINATIE WETGEVING dan trap ik de STROT van uw koningin eraf met een CONSTITUTIONEEL HOF IN DEN HAAG!
waarop koningin Beatrix verklaarde dat JE GEVOELENS VAN MENSEN MOET RESPECTEREN EN DE BIJBELL NIET MEER ZO SERIEUS NEMEN
koningin Beatrix is helemaal niet zo godsdienstig dus
Daarnaast deed ik in mijn betoog aan de tweede kamer een PERFECTIONISTISCHE BOODSCHAP
PERFECTIONISME betekent in deze dat de GELOVIGE ZIJN VOLMAAKTHEID BEREIKT als einde van HEIBEL EN BIJBEL
Ik heb de laatste 20jaar voor biseksuelen de dialoog en communicatie gedaan voor biseksuelen in plaats van EXCOMMUNICATIE die een deel van het oude CDA wilde bliven voortZetten
Sinds de wereldgezondheids organisatie Homo en Biseksualiteit niet meer als ziekte kenmerkt is daar ook helemaal geen REDE voor
Nu tweede kamer een nieuwe grondwet heeft gemaakt in 1991 en homoseksualiteit erkent heeft als volwaardige en wettelijke SEKSUELE GERICHTHEID is toen al de neergang van het CDA begonnen en is de SCHEIDING VAN KERK EN STAAT bijna geregeld omdat je je niet meer hoeft te beroepen op een zogenaamd heilig geschrift Maar je je nu kan beroepen op je geaardheid en geweten daar omtrent
DUS DIT ALLES TE VERSTAAN
het normen en waarden debat daar heeft Balkenende nog mee geprobeerd het CDA groot te maken
Maar het Normen en Waarden debat op de ACHTERDGROND kwam van mij
Ik heb nog een poos met Balkenende geemaild EN het enig zinnige wat daar uit voort kwam was dat Balkenende op laatst een email stuurde aan mij MORAL SCIENCE PERFECTIONISME dus opdat wij dit ALLES zullen verstaan en dit ALLES als het goede ervaren

Van HUMANIST MARTIN SIMON VAN GRIETHUIJSEN
hagenaars

Re: Scheiding van kerk en staat, of over rijke mensen.

Bericht door hagenaars »

Interessant nieuws allemaal, maar wel graag bij het onderwerp blijven, graag. De scheiding van kerk en staat blijkt ook bij deze kwestie weer niet volledig te kunnen zijn. Over de godsdienstigheid van onze majesteit kun je slechts gissen en gelukkig maar. Want wie de scheiding van kerk en staat aanhangt, zou zich eigenlijk niet moeten interesseren voor deze vraag. Ook het staatshoofd heeft haar vrijheid lief, lijkt mij...
Martin

Re: Scheiding van kerk en staat, of over rijke mensen.

Bericht door Martin »

Ik denk dat de koningin een wat oppertunistische houding aanneemt omdat zij staatshoofd is van idereen en iedereen zijn vrijheid gunt vermits je MENSEN MAAR NIET SCHAADT .Pim Fortuyn had het in zijn tijd ook over een VOLLEDIGE scheiding van kerk en staat ,maar dan kom je weer met godsdienst vrijheid in aanraking en de nog steeds heersende maar bijna niet meer gebruikte wet van blasfemie.Ik denk als wij een scheiding van kerk en staat wensen te creeren in totale zin zoals humanisten willen ,dan moet je eerst die exkopstukken uit de HOGE RAAD zien te krijgen zoals Donner van het CDA

van Martin simon van Griethuijsen
hagenaars

Re: Scheiding van kerk en staat, of over rijke mensen.

Bericht door hagenaars »

Je bedoelt de Raad van State?
martin

Re: Scheiding van kerk en staat, of over rijke mensen.

Bericht door martin »

ja ik bedoel de raad van State daar zitten teveel oubollige mensen in die van cda huize komen
Plaats reactie