Ideologie of religie ?

Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Ideologie of religie ?

Bericht door Frans van Dongen »

LEX: waarom zou een wijsgeer geen religie mogen beoefenen?
Van mij wel, maar dat wil niet zeggen dat het hetzelfde is.

Iemand die tennist , mag ook aan boksen doen. Maar het is niet hetzelfde. Als je het door elkaar haalt, krijg je een zootje.
hagenaars

Re: Ideologie of religie ?

Bericht door hagenaars »

Zo is het...Maar de verschillen tussen boksen en wijsbegeerte worden sterk overdreven. Haha.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Ideologie of religie ?

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef:
Victor Onrust schreef: Ik gokte op de ziel maar kennelijk is het iets anders mystieks.
Voor jou mystiek, voor mij empirie!

Nog afgezien van de overweldigende historische en geografische aanwijzingen voor een altijd en overal aanwezige religie zijn er ook sterke aanwijzingen voor een biologische basis voor religieuze gevoelens.

Het blijkt namelijk dat religieuze ervaringen (niet slechts mbt. een godsgeloof) tot angstreductie leiden. Zie hiervoor bijv. het overzichtsartikel ‘Het religieuze brein’ in het tijdschrift Skepter van 2009: http://www.skepsis.nl/religieusbrein.html.

Met verwijzing naar de door mij gegeven korte definitie “Religie is de diepste zingevende respons op existentiële onzekerheid”, teken ik hierbij nog aan dat onzekerheid (omtrent het bestaan) (existentiële) angst uit lokt, terwijl de drang naar veiligheid (geestelijk comfort = angstreductie) een basale eigenschap is voor de overleving van zowel het individu als de soort.
De manier waarop jij religie omschrijft klinkt wat hoogdravend alsof de existentiële onzekerheid c.q. angst in een speciale categorie angsten valt. Maar gebruikt de mens niet gewoon dezelfde "tool" als bij de huis- tuin- keuken- en vliegangsten om tot een respons op de existentiële onzekerheid te komen.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Ideologie of religie ?

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef:gebruikt de mens niet gewoon dezelfde "tool" als bij de huis- tuin- keuken- en vliegangsten om tot een respons op de existentiële onzekerheid te komen.
Ja, elke angst lijkt gereguleerd te worden door de zogeheten amygdala, een onderdeel van het limbische hersensysteem.

Maar, anders dan existentiële angst die permanent aanwezig is en die m.i. gerelateerd is aan zingeving, wordt niet elke, min of meer tijdelijke angst, gerelateerd aan zingeving.

Maar toegegeven, wetenschappelijk onderbouwen kan ik deze interpretatie niet.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Ideologie of religie ?

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef:Maar, anders dan existentiële angst die permanent aanwezig is en die m.i. gerelateerd is aan zingeving, wordt niet elke, min of meer tijdelijke angst, gerelateerd aan zingeving.

Maar toegegeven, wetenschappelijk onderbouwen kan ik deze interpretatie niet.
Misschien kan je existentiële angst vergelijken met angst die je overvalt als je bent verdwaald in een groot bos. Je weet niet (meer) waar je vandaan komt, niet waar je bent, niet waar je heen moet en vreest de dood.

Zou je het geloof en aansluiting bij een kerk kunnen zien als vluchtgedrag?
hagenaars

Re: Ideologie of religie ?

Bericht door hagenaars »

Het geloof doet ons goed, maar het is geen werkelijkheid, het zijn absurde verhalen en voorstellingen.
Zoals betoogd wordt door Simone de Beauvoir in
1947 Pour une Morale de l'Ambiguïté; (Ned. vert.: 1958; Pleidooi voor een moraal der dubbelzinnigheid; door: Paul Rodenko) Ik ben het net aan het lezen. Ik ga er wat over schrijven.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Ideologie of religie ?

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Het geloof doet ons goed.
Geloof is een primitieve uitingsvorm van religie.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Ideologie of religie ?

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef: Geloof is een primitieve uitingsvorm van religie.
Wat zouden dan complexere uitingsvormen zijn? Is Spinoza's 'Ethica' een complexe uitingsvorm van religie?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Ideologie of religie ?

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef:Is Spinoza's 'Ethica' een complexe uitingsvorm van religie?
Tuurlijk, ja. Immers, religie (in de brede betekenis) = zingeving. Idem dito voor mythologieën, humanisme, Tao, enz., enz.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Ideologie of religie ?

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef:
David Bakker schreef:Is Spinoza's 'Ethica' een complexe uitingsvorm van religie?
Tuurlijk, ja. Immers, religie (in de brede betekenis) = zingeving. Idem dito voor mythologieën, humanisme, Tao, enz., enz.
Ik wil de discussie graag zuiver houden en dus onderscheid maken tussen individueel en groepsniveau.

Een geloof van iemand in de christelijke dogma's is een primitieve respons op existentiële angst (= religie in enge zin) . De organisatie die die dogma's verstrekt is de kerk. De verschijnselen kerk en het eerbetoon aan God door een groep van mensen binnen die kerk kan je scharen onder de noemer godsdienst (religie in brede zin).
Plaats reactie