Ideologie of religie ?

David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Ideologie of religie ?

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef: Nog afgezien van de overweldigende historische en geografische aanwijzingen voor een altijd en overal aanwezige religie zijn er ook sterke aanwijzingen voor een biologische basis voor religieuze gevoelens.

Het blijkt namelijk dat religieuze ervaringen (niet slechts mbt. een godsgeloof) tot angstreductie leiden. Zie hiervoor bijv. het overzichtsartikel ‘Het religieuze brein’ in het tijdschrift Skepter van 2009: http://www.skepsis.nl/religieusbrein.html.

Met verwijzing naar de door mij gegeven korte definitie “Religie is de diepste zingevende respons op existentiële onzekerheid”, teken ik hierbij nog aan dat onzekerheid (omtrent het bestaan) (existentiële) angst uit lokt, terwijl de drang naar veiligheid (geestelijk comfort = angstreductie) een basale eigenschap is voor de overleving van zowel het individu als de soort.
Het reduceren van angst draagt bij aan het menselijk geluk maar kan in dit kader dus plaatsvinden o.b.v. inadequate ideeën over de werkelijkheid c.q. o.b.v. religieuze gevoelens. Spinoza stelt dat geluk slechts is te bereiken door te handelen naar het voorschrift van de rede, dat wil zeggen, op basis van adequate ideeën. Spinoza's filosofie gaat niet voor iedereen op lijkt me.
hagenaars

Re: Ideologie of religie ?

Bericht door hagenaars »

@ David. Zie hiervoor bv. Leo Polak, Spinoza als ethicus, pagina 19 en volgende van Spinoza etc. 1933 Uitgegeven op gezag van de afdeling Nederland der Kant-Gesellschaft Haarlem- De Erven F.Bohn N.V.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Ideologie of religie ?

Bericht door Frans van Dongen »

Spinoza noemde de hele werkeljkheid god. Het heelal, de sterren, de aarde, jij en ik. En dus vond hij godsdienst niet nodig; laat staan bidden. Het aardige is, dat hij die hele kwestie van "god bestaat of niet" hiermee tot puur semantiek reduceert.

Daarom werd hij door z'n tijdgenoten van atheïsme beschuldigd, maar vond hij zelf van niet.

Zijn filosofie zou je de 'one substance' theorie kunnen noemen. ('Deus sive natura').


( ZIE: ATHEISTISCH CANON: "Spinoza" op: http://www.atheistischebeweging.nl/ )
hagenaars

Re: Ideologie of religie ?

Bericht door hagenaars »

Spinoza vond nog een heleboel meer...Maar hij was een atheïst. Je kon daarvoor worden opgehangen en zeker gemarteld. Zie mijn stukje over Torrentius. Onder Schone kunsten.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Ideologie of religie ?

Bericht door Frans van Dongen »

Ja, maar hij werd beschermd door Oranje (zie: je weet wel), wat op een VOOR DIE TIJD redeljke scheiding van K en S duidt.
Oranje was geïnspireerd door Erasmus en was meer voor godsdienstvrijhied dan voor protestantisme. Er kwam zelfs een synagoge in Amsterdam, terwijl Luther voorstelde om de joden uit te roeien. De 'preciezen' die tegen die synagoge waren, waren ook tegen Spinoza: "hij was een smerige atheïst en moest opgepakt worden". Maar Oranje dacht er ander over.

Spinoza lag er trouwens uit bij de Joden (die hebben zelfs getracht hem te laten vermoorden), bij de (precieze) protestanten en bij de katholieken.
Het is dat hij de support van Oranje had, anders had hij het niet overleefd.
hagenaars

Re: Ideologie of religie ?

Bericht door hagenaars »

De scheiding van kerk en staat was in de zestiende eeuw onbestaanbaar. En onbekend. Het fenomeen bestond niet. Alle stadsprivileges werden door de graven, hertogen en koningen verstrekt. De wijze van uitvoering werd met millitaire macht afgedwongen, of door het Hof in Gent beslist.

Het Hof ten Walle en het Prinsenhof[bewerken]

Dit moerassig gebied werd door graaf Boudewijn V van Vlaanderen in 1064 in leen gegeven aan de burggraaf en het hof ontstond als motte voor burggraaf Hugo II en zijn vrouw Oda in de 13e eeuw. Het Gravensteen was vanaf de 14e eeuw niet langer geschikt als woning en het hof werd ook de residentie van de graaf. Alexander (Sander) Braem de la Lune werd eigenaar in 1231. De Sanderswal in de buurt herinnert aan deze eigenaar. In 1323 kwam het in het bezit van de Italiaanse financier-politicus Simon de Mirabello die door Gentenaars werd vermoord. Hij was de schoonzoon van landvoogd Lodewijk II van Nevers.In 1340 bouwde Lodewijk van Male het hof uit tot een vorstelijke residentie voor de graven van Vlaanderen. Filips de Schone, hertog van Bourgondië ommuurde het domein. Er werd een slotgracht rond het opperhof gegraven om het domein beter te kunnen verdedigen. De gracht stond in verbinding met de Lieve en de Begijnengracht. Nabij de Donkere Poort lag een visvijver die ook in verbinding stond met de Lieve.

Het Hof ten Walle was toneel van de blijde intrede van Maximiliaan van Oostenrijk en het huwelijk met zijn bruid Maria van Bourgondië in augustus 1477 vond er plaats.

Het hof is nagenoeg geheel verdwenen, behalve de noordpoort (nu het Donkere Poortje genoemd). Bij het Prinsenhof bevond zich ook een (vandaag ontoegankelijke) Leeuwenhof, verwijzend naar een dierentuin die hier al in de 14e eeuw bestond. In 1360 doodde een ontsnapte leeuw drie mensen. Een aantal leeuwen die door de bey van Tunis aan keizer Karel V werden geschonken kwamen ook in het Leeuwenhof terecht. De dierentuin bleef bestaan tot in de 17e eeuw. In 1650 werd de Leeuwenmeers verkocht aan de ongeschoeide karmelieten die de dierentuin omvormden tot kloostertuin. De grote boogpoort van de woning van baron Jean-Baptiste Bethune (1821-1894) in de Prinsenhof(straat) is een restant van de bijgebouwen van het oude Hof ten Walle.
hagenaars

Re: Ideologie of religie ?

Bericht door hagenaars »

Nog meer toezicht:

Keizer Karel en de stroppendragers[bewerken]

Omwille van het verzet van de Gentenaars tegen de door keizer Karel opgelegde maatregelen kwam de keizer terug naar zijn geboortestad. Hij ontving het stadsbestuur enkele keren in het Prinsenhof en legde de stad op 29 april 1540 in de grote zaal de Concessio Carolina op. Een aantal Gentse ingezetenen zaten op hun knieën voor hem, met een strop om de hals. Zeventien onder hen werden onthoofd, één verbrand.

In de 17e eeuw, na de regering van de aartshertogen Albrecht en Isabella geraakte het Prinsenhof in verval en in 1649 verkocht. Men dempte de slotgracht, brak af en verbouwde. In 1793 bouwde men op de ruïnes een suikerraffinaderij en een zeepziederij en later een katoenstoomspinnerij. In 1832 brandde het westelijk deel van de ruïne af en in 1870 was alles verdwenen behalve de Donkere Poort.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Ideologie of religie ?

Bericht door David Bakker »

Frans van Dongen schreef:Ja, maar hij werd beschermd door Oranje (zie: je weet wel), wat op een VOOR DIE TIJD redeljke scheiding van K en S duidt.
Oranje was geïnspireerd door Erasmus en was meer voor godsdienstvrijhied dan voor protestantisme. Er kwam zelfs een synagoge in Amsterdam, terwijl Luther voorstelde om de joden uit te roeien. De 'preciezen' die tegen die synagoge waren, waren ook tegen Spinoza: "hij was een smerige atheïst en moest opgepakt worden". Maar Oranje dacht er ander over.

Spinoza lag er trouwens uit bij de Joden (die hebben zelfs getracht hem te laten vermoorden), bij de (precieze) protestanten en bij de katholieken.
Het is dat hij de support van Oranje had, anders had hij het niet overleefd.
Frans wat is dat voor wartaal? Support van Oranje? Het lijkt er op dat je het hierboven hebt over Willem van Oranje of over zijn zoon Frederik Hendrik. Spinoza begon pas te publiceren toen deze Oranjes dood waren en dan ook nog grotendeels tijdens een stadhouderloze periode. Toen hadden de rekkelijken wellicht de overhand maar ook voor hen ging Spinoza te ver. Ik kan me niet voorstellen dat je hier Willem III bedoelt die in 1672 aan de macht kwam en juist steun had onder de preciezen.
hagenaars

Re: Ideologie of religie ?

Bericht door hagenaars »

Geschiedenis is best een moeilijk vak! Eerst stelt men de feiten vast, al moeilijk genoeg, zoals we zien. Dan volgen eventueel de interpretaties. Staat, scheiding der machten en kerk zijn in de zestiende eeuw nog goeddeels onbekende begrippen.
Men kon de steun hebben van de Stadhouder, zoals we b.v. bij Torrentius duidelijk zien. En dat hielp uiteindelijk wel.Maar met scheiding der machten had dat niets van doen, juist niet!!
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Ideologie of religie ?

Bericht door Frans van Dongen »

Mijn fout, mijn excuus. Hij was juist tegen Oranje (voor de Witt). Ik verwarde Spinoza met Descartes. Voor hem geldt dat wel.
Plaats reactie