Over Floris van den Berg en Paul Cliteur

hagenaars

Re: Over Floris van den Berg en Paul Cliteur

Bericht door hagenaars »

Weet je wat we doen? We gaan terug naar de orginele posting, waarin de integriteit van Floris, Paul en natuurlijk Anton aan de orde is gesteld. Geinig...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over Floris van den Berg en Paul Cliteur

Bericht door fred neerhoff »

Ga gerust je gang.
hagenaars

Re: Over Floris van den Berg en Paul Cliteur

Bericht door hagenaars »

laten we met Floris beginnen, hij bepleit in Liberaal Reveil *) de radicale invoering van het veganisme, typisch liberaal zou ik zeggen. (Intussen las ik zojuist het artikel van R.de Koning en H.de Koning-Timmer, hij dierenarts en zij wiskundige en filosofe over dierenliefde: dope voor het geweten. Leuk! (NRC Hanndelsblad Opinie en Debat, 19 januari.)

En in het volgende nummer, onder de kop `Koester de vrijheid´ **) maakt hij een bespreking van "Darkness at Noon" en een pleidooi voor het lezen op scholen, in boekenclubs en door politici van dit boek. Ik zie hem nog wegvluchten toen dr.Rob Polak het democratisch centralisme van De Vrije Gedachte wraakte en het communisme noemde...Hij zou vrucht hebben gehad van deze opmerking door "The Homeless Mind" van David Cesarini, een prima biografie van Arthur Koesler, te lezen.

*) no 3 2012.
**) no 4 2012.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over Floris van den Berg en Paul Cliteur

Bericht door fred neerhoff »

Ach joh, hoeveel keer heb ik je al niet gezegd dat die Floris van den Berg een gefrustreede zedenpreker is ? Een wtenschappelijke nullo!
hagenaars

Re: Over Floris van den Berg en Paul Cliteur

Bericht door hagenaars »

Ja en ook nog onzorgvuldig. En helemaal geen liberaal. (ik blijf natuurlijk mijn bieflapje genieten. Ik zie graag koeien in de wei.)
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over Floris van den Berg en Paul Cliteur

Bericht door fred neerhoff »

Onlangs had ik een korte discussie met Paul Cliteur over de oorsprong van de moraal, die hij in navolging van Schopenhauer en het icoon van de dierenrechten beweging Peter Singer toeschrijft aan medelijden. [Zie het boek ‘Dirk Verhofstadt in gesprek met Paul Cliteur, een zoektocht naar harmonie’( 2012), pag. 364.]

Toen ik hem er als outsider op wees dat je de moraal heel goed kunt funderen op Darwin’s evolutietheorie moest hij toegeven dat hij nog nooit had nagedacht over deze niet-normatieve basis van de moraal. Toen hij mij in de context van zijn boek nog vroeg of ik ook niet graag in een harmonieuze maatschappij wilde leven repliceerde ik hem dat ik ook wel een gouden hoed op mijn hoofd wilde hebben!

Maw. Cliteur’s filosofie stoelt op heel veel whishfull thinking plus een flink portie patriarchaal, christelijk moralisme, en heel weinig wetenschap.
hagenaars

Re: Over Floris van den Berg en Paul Cliteur

Bericht door hagenaars »

Ja, daar heb je een punt: waar komt moraal vandaan. Opvattingen over wat goed of kwaad is, ontvangen wij in onze jeugd. Daarbij speelt de traditie waarin je opgroeid natuurlijk een dominante rol.
Later gaat de logica een rol spelen, iemand trekt zelf conclusies. Het blijft een interactief samenspel met de omgeving, ook wel samenleving genoemd.

In de Zin der Vergelding schrijft Leo Polak in hoofdstuk II van de inleiding een paar rake opmerkingen op. (pagina 24 ev.)
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Over Floris van den Berg en Paul Cliteur

Bericht door Frans van Dongen »

Nietzsche had het daar veel over.
Vooral in: "Genealogie der Moraal" en "Voorbij Goed en Kwaad".

Nietzsche vroeg zich af: hoe komen we eigenlijk aan die Moraal ? Wanneer is het ontstaan ? Welk doel dient het ?
Waarom ervaren we het als zo belangrijk ? En...boven alles: Wat is dat eigenlijk, moraal ?
hagenaars

Re: Over Floris van den Berg en Paul Cliteur

Bericht door hagenaars »

Waar moraal vandaan komt is vooral een historische vraag. Ze bestaat. Het gaat naar mijn mening toch meer om hoe verandert de moraal, hoe dragen we de moraal over en welke functie heeft deze. Stuk voor stuk interessante kwesties.
(Beschouw jij in het licht van onze zojuist gevoerde discussie over validiteit van stellingen van bv. Freud, Nietsche als een wetenschapper? Ik niet.)
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Over Floris van den Berg en Paul Cliteur

Bericht door Frans van Dongen »

Figuren als Fr en N zijn voor mij wetenschappelijk genoeg. Ook al is niet alles wat ze beweerde, toetsbaar aan het F-principe van Popper.

Wat trouwens ook grappig is, is dat technologie steeds meer en steeds nieuwe eisen stelt aan de openbare moraal.
Vroeger zaten ze niet met de ethische kant van embryonderzoek, de privacy op het Internet en openbare cameras.
Moraal lijkt best wel afhankelijk van de stand van technologie. Het is net alsof de techniek de agenda opstelt voor ethisch-morele discussies.
Plaats reactie