Over Floris van den Berg en Paul Cliteur

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over Floris van den Berg en Paul Cliteur

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Bij mij niet.
Ook bij jou.

Zou de ratio namelijk overheersen dan zou op elk moment een rationele afweging plaatsvinden van alle mogelijke invloeden die op jou van invloed zijn om vervolgens te beslissen of het wel in jouw belang is deel te nemen aan zo'n gedachtenwisseling. Enz. In plaats daarvan ga je op je gevoel (emotie) af : emoties hebben de overhand.
hagenaars

Re: Over Floris van den Berg en Paul Cliteur

Bericht door hagenaars »

Ik geef graag toe dat ik niet alle beslissingen even rationeel neem. Sommige dingen doe je op gevoel, zeker. Maar bij een gedachtenwisseling, daar niet.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over Floris van den Berg en Paul Cliteur

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Ik geef graag toe dat ik niet alle beslissingen even rationeel neem.
Sterker nog: vrijwel alle gedrag wordt irrationeel aangestuurd (of zoals je wilt: onbewust). Ook bij een "rationele" gedachtenwisseling. Neem alleen al de context waarbinnen zo'n gedachtenwisseling plaats vindt. Of neem jij soms op elk moment van zo'n gedachtenwisseling een rationele beslissing over de opportuniteit van die context? Nee dus!

Jouw overschatting van wat rationaliteit vermag is kenmerkend voor een weidverbreidde misvatting over de betekenis van de Verlichting (zie bijvoorbeeld de misverstanden met betrekking tot een zogenaamde maakbare samenleving). Dezelfde misvatting betreft de exacte wetenschappen. Zelfs in de wiskunde is intuïtie de motor tot nieuwe ideeën.

De mens is beslist geen rationele calculator, maar een dier als alle andere dieren.
hagenaars

Re: Over Floris van den Berg en Paul Cliteur

Bericht door hagenaars »

Je hebt een paar simpele vragen gesteld. Zij raken de kern van onze verhandeling. Ik kan antwoorden en kom tot een andere conclusie.
fred neerhoff schreef:vrijwel alle gedrag wordt irrationeel aangestuurd
Dat staat dus te bezien, dat zou je moeten bewijzen.

Ja, als ik met jou een gedachtenwisseling zou hebben en ik merkte dat de context verandert, dan zou ik nadat ik het had opgemerkt in mijn verhandeling met jou dat direct verwerken. Dat is nu juist de kern van het kennissociologisch fenomeen. De ideologiekritiek neemt dat fenomeen in ogenschouw. Als mensen in een groep optreden gaan zij zich anders gedragen, ook intellectueel. Soldaten zijn bij moeder thuis anders dan in hun peloton. Zij passen hun gedrag en opvattingen aan.

Zo is de samenleving ook wel degelijk maakbaar. Niet altijd gemakkelijk, maar de Algemene Bijstandwet heeft toch wel behoorlijk wat teweeg gebracht, ik noem een willekeurig voorbeeld en zou er nog tientallen aan kunnen toevoegen.

Aan het begin van elke wetenschappelijke nieuwe weg is een intuitie te vinden. Daar heb je gelijk in. Zijn alle zwanen wit? Nee, denkt de onderzoeker, dat lijkt mij niet waarschijnlijk. Hij gaat op dit gevoel af en gaat zoeken, nieuwsgierig.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over Floris van den Berg en Paul Cliteur

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Je hebt een paar simpele vragen gesteld. Zij raken de kern van onze verhandeling. Ik kan antwoorden en kom tot een andere conclusie.
fred neerhoff schreef:vrijwel alle gedrag wordt irrationeel aangestuurd
Dat staat dus te bezien, dat zou je moeten bewijzen.
Bewijs: je bent je niet elke pico-seconde bewust van alle invloeden die op je inwerken, laat staan dat je op elke pico-seconde een (bewuste) rationele beslissing kunt nemen over de relevantie van die invloeden.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over Floris van den Berg en Paul Cliteur

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Aan het begin van elke wetenschappelijke nieuwe weg is een intuitie te vinden. Daar heb je gelijk in. Zijn alle zwanen wit? Nee, denkt de onderzoeker, dat lijkt mij niet waarschijnlijk. Hij gaat op dit gevoel af en gaat zoeken, nieuwsgierig.
Nee, zo werkt het niet. Wetenschap vordert primair bij de gratie van inuïtief inzicht, pas daarna volgt een rationeel proces. Jouw beschrijving overstijgt niet het nivo van de calculerende toets.
hagenaars

Re: Over Floris van den Berg en Paul Cliteur

Bericht door hagenaars »

Ter voorkoming van misverstand: Hij zoekt natuurlijk niet alleen naar die zwarte zwaan.
Waarom zou je elke seconde opnieuw moeten beslissen over het mooie haar van je vriendin, een of twee keer is genoeg.
En je kunt ook niet elk uur van verzekering veranderen, een keer per jaar en dan wel goed opletten.
Ik bedoel dat elke beslissing talloos vele routine aspecten heeft. Je hebt dus zeker gelijk, maar wat de belangrijke zaken betreft nu juist niet: de literatuur, Shakespeare bijvoorbeeld toont dat aan. Je kunt ook Marcel Proust noemen, Camus, Sartre...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over Floris van den Berg en Paul Cliteur

Bericht door fred neerhoff »

Je moet helemaal niks. Doorslapen is natuurlijk ook een optie!
hagenaars

Re: Over Floris van den Berg en Paul Cliteur

Bericht door hagenaars »

Ik heb je eerder verteld klaar wakker te zijn.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over Floris van den Berg en Paul Cliteur

Bericht door fred neerhoff »

Ziende blind zou nog kunnen, toch?
Plaats reactie