Over Floris van den Berg en Paul Cliteur

David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Over Floris van den Berg en Paul Cliteur

Bericht door David Bakker »

Op 30 juni a.s. organiseert het zogeheten Center for Inquiry Low Countries de atheïsmedag: http://www.devrijegedachte.nl/wp-conten ... g-2012.pdf. Directeur van deze obscure organisatie is Floris van den Berg: http://www.cfilowcountries.org/dummy/organization.html

Mijn stelling is dat Floris van den Berg de atheismedag "misbruikt" om zich zelf in het zonnetje te zetten: een nieuw boek van hem wordt gepresenteerd en hij laat zich interviewen. Ook Paul Cliteur werkt van harte mee aan deze bijeenkomst.

De Vrije Gedachte steunt deze dag. Ik neem aan dat het om een financiële bijdrage gaat. Floris van den Berg is bestuurslid van De Vrije Gedachte en misbruikt dus ook deze functie ten behoeve van persoonlijk gewin.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Atheismedag: schaamteloze zelfpromotie Floris van den Be

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef:De Vrije Gedachte steunt deze dag. Ik neem aan dat het om een financiële bijdrage gaat. Floris van den Berg is bestuurslid van De Vrije Gedachte en misbruikt dus ook deze functie ten behoeve van persoonlijk gewin.
En op zijn beurt "misbruikt" de autoritaire regent Anton van Hooff de filosofische nullo Floris van den Berg ten behoeve van zijn eigen machtspositie als voorzitter van De Vrije Gedachte.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Atheismedag: schaamteloze zelfpromotie Floris van den Be

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef:
David Bakker schreef:De Vrije Gedachte steunt deze dag. Ik neem aan dat het om een financiële bijdrage gaat. Floris van den Berg is bestuurslid van De Vrije Gedachte en misbruikt dus ook deze functie ten behoeve van persoonlijk gewin.
En op zijn beurt "misbruikt" de autoritaire regent Anton van Hooff de filosofische nullo Floris van den Berg ten behoeve van zijn eigen machtspositie als voorzitter van De Vrije Gedachte.
Van den Berg een nullo? Vergis je je niet? "Floris is een heel ethisch verantwoord mens. Hij leeft echt zijn filosofie." , om een belangrijk denker als Paul Cliteur maar eens te citeren (zie blz. 299 van dit boek http://www.houtekiet.com/boeken/p/detai ... ul-cliteur).
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Atheismedag: schaamteloze zelfpromotie Floris van den Be

Bericht door fred neerhoff »

Tsja, helaas ontwikkelt Paul Cliteur zich ook meer en meer als een moralist in plaats van een filosoof. Ik krijg echt pukkeltjes van al die ethici die hun private meningen als wetenschap proberen te verkopen. En Feldwebel Floris van den Berg past natuurlijk perfect in het almaar aanzwellende rijtje van nep-wetenschappers.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Atheismedag: schaamteloze zelfpromotie Floris van den Be

Bericht door fred neerhoff »

Volgens onderstaande NRC-bespreking van het recent verschenen boek 'In gesprek met Paul Cliteur', vergelijkt Cliteur ethishe normen met de wet van de zwaartekracht. Maw. hij stelt zijn ethische normen net zo universeel geldig als de wet van de zwaartekracht.
img040.jpg
img040.jpg (1.3 MiB) 9260 keer bekeken
Zou het toevallig zijn dat Leo Polak - volgens Peter Derkx van de Humanistische Universiteit "kerkvader" van het Nederlande humanisme - in zijn radiorede 'Natuurwet, Denkwet, Zedenwet' van 1932 ook al de door hemzelf universeel geldig verklaarde zedenwet vergeleek met een natuurwet?

Waarom testen deze hoogdravende ethici hun private opvattingen niet eerst uitgebreid en grondig aan de weerbarstige werkelijkheid voordat zij universaliteit claimen?

Want pas dàn zouden hun opvattingen aanpraak kunnen maken op iets wat in de buurt komt van verifieerbare wetenschappelijke objectiviteit.
Victor Onrust
Berichten: 98
Lid geworden op: ma 20 feb 2012, 14:01

Re: Atheismedag: schaamteloze zelfpromotie Floris van den Be

Bericht door Victor Onrust »

Ik ben bezig met dat boek van Cliteur/Verhofstadt. Ik hoop er over niet al te lange tijd een kritiek op te publiceren. Liefst op een plek die er toe doet. Ik ga proberen om er over met ze in discussie te komen. Het is zoals Fred zegt, maar het zijn wel mensen van een ander kaliber dan nullo Floris en AvH.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Atheismedag: schaamteloze zelfpromotie Floris van den Be

Bericht door fred neerhoff »

Boekbespreking door Afshin Ellian van 'In gesprek met Dick Verhofstadt. Een zoektocht naar harmonie.'(2012):
http://www.elsevier.nl/web/Opinie/Afshi ... eze%20tijd
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Atheismedag: schaamteloze zelfpromotie Floris van den Be

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef:Boekbespreking door Afshin Ellian van 'In gesprek met Dick Verhofstadt. Een zoektocht naar harmonie.'(2012):
http://www.elsevier.nl/web/Opinie/Afshi ... eze%20tijd
Ik begin een zeker klef patroon te herkennen. Ellian, die op de Universiteit van Leiden een deur verder zit dan Cliteur, schrijft een positieve recensie, evenals Floris van den Berg die promoveerde bij Cliteur: http://www.liberales.be/boeken/dvpcfloris.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Atheismedag: schaamteloze zelfpromotie Floris van den Be

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef:Ik begin een zeker klef patroon te herkennen. Ellian, die op de Universiteit van Leiden een deur verder zit dan Cliteur, schrijft een positieve recensie, evenals Floris van den Berg die promoveerde bij Cliteur
Het is nog een slagje kleffer: Als ik mij niet vergis was Ellian co-promotor bij de promotie van Van den Berg.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Atheismedag: schaamteloze zelfpromotie Floris van den Be

Bericht door fred neerhoff »

Maar er is nog hoop: Tot op heden heb ik Ellian niet horen slijmen over Van den Berg's werk.
Plaats reactie