Anton Constandse versus Leo Polak

hagenaars

Re: Anton Constandse versus Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Makkelijke vragen, ad 1 Ja, ik nam het initiatief en ad 2 Nee. Ik kende het Gidsartikel niet. Al heb ik het als abonnee indertijd vast wel doorgenomen.
(Het is een goed dwz. compleet artikel, maar het bevatte weinig nieuws.)
Laatst gewijzigd door hagenaars op di 10 jul 2012, 08:38, 1 keer totaal gewijzigd.
hagenaars

Re: Anton Constandse versus Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Ik heb mij natuurlijk wel degelijk en uitgebreid met het werk van Leo Polak beziggehouden. Maar vond nog geen tijd om op het recente boekje over hem te reageren. En dat is natuurlijk wat anders.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Anton Constandse versus Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Ik heb mij natuurlijk wel degelijk en uitgebreid met het werk van Leo Polak beziggehouden. Maar vond nog geen tijd om op het recente boekje over hem te reageren.

Volgens eigen zeggen vond je nog geen tijd om zijn 'Sexuele Ethiek' uit 1936 te bestuderen!
hagenaars

Re: Anton Constandse versus Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Juist ja.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Anton Constandse versus Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

fred neerhoff schreef:Aan Hagenaars:

In een vorig bericht vertelde je dat jijzelf – toen nog als voorzitter van De Vrije Gedachte - het initiatief tot die Leo Polak leerstoel hebt genomen. En vervolgens zou Peter Derkx van de Universiteit voor Humanistiek her en der zijn gaan sonderen tot hij beet had bij de Universiteit van Groningen.

Vraag 1.: Weet je wel zeker dat het idee van die leerstoel helemaal spontaan bij jou opgekomen is? En niet door iemand anders is gesuggereerd? Want waar kwam die inspiratie tot dat idee dan vandaan? Je hebt immers duidelijk aangegeven dat je nog geen tijd had gevonden om je in Polak’s werk te verdiepen?
Waarop je antwoordde:
hagenaars schreef:Makkelijke vragen, ad 1 Ja, ik nam het initiatief
Zou het ook zo kunnen zijn dat je inspiratie voor de instelling van een Leo Polak-leerstoel uit de tijd stamt dat je lid was van het hoofdbestuur van het Humanistisch Verbond?

Immers ook Henriette Polak – weduwe van de inmiddels overleden Leo Polak - maakte vanaf de oprichting in 1946 tot 1957 deel uit van dat hoofdbestuur. Bovendien schijnt zij het Humanistisch Verbond op cruciale momenten financieel substantieel te hebben ondersteund. [Zie daarvoor http://www.biografischwoordenboekgelder ... ette_Polak]

Zo gek is het dan toch niet als je in je tijd van actief lidmaatschap van het Humanistisch Verbond een onwrikbaar gunstige opinie over Leo Polak hebt ontwikkeld?

Verder lees ik in het boek ‘Anton Constandse, Leven tegen de stroom in’ (Papieren Tijger, 1999) dat Jaap van Praag – net als Henriette Polak als geestelijk vader en eerste voorzitter vanaf de oprichting betrokken bij het Humanistisch Verbond, en volgens genoemd boek indertijd zelfs de personificatie van het Humanistisch Verbond – nog in 1976 zijn reserves tegenover Anton Constandse liet blijken.

Vandaar wellicht dat je bij de naamgeving van een Vrijdenkers leerstoel direct aan Leo Polak dacht en niet aan Anton Constandse?
hagenaars

Re: Anton Constandse versus Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Ik denk (net als Anton Constandse) erg positief over Leo Polak.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Anton Constandse versus Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

Ook heb ik van jou begrepen dat Henk Engelsman – tot op dit moment penningmeester van De Vrije Gedachte - jou Anton van Hooff aanbeval als jouw opvolger als voorzitter van De Vrije Gedachte. Dezelfde Anton van Hooff die nu als voorzitter van De Vrije Gedachte en met jouw goeddunken de Leo Polak-leerstoel bij de universiteit van Groningen tracht te realiseren! En ook dezelfde Henk Engelsman die volgens http://www.devrijegedachte.nl/?page_id=17 naast zijn penningmeesterschap bij De Vrije Gedachte tot op heden functies bekleed bij Humanitas en de Leo Polak Stichting. Een stichting die nota bene nog door Henriette Polak werd opgericht. [Zie daarvoor nogmaals http://www.biografischwoordenboekgelder ... ette_Polak]

Een zeer corrumperende belangen verstrengeling, zoveel staat nu wel vast!
hagenaars

Re: Anton Constandse versus Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Ik weet niet wat je bedoelt.

Wat staat nu vast? Dat Leo Polak gehuwd was? Dat zijn vrouw in zijn voetspoor trad? Dat Henk Engelsman actief is op vele fronten?

Oud nieuws...

Goed nieuws...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Anton Constandse versus Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Ik weet niet wat je bedoelt. Wat staat nu vast?
Oh ja, ik vergat nog de corrumperende rol in de onderhavige kwestie van Lex Hagenaars te benadrukken.
hagenaars

Re: Anton Constandse versus Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Fred schrijft: de corrumperende rol...

Wat zou hij bedoelen? Niemand die het weet... :?:
Plaats reactie