Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

Tuurlijk joh, want als een heuse weldoener vind je eigenbelang natuurlijk een slecht motief. Jouw motieven zijn nu eenmaal verhevener.
hagenaars

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Verheven niet, wel pragmatisch en logisch doordacht. Ik neem enige afstand tot mijn eigenbelang.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

Goh, hierboven zei je nog tevreden gevoelens te hebben bij jouw pragmatische en logische besluit. Enfin, tevreden met afstand dan maar?
hagenaars

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Het stemt mij tevreden een goed en verstandig besluit genomen te hebben. Klopt toch? Mijn eigenbelang staat op afstand.
Laatst gewijzigd door hagenaars op ma 09 sep 2013, 04:52, 1 keer totaal gewijzigd.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Mijn eigenbelng staat op afstand.
Dus toch je eigenbelang gediend?
pvanlenth
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 07 jul 2013, 10:58

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door pvanlenth »

Fred, er bestaat toch ook zoiets als groepsbelang? Wat nu als het eigenbelang en het groepsbelang niet samengaan? Hoe noem jij het als een individu dan toch handelt naar het groepsbelang?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

pvanlenth schreef:Wat nu als het eigenbelang en het groepsbelang niet samengaan?
Dat moet ieder voor zich beslissen. Jezus koos voor lijden aan het kruis.
pvanlenth schreef:Hoe noem jij het als een individu dan toch handelt naar het groepsbelang?
Dat wordt altruïsme genoemd. Maar bij nadere analyse van zelfopofferend gedrag blijkt dat dan toch ook dat het eigenbelang van het individu gediend wordt.

Dat geldt niet alleen voor de mens maar ook voor andere diersoorten. Wil je er meer van weten? Lees dan bijvoorbeeld de publicatie 'Altruïsme bestaat niet' van het Nederlands Instituut voor Biologie http://www.kennislink.nl/publicaties/al ... igenbelang
hagenaars

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Ik vind de slotparagraaf van het artikel van Sander van Doorn wel aardig: " Maar, als het eigenbelang altijd op de achtergrond meespeelt, betekent dit dan niet dat altruïsme, in de zin van ware zelfopoffering, eigenlijk niet bestaat? Het antwoord op die vraag ligt buiten de evolutiebiologie. Wat hier is besproken laat alleen zien dat zelfs absolute egoïsten onder de juiste omstandigheden zullen besluiten tot zelfopoffering. Of het verhaal daarmee ophoudt, is stof voor persoonlijke overdenking."

Ter overdenking, dus.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Ter overdenking, dus.
Klopt, en voor humanisten en gristenen een zekerheid. Voor mij trouwens ook, en daarin volg ik Mandeville (en Hobbes en Spinoza en de broers De La Court).
hagenaars

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Ik weet niet of je die drie zo maar zonder meer op een rijtje en in het gelid voor jouw mening kan zetten. Je weet dat over Spinoza bv. ook wel anders wordt geoordeeld.
Trouwens ook Hobbes vraagt nuance: De anomie en het geweld van zijn tijd hebben hem sterk beïnvloed.In mijn Oxford Companion wordt hij gezien als vredesstichter en een sterk moreel denker!
Plaats reactie