Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Ben ik duidelijk?
Door te blijven ontkennen dat jouw caritas NIET je eigenbelang dient, ben je duidelijk schijnheilig ja.
hagenaars

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Mijn god, kun je niet gewoon even aangeven waarom het niet belangenloos is? En dus schijnheilig?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:kun je niet gewoon even aangeven waarom het niet belangenloos is?
Je bedoelt dat je niet snapt dat jouw caritas jouw levensvisie body geeft? En dat die levensvisie niet jouw eigenbelang dient? Nee toch zeker!

Of doe je jouw caritas soms tegen je zin in? Dacht het toch niet. Sterker nog, je haalt voldoening uit jouw caritas. Maw, jouw caritas dient (mede) jouw eigenbelang.

Meer algemeen: elke handeling die jou mentaal of fysiek comfort oplevert dient jouw eigenbelang.

Is dat nu echt zo moeilijk te begrijpen?
hagenaars

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Ik vind dat inderdaad onbegrijpelijk. Ik kan als ik wil veel genoegen putten uit een bezoek aan een fijn restaurant met vrienden. Ik doe dat niet en maak 500 euro over naar Het Rode Kruis, weinig genoegen en niet mijn eigen belang. Maar caritas en humanisme...Niet moeilijk te begrijpen, lijkt mij...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Ik doe dat niet en maak 500 euro over naar Het Rode Kruis
Je hebt je goede daad weer verricht. Geniet er maar lekker van!
hagenaars

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Je wil het niet begrijpen.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

Onheus en onwaar.
hagenaars

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Genot is iets anders dan het tevreden gevoel na enig zoeken een juiste besteding voor middelen gevonden te hebben.

Genot - Wikipedia

nl.wikipedia.org/wiki/Genot

Genot is een gemoedstoestand of emotie die een positieve ervaring vormt, en kan bijvoorbeeld bestaan uit blijdschap , vermaak , plezier , extase of euforie
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

Fijn hè, dat tevreden gevoel als je weer eens een goeie daad verricht hebt. Alleen al het idee dat je "goed" doet stemt tevreden. Maar nee hoor, dat tevreden gevoel is natuurlijk helemaal niet in jouw eigenbelang.

Enzovoort enzomeer
hagenaars

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Ik zou een gift aan Human Rights Watch geen goeie daad noemen, een nuttig besluit, dat wel. Ik vrees dat we het hier niet over eens worden. Jij blijft mijn motief verkeerd benaderen.
Plaats reactie