Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

Ik doe hierboven een frontale aanval op de bizarre waarheidsclaims van Leo Polak. En jij pareert die aanval met zinledige herhalingen van je eerdere non-argumenten ter zake.

Vreemd, heel vreemd.
hagenaars

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Ik vind dat niet zo vreemd, Kijk bv. even op pagina 13 van zijn toespraakje. Wat staat daar? Dat elk mens zelf een oordeel over goed of kwaad moet vinden. Dit is de humanistische leefregel, niet a-moreel, maar met eigen ogen, oordelen met onze eigen logica, keuren met de eigen maatstaf, ..., onze ethische "Rede".
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Dat elk mens zelf een oordeel over goed of kwaad moet vinden.
Is deze open deur dan volgens jou de universele, onbetwistbare en altijd ware zedenwet waar Leo Polak zo vol van was? Nee dus, want als dat waar zou zijn had jij zich een hoop bombastisch bellen blazen kunnen besparen. Spinoza formuleerde immers al 275 jaar eerder en fundamenteler dan Leo Polak dat ieder beroep op een transcendente instantie onzinnig is.
hagenaars

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Ach, kom nou toch, dat doet Leo Polak toch ook in zijn radiopraatje en overal elders in zijn werk? Lees het praatje nu toch eens rustig door voor je begint te blazen.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

Kijk nog even naar http://www.vrijdenkersforum.nl/forum/vi ... =250#p4463 . Waarom blijf je dat "geblaas" negeren?
hagenaars

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Ik voldoe graag aan een vriendelijk verzoek:

Fred: Inderdaad, volgens Leo Polak is zijn zedewet net zo onfeilbaar als de logica dat is.

Als je het leest, blijft het bij een persoonlijk keuren, dat is kiezen tussen goed of kwaad en de z.g. Gouden Regel. Verder reageert hij op de tekenen van die tijd en zet hij zich af tegen alle geloof en dogma´s.

Fred: Verder staat zijn radio rede bol van hoogdravend pretentieus ethisch gebabbel.

Dat vind jij, ja, maar in feite ging het op dat moment om dappere persoonlijke standpunten in een beklemde tijd. (Jouw a-moralisme deel ik niet...)

Fred: De kern van zijn radio rede is nu juist dat Leo Polak zijn zedeWET niet alleen op gelijke voet stelt met de WETTEN van de logica maar ook met de WETTEN van de natuur.

Hij vindt dat mensen zelf moeten opkomen voor hun persoonlijk oordeel, ik zeg het nu kort- door- de- bocht.

Fred: In genoemde radio rede heeft Leo Polak meer dan 7 pagina's (!) nodig om uit te leggen (nou ja, het is eigenlijk meer een bombastische bezwering) dat een wet in bovengenoemde betekenis toch echt iets anders is dan een door mensen verzonnen juridische regel! Nee hoor, hij schreeuwt bijna uit dat zijn zedeWET toch echt een universele, onbetwijfelbare altijd en eeuwige zekerheid is!

Hij volgt Kant, het categorisch imperatief. Niet zo gek lijkt mij. Ik citeer Wikipedia daarover: . Onder de categorische imperatief verstaat Kant de leidraad van het zedelijk bewustzijn, dat zich zowel van zijn eigen menselijke vrijheid bewust is als van de zedelijke vrijheid van alle andere mensen; daarnaast moet het volgen van deze leidraad los staan van elke voorstelling van een te bereiken praktisch doel (want dat is bij Kant immers de sfeer van de hypothetische imperatief); het is bij Kant immers een zuivere voorstelling en geen praktische. Deze zedenwet komt bij Kant dus niet voort uit het louter zintuiglijke (het materiële) met al zijn wetten (dat is: met alle natuurlijke causale verbanden), noch uit het louter intellectuele, maar uit de ontmoeting van deze twee sferen.


Fred: Het is trouwens niet voor niets dat Leo Polak zo hard schreeuwt: dat is om het domme publiek te imponeren!

Leo Polak heeft namelijk geen enkel empirisch bewijs voor zijn buitenissige waarheidsclaim.

Prof. mr.dr. Leo Polak schreewde niet hard en hij hoefde niemand meer te imponeren.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gulden_regel_(leefregel) Klik dan even door naar Gulden regel, er verschijnt een prima artikel over dit boeiende onderwerp.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

Inderdaad, de Gulden Regel (behandel anderen zoals jezelf behandeld wil worden) is de zedenwet waar Leo Polak zo vol van was. Feit is ook dat Leo Polak zijn zedenwet net zo onfeilbaar achtte als de logica. En dat hij zijn zedenwet net als de wetten van de fysica voor een universele, altijd en eeuwige zekerheid hield.

Ik bestrijd deze universele, door Leo polak zo uitdrukkelijk en herhaaldelijk bezongen waarheidsclaim. Een waarheidsclaim waarvoor hij geen enkele empirisch bewijs aan droeg!

Leo Polak was zó in de ban van zijn eigen vermeende hoogstaande moraal dat hij volkomen blind was voor tegenvoorbeelden van zijn claim. En die tegenvoorbeelden liggen voor het oprapen: sta je bijvoorbeeld oog in oog met je vijand die het op je leven begrepen heeft, dan moet ik nog zien of zijn zedenwet van enige praktisch realistische betekenis zal blijken. Ik denk het niet. En zeker niet voor iedereen! Eerder zal je je in zo’n levensbedreigende situatie laten leiden door je eigenbelang!

En inderdaad, ik beweer dat niet de Gulden Regel (de zedenwet van Leo Polak) de basis is voor elk (ethisch) handelen, maar het eigenbelang. Sterker nog, ik beweer dat het door Leo Polak publiekelijk zo verfoeide eigenbelang zelfs ten grondslag ligt aan zijn zo hoog bezongen zedenwet. Immers, wie zal ontkennen dat het niet in jouw eigenbelang is als je de ander net zo behandelt als jezelf behandeld wil worden?

Ik wil maar zeggen dat de door Leo Polak zo hoog bezongen waarheidsclaim niets anders is dan een bizarre wetenschappelijke farce!
hagenaars

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Dat is jouw stelling, dat weet ik natuurlijk. Ik ben millitair geweest, dus jouw voorbeeld is mij bekend. Maar hoe vaak verkeer je in die situatie? Ik kom er nog op terug. Boeiend. (Waarom gebruik je een steunkleur?)

Prof. mr.dr. Leo Polak schreewde niet hard en hij hoefde niemand meer te imponeren. Haha.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef: jouw voorbeeld is mij bekend. Maar hoe vaak verkeer je in die situatie?
Ik gaf slechts 1 tegenvoorbeeld die de door Leo Polak geclaimde universele waarheid van zijn zedenwet volledig onderuit haalt.

Conclusie: de ethiek van Leo Polak is onwetenschappelijk.
hagenaars

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Een goede toespraak heeft een begin en een eind. In het begin wordt de stelling uiteengezet en de spreker sluit er ook weer mee af. In dit radiopraatje begint Leo Polak met de zin: " Wat de wereld nodig heeft, het éne nodige, is een vaste grondslag om op te staan en te bouwen voor leven en sterven."
Die grondslag vindt hij in drie met elkaar verbonden wetten, de natuurwet, de denkwet en de zedewet. Dan eindigt hij na twaalf pagina´s tekst met de moraal van het verhaal, " Waar vinden we dus de voor ons allen eeuwig geldende wet van goed en kwaad?" Dit is de vraag die hij probeert te beantwoorden, het antwoord luidt " niet in egoïsme, subjectiviteit en eigenbelang". Op pagina 12 en 13 wordt dit uiteengezet. Hij komt precies tot een andere slotsom en conclusie als jij, de humanist en vrijdenker Leo Polak. Het zij zo...

Het humanisme is overigens niet per definitie pacifistisch,...
Plaats reactie