Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

Het Humanistisch Verbond is geen verbond van vrijdenkers maar een kerk zonder bijbel.
hagenaars

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door hagenaars »

...vindt Fred Neerhoff...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

Hoe raad je het!
hagenaars

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Ach, ik doe mijn best je te begrijpen.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

Dat lijkt toch wel het minste wat je kunt doen.
hagenaars

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Maar als jij het Humanistisch Verbond een " kerk zonder bijbel" blijft noemen, terwijl je weet dat zij als vereniging van buitenkerkelijken stond voor tolerantie en vrijheid en gelijke behandeling van wat toen minachtend " buitenkerkelijken" werd genoemd, dan kost mij dat wel enige moeite.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door David Bakker »

hagenaars schreef:Maar als jij het Humanistisch Verbond een " kerk zonder bijbel" blijft noemen, terwijl je weet dat zij als vereniging van buitenkerkelijken stond voor tolerantie en vrijheid en gelijke behandeling van wat toen minachtend " buitenkerkelijken" werd genoemd, dan kost mij dat wel enige moeite.
Misschien stelde het HV in de begintijd meer voor dan nu. Ik citeer in dit verband Paul Cliteur:

"Het Nederlandse humanisme is inderdaad zweverig, maar het is vooral zweverig geworden. Ik bedoel: in de oprichtigsfase, met mensen als Piet Spigt, Anton Constandse (beiden ook echte vrijdenkers trouwens) en zelfs ook Jaap van Praag was het veel minder zweverig dan het tegenwoordig is geworden. Het hedendaags Nederlands humanisme is krachteloos geworden door de ondermijnende invloed van New Age-achtige bewegingen, postmodernisme en andere ontwikkelingen." Zie: http://hoeiboei.blogspot.nl/2012/03/uit ... 1210929238
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

Paul Cliteur heeft een roze bril op. Genoemde zweverigheid is de regelrechte consequentie van met name de politiek correcte insteek van Jaap van Praag die met het Humanistisch Verbond naar een concurrerende zuil van ongelovigen steefde. Concurrerend met de aanpalende katholieke en protestantse zuilen. Zijn humanisme spoorde dan ook voor geen meter met het activistische humanisme van Anton Constandse (Zie daarvoor http://www.vrijdenkersforum.nl/forum/vi ... t=10#p1847.)
hagenaars

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Ik deel de mening van Paul Cliteur. Het is en was een brede stroming waarin zowel van Praag als Constandse een plaats hadden.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

Jaap van Praag (met Leo Polak) en Anton Constandse waren tegenpolen. Door dat verschil in opvatting weg te masseren en de Van Praag-Polak lijn te laten domineren is het georganiseerde humanisme in ons land vervallen tot een kerk zonder bijbel.
Plaats reactie