Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

hagenaars

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Ja, hij heeft geen oppositie gevoerd of iets dergelijks. Een Anton Constandse leerstoel is nooit aan de orde geweest, voor zover ik weet. Het eerste gesprek met de Leo Polakstichting op ons initiatief, was meteen positief. We aten bij een Grieks restaurant. Ik weet nog dat Henk het gesprek heeft georganiseerd.

Ter voorkoming van misverstand, ik kende Rob Polak toen nog niet, die ontmoette ik veel later op Sicilië.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef: Een Anton Constandse leerstoel is nooit aan de orde geweest
Dus in dat verband nooit aan hem gedacht?
hagenaars

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Nee, eigenlijk niet, nee. (Ik zou er geen moeite mee hebben een leerstoel vrijdenken, genaamd Anton Constandse op te zetten.)
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

Wie had dat kunnen denken, Peter Derkx, Henk Engelsman, de Leo Polak Stichting en jij: humanisten van het Humanistisch Verbond lobbyen voor een Vrijdenkersleerstoel. En dan nog wel een leerstoel met de naam van een zedenmeester avant la lettre!

En de leden van De Vrije Gedachte stemden zomaar in met deze humanistische lobby? Is er binnen die vereniging sowieso een serieuze discussie rondom dit onderwerp gevoerd?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

fred neerhoff schreef:Wie had dat kunnen denken, Peter Derkx, Henk Engelsman, de Leo Polak Stichting en jij: humanisten van het Humanistisch Verbond lobbyen voor een Vrijdenkersleerstoel. En dan nog wel een leerstoel met de naam van een zedenmeester avant la lettre!

En de leden van De Vrije Gedachte stemden zomaar in met deze humanistische lobby? Is er binnen die vereniging sowieso een serieuze discussie rondom dit onderwerp gevoerd?

Ik probeer het nog maar een keer.
hagenaars

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Ik probeer het nog een keer duidelijk te maken: er is een serieuze discussie gevoerd over deze leerstoel. Dat is een. Ik beschouw Leo Polak als een van de grondleggers van de sexuele hervorming in ons vaderland. Een zedenmeester, zeker, maar uit het goede hout gesneden.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:er is een serieuze discussie gevoerd over deze leerstoel.
Binnen de vrijdenkers vereniging of alleen informeel met mede-humo's? Ikzelf kan van die discussie niets terugvinden in de notulen of het verenigingsblad. Misschien dat jij me verder kan helpen?
hagenaars schreef:Ik beschouw Leo Polak als een van de grondleggers van de sexuele hervorming in ons vaderland.


Jouw oordeel ter zake kan ik niet serieus nemen. Maar dat begreep je natuurlijk allang. Ik hoef je alleen maar te herinneren aan http://www.vrijdenkersforum.nl/forum/vi ... t=50#p1680
en verder.
hagenaars schreef:Een zedenmeester, zeker, maar uit het goede hout gesneden.
Ik mag hopen dat alle zedenmeesters het beste voor hebben met hun doelgroep. Maar daar gaat het hier natuurlijk niet om.
hagenaars

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Ik heb in het bestuur het idee van een of meerdere vrijdenkersleerstoelen gelanceerd, er was geen opositie tegen. Iedereen vond het een goed idee, zo ging het ook in de jaarlijkse L.V.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Ik heb in het bestuur het idee van een of meerdere vrijdenkersleerstoelen gelanceerd, er was geen opositie tegen. Iedereen vond het een goed idee, zo ging het ook in de jaarlijkse L.V.
Je bedoelt het bestuur van het Humanistisch Verbond of dat van De Vrije Gedachte?
hagenaars

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Het gaat wel traag, zeg. We hebben het over vrijdenkersleerstoelen...Het H.V. heeft zelf ook leerstoelen, vanuit de Stichting Socrates.
Plaats reactie