Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

Leo Polak was geen wetenschapper maar een moralist. Een moralist die zijn hand zwaar overspeelde.
hagenaars

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Leo Polak was een begenadigd man van de wetenschap. Hij hield een moreel praatje. Waarin hij zich terecht afzette tegen gehoorzaamheid, pleitte voor een individueel appèl.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Leo Polak was een begenadigd man van de wetenschap.
Dat bestrijd ik dus. En niet zonder reden. Immers, ik mag hopen dat je weet dat een wetenschappelijke theorie als waarheid geldt, zolang er geen feiten gevonden worden waarmee zij in strijd is (Karl Popper)?

Welnu, de uitdrukkelijk en herhaaldelijk uitgesproken claim van Leo Polak dat zijn zedenwet een universele, onbetwijfelbare altijd en eeuwige zekerheid is, werd door mij met slechts 1 tegenvoorbeeld onderuit gehaald (1 zwarte zwaan maakt de bewering dat alle zwanen wit zijn tot een onware bewering!).
hagenaars

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Leo Polak hield een radiopraatje, geen wetenschappelijk referaat. Het gaat in het praatje om het bepleiten van zelfstandig oordeel, niet om (natuur)wetenschappelijk onderzoek. Als je meer wil weten van zijn prestaties dan verwijs ik graag naar de literatuur bv.
.E.Langemeijer, 'Polak, Leonard (1880-1941)', in: Biografisch Woordenboek van Nederland 2 (1985)
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

Nu dat is aangetoond dat de waarheidsclaims van Leo Polak een wetenschappelijke farce zijn (zie http://www.vrijdenkersforum.nl/forum/vi ... =270#p4517 en http://www.vrijdenkersforum.nl/forum/vi ... =280#p4540), hier nog een illustratie van zijn wetenschappelijke falen.

Op pagina 53 van zijn 'Sexuele Ethiek' schrijft Leo Polak, ik citeer: "Men kan tegen sommigen der gronden, tegen het cijfermateriaal* en tegen de optimistische conclusie** bedenkingen opperen, gelijk men gedaan heeft - maar ethisch belangrijker dan heel de vraag over de feitelijke benevens de te verwachten gang van zaken is de vraag: behoort er zedelijke selectie plaats te vinden?"[onderstreping en vet van mij]Waarop hij in het vervolg van de tekst de vraag bevestigend beantwoordt.

*) Bedoeld wordt het statistisch materiaal dat de vermeende erfelijkheid van karaktertrekken moest aantonen.
**) Die conclusie heeft betrekking op de uitspraak van Gerard Heymans (de leermeester van Leo Polak) die luidde dat bij selectieve voortplanting op basis van "goede" karaktertrekken de mensheid "verbeterd" kon worden.

Dat komt er kort gezegd op neer dat Leo Polak de feiten ondergeschikt achtte aan de noodzaak tot ethische selectie (bij seksuele voortplanting).

Maw, het gaat Leo Polak niet om de waarheid maar veeleer hoe het volgens hem behoort te zijn. Dit karakteriseert Leo Polak ten volle als een moralist die de feiten ondergeschikt achtte aan zijn vermeende superieure opvattingen.
hagenaars

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Dit was weer typisch een gevalletje van grote stappen snel thuis. Want Leo Polak wist natuurlijk, hij schreef De Zin der Vergelding, een strafrechts-philosofisch onderzoek, dat mensen lang niet altijd aan de strenge leefregel konden voldoen. Dit wat betreft jouw lritiek op de zedewet. De waarheidsclaim is dus helemaal niet een farce, jij maakt het er van!
Nu wat betreft Sexuele Ethiek, het boek is een pleidooi voor bevrijding, bevrijding van de benepen moraal. Het gaat over sexuele hervorming, niet over selectieve voortplanting. Ik vind die passage ook niet de sterkste in het boekje. Ik weet niet of hij de feiten, welke? ondergeschikt maakte aan zijn vermeende superieure opvattingen. Stellig gaf hij blijk van een reactionaire gezindheid, maar het is niet de hoofdlijn van dit werkje, die de bevrijding behelst.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

We worden het niet eens.
hagenaars

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Ik denk het ook.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

Nee, we worden het inderdaad niet eens. Dat hoeft natuurlijk ook niet, maar waar het Leo Polak betreft kan dat ook helemaal niet. Want daarvoor zou toch minimaal een inhoudelijke discussie mogelijk moeten zijn. Echter, het is overduidelijk gebleken dat jij permanent wegdraait van elke inhoudelijke kritiek op het handelen en denken van Leo Polak.

Zoals onze berichten uitwisseling ruimschoots heeft aangetoond zal je nooit of te nimmer ook maar 1 millimeter toegeven dat Leo Polak aperte onwaarheden debiteerde, fouten maakte, fatale fouten zelfs, ook niet als die onwaarheden en fouten expliciet en onweerlegbaar aangetoond worden. Hierdoor wordt een inhoudelijke discussie niet alleen bemoeilijkt maar volstrekt onmogelijk.

Samengevat: Je geeft er blijk van een dogmatische adept van Leo Polak te zijn zonder zijn specifieke handelswijze, uitspraken en ideeën ter zake van mijn kritiek serieus te nemen. Ik vind dat een verkeerde manier om iemand te eren.
hagenaars

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Nu wil het geval dat ik het met jou absoluut oneens ben inzake deze grote figuur met een vooruitziende blik. Ik heb er geen behoefte aan de argumenten pro en contra te herhalen. We zijn het niet eens en daar laat ik het bij, ander onderwerp zou ik zeggen.
Plaats reactie