Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

hagenaars

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Hoe kom je daar toch bij. Van Praag was voorzitter en Constandse bestuurslid, natuurlijk waren er accentverschillen. Maar dat is normaal in een vereniging met 16.000 leden, vogels van diverse pluimage. Polak en Constandse waren bondgenoten, voor de 2e wereldoorlog.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

Hoe ik daar bij kom? Lees zelf eerst eens bovenvermeld boekwerkje over Constandse!
hagenaars

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Waarom zou ik dat doen? Ik ken natuurlijk de verschillen en de overeenkomsten tussen beide heren. En het gaat hier om Leo Polak.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

Je vroeg mijn beweringen te staven. Voilá!
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door David Bakker »

Dit jaar komt de Leo Polak leerstoel tot stand: https://www.academictransfer.com/employ ... 1/lang/nl/

Locatie Groningen
Functietypes Hoogleraren, UHD’s, UD’s & lectoren, Onderzoek, Ontwikkeling, Innovatie

Uren 8,0 uren per week
Werk-/denkniveau Universitair
Vacaturenummer 213107
Vertalingen nl

U kunt niet meer op deze vacature solliciteren
Functiebeschrijving
Strafrechtfilosofie bevindt zich, zoals de naam al aangeeft, op het snijvlak van strafrecht en rechtsfilosofie. De leerstoel is ingesteld bij de vakgroep Rechtstheorie, maar het is de bedoeling dat zowel in onderwijs als in onderzoek verbanden worden gelegd met de vakgroep Strafrecht en Criminologie. Deze interdisciplinaire samenwerking sluit nauw aan bij de doelstelling van de Faculteit om vakgroepoverstijgende samenwerkingsverbanden te realiseren.
Functie-eisen
De hoogleraar zal zich bezighouden met onderzoek en onderwijs op het terrein van de strafrechtfilosofie in het algemeen en het gedachtegoed van Leo Polak in het bijzonder. Op grond daarvan wordt van de te benoemen hoogleraar verwacht dat deze:
- richting wil en kan geven aan onderwijs en onderzoek in de strafrechtfilosofie
- een expert is op het terrein van strafrechtfilosofie, het gedachtegoed van Leo Polak en de geschiedenis van het vrijdenken
- uitstekende didactische en onderzoekscapaciteiten bezit
- uitstekende wetenschappelijke kwaliteiten heeft, blijkend uit een promotie en wetenschappelijke publicaties op het terrein van de leerstoel
- een coöperatieve instelling heeft en het vermogen heeft samen te werken met wetenschappers van verschillende disciplines
- in staat en bereid is een bijdrage te leveren aan het maatschappelijke debat over het strafrecht, meer in het bijzonder over de thema's uit het gedachtegoed van Leo Polak.
Arbeidsvoorwaarden
Aanstellingsperiode: vijf jaar.
Aanvangsdatum: per 1 september 2013.

Belangstellenden kunnen een exemplaar van het structuurrapport opvragen bij mevrouw D.J. de Jager, telefoon 050-3635653, e-mail: D.J.de.Jager@rug.nl

U kunt solliciteren door middel van uw sollicitatiebrief voorzien van curriculum vitae en publicatielijst te sturen vóór 01.06.2013 uitsluitend aan de hand van het sollicitatieformulier.

Acquisitie wordt niet op prijs gesteld.
Dienstverband: 60 maanden
Organisatie
Faculteit Rechtsgeleerdheid
Binnen de Faculteit Rechtsgeleerdheid van de Rijksuniversiteit Groningen is de bijzondere leerstoel Strafrechtfilosofie vacant. Deze bijzondere leerstoel (Leerstoel Leo Polak) is ingesteld vanwege de Stichting Bijzondere Leerstoel Leo Polak. De leerstoel is onbezoldigd; de te verrichten taken nemen gemiddeld een dag per week in beslag (0,2 fte).
Additionele informatie
Prof.mr.dr. J.B. Wezeman, decaan van de Faculteit Rechtsgeleerdheid
050-3635607,
J.B.Wezeman@rug.nl
Meer informatie over de werkgever Rijksuniversiteit Groningen (RUG) on AcademicTransfer. Verkorte link naar deze vacature: www.academictransfer.com/18451
U kunt niet meer op deze vacature solliciteren.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

Is het bekend wie deze bijzondere leerstoel financiert?
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef:Is het bekend wie deze bijzondere leerstoel financiert?
Die stichting bijzondere leerstoel leo polak (zie bijgevoegd uittreksel Kamer van Koophandel) , met in het bestuur Anton van Hooff (voorzitter), Leo Samama, de kleinzoon van Leo Polak (secretaris) en Henk Engelsman (penningmeerster uiteraard), financiert dit. Waar het geld allemaal vandaan komt weet ik niet precies.
In vergaderstukken van De Vrije Gedachte uit 2012 lees ik in dit verband:

"Leerstoel Leo Polak:
Goedkeuring lening ad € 15.000 te plaatsen op termijndeposito ASN bank (renteopbrengst voor de vereniging). De Leerstoelstichting dient over minimaal € 15.000 aan financiële middelen te beschikken."

Overigens is dat hoogleraarschap onbezoldigd.

Het valt me op dat de opdracht van de leerstoel nauwelijks vrijdenken behelst. Het lijkt me raar als De Vrije Gedachte hier geld in gaat steken.
Bijlagen
Stichtingbijzondereleerstoelleopolak.pdf
(81.8 KiB) 838 keer gedownload
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef:Het lijkt me raar als De Vrije Gedachte hier geld in gaat steken.
Het is minder raar als je je bedenkt dat die leerstoel tevens het resultaat is van een prestige strijd met de humanisten Lex Hagenaars, Henk Engelsman en Peter Derkx als representanten van zowel het Humanistisch Verbond als De Vrije Gedachte (DVG) in crisis. De huidige DVG-voorzitter Anton van Hooff, op advies van Engelsman door Hagenaars de DVG binnen gehaald, werkt bovendien graag samen met de politiek correcte Leo Somama, een familielid van Leo Polak. Een klef zootje dus.
hagenaars

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door hagenaars »

De leerstoel heeft nog maar weinig te maken met het oorspronkelijk door mijn bestuur bepleitte doel, namelijk het vrijdenken verduidelijken en bevorderen, ook aan de universiteit.

De door Fred geconstateerde "prestigestrijd" komt mij onbekend voor, zegt mij niets...
Laatst gewijzigd door hagenaars op di 11 jun 2013, 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:De door Fred geconstateerde "prestigestrijd" komt mij onbekend voor, zegt mij niets...
Je kan je toch nog wel die afwijzende brief van Leo Samama aan jou herinneren? In die tijd hengelde Van Hooff naar alles waarmee hij zijn discutabele prestige kon opvijzelen. En ja, Leo Samama hapte en werd vervolgens ingepakt met de toezegging van een Leo Polak-dag. Sindsdien besloten wij af te zien van verdere stappen tegen Van Hooff.
Plaats reactie