Materialisme versus Idealisme

hagenaars

Re: Materialisme versus Idealisme

Bericht door hagenaars »

@Fred, als je het zo formuleert, Moskou of Mussert, dan doe ik niet mee. Het zijn gaat aan het denken vooraf, maar omdat mensen een beschaving met elkaar vormen, kunnen zij gedachten zonder materie doorgeven.
@David. Niet alle moslims zullen weet hebben van de grote voordelen van het Westen en alles waar dat voor staat. Veel wel, steeds meer. Zulke regiems hebben altijd veel geheime diensten nodig... :D
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Leo Polak over Spinoza: onbegrijpelijk

Bericht door David Bakker »

hagenaars schreef:Het idealisme kan zeker tot veel positieve zaken leiden, wat dacht je van mensenrechten? Het recht meer in ruimere zin? Beschaving?

We moeten filosofisch idealisme en idealisme in de zin van streven naar doelen van elkaar onderscheiden. Materialistische (verlichtings)filosofen streven ook doelen na zoals volksverheffing, gelijke rechten voor man en vrouw, sexuele vrijheid etc.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Leo Polak over Spinoza: onbegrijpelijk

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef: Idealisme en materialisme zijn elkaar concurrerende filosofische visie's op de werkelijkheid. Voor een idealist is de geest alles bepalend, terwijl een materialist stelt dat alles - dus ook de geest - terug te voeren is op de materie [zonder materie geen geest].
Ik zou het anders stellen. Materialisten gaan uit van de werkelijkheid en idealisten meer van abstracties.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Materialisme versus Idealisme

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:@Fred, als je het zo formuleert, Moskou of Mussert, dan doe ik niet mee.
Mee eens. De werkelijkheid is natuurlijk altijd genuanceerder.
hagenaars schreef: omdat mensen een beschaving met elkaar vormen, kunnen zij gedachten zonder materie doorgeven.


Ben je nu echt zo losgezongen van de materie, dat je zelfs op de para-psychologische tour gaat?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Leo Polak over Spinoza: onbegrijpelijk

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef:Ik zou het anders stellen. Materialisten gaan uit van de werkelijkheid en idealisten meer van abstracties.
Niet mee eens. Jouw beschrijving laat licht tussen de objectieve, fysisch meetbare werkelijkheid en de beleefde, subjectieve werkelijkheid. Als materialisten het over de werkelijkheid hebben dan bedoelen zij altijd de materiële, objectieve werkelijkheid.

Ik houd het daarom op de algemeen geaccepteerde definitie dat voor idealisten de geest alles bepalend is, terwijl materialisten stellen dat uiteindelijk alles terug te voeren is tot de materie.
hagenaars

Re: Materialisme versus Idealisme

Bericht door hagenaars »

Parapsychologie? Huh? Een voorbeeld van wat ik wel bedoel, je hebt de grondwet, die bestaat en oefent invloed uit. Daar komt geen materie aan te pas. Ik hoop dat het duidelijk is.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Materialisme versus Idealisme

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:je hebt de grondwet, die bestaat en oefent invloed uit. Daar komt geen materie aan te pas.
Grappig, we praten totaal langs elkaar heen.

Je realiseert je toch wel dat informatie een (materiele) drager (stimulus) nodig heeft?

Die informatie verwerken wij met tussenkomst van sensors (ruwweg de vijf zintuigen: zien, ruiken, voelen, horen, proeven) die de binnenkomende informatie coderen (omzetten) in elekro-chemische pulsen naar onze computer (de hersenen). Die hersenen zijn op hun beurt weer in staat om via actors (stem, handelingen) informatie te genereren, enz.

Jouw grondwet (informatie) staat op papier (drager) en wordt via ogen (sensors) in je hersens verwerkt. Het informatie kanaal tussen papier en oog wordt gevormd door het zichtbare licht (dat via het oog wordt omgezet in electo-chemische stimuli).

Hoezo: er komt geen materie aan te pas?
hagenaars

Re: Materialisme versus Idealisme

Bericht door hagenaars »

Sorry. Ja, je gaat nu wel erg op de loop met mijn gedachte. Alsof je de bril moet beschrijven die Rembrandt droeg toen hij zijn meesterwerken schilderde, nee, daar gaat het niet om. De grondwet van een land is een invloedrijke werkelijkheid, los van het papier waarop hij gedrukt is, de ogen van de burger en de hersens van de advocaat. De grondwet is een idee...
Vgl. Ryle, the concept of mind.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Materialisme versus Idealisme

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef: De grondwet is een idee...
Jouw idee vertegenwoordigt informatie, gedragen door je hersens (materie). Nog eens: zonder materie geen gevoel, idee of emotie.
hagenaars

Re: Materialisme versus Idealisme

Bericht door hagenaars »

Je hebt gelijk zonder drager geen informatie, natuurlijk niet. Maar de inhoud van die informatie is niet afhankelijk van materie. Cultuur bestaat zonder directe invloed van materie. Een boek is echt veel meer dan inkt, papier en een drukkerij. Een universiteit is meer dan gebouwen, laboratoria en gedrukte stukken, zoals Ryle terecht opmerkte.http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=r ... BhyUphOqzg
Plaats reactie