Een open samenleving.

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Een open samenleving.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Boeiend onderwerp, maar het gaat natuurlijk niet over een elite. Maar over bange baasjes met een klein taakje. Namelijk schoolbestuur zijn.
Kom kom niet zo laatdunkend over schoolbesturen. Je zou je niet zo moeten verkijken op de term 'elite'. Want identieke voorbeelden zijn te geven over hogeschoolbesturen en universiteitsbesturen. Enz enz Algemeen: de angst om te 'kwetsen' regeert maar al te vaak.
hagenaars

Re: Een open samenleving.

Bericht door hagenaars »

Het zijn natuurlijk noodzakelijke maatschappelijke taken de afval ophaal en het schoolbestuur, maar elite is het niet.
Ik kijk er niet op neer, begrijp mij goed, maar een elite is nu eenmaal iets anders. (Zie boven.) Een universiteitsbestuur zal zeker de belangstelling van de elite hebben. Daar deel van uitmaken is een kolfje naar de hand van de elite van ons land, de stad en de regio.
Een universiteitsbestuurder neemt bij bepaalde vitale politiek en culturele zaken de leiding, dat spreekt.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Een open samenleving.

Bericht door fred neerhoff »

Het gaat om alle bestuurlijke gremia, van laag tot hoog: de angst om minderheden te mishagen of te kwetsen regeert maar al te vaak. Ook onder universiteitsbestuurders. Deze maatschappelijke ziekte (politiek correct 'tolerantie' geheten) heeft het land al decennia in zijn greep. Foute boel, en niet zo'n beetje ook!
hagenaars

Re: Een open samenleving.

Bericht door hagenaars »

Ja, te veel tolerantie die in verzwijgen ontaardt, is een verkeerde weg. Ik loop bijna dagelijks langs de woorden van de dichter: "HENDRIK MATTHEUS VAN RANDWIJCK 1909-1966. EEN VOLK DAT VOOR TIRANNEN ZWICHT ZAL MEER DAN LIJF EN GOED VERLIEZEN DAN DOOFT HET LICHT...


Hendrik Mattheüs van Randwijk was een Nederlandse verzetsman, journalist, schrijver en dichter. Hij was een verzetsleider en medeoprichter van Vrij Nederland en de eerste hoofdredacteur daarvan, ook na de oorlog. Wikipedia
hagenaars

Re: Een open samenleving.

Bericht door hagenaars »

Ik moest weer aan de vrijheid denken vanochtend. Als het gaat over vrijheid, een multi-interpretabel begrip dan moet je daar wel erg mee oppassen! Buiten op ons bankje in de schaduw lees ik de avondkrant (Het Parool.) Nota bene, ik kom vaak 's avonds niet goed toe aan de krant...
In de krant toevallig alle drie, vier begrippen "vrijheid" op een rijtje. Ik nummer voor het gemak:

1. Theodor Holman, de vrijdenker, heeft het over de rol van de staat en een koning die niet begrijpt dat zijn onderdanen treuren in volle vrijheid omdat ze alles hebben wat hun hartje begeert. De vrijheid om ongelukkig te zijn, is de titel van zijn intelligente stukje.

2. Herman Stil daarnaast over de vrijheid van KLM om niet te doen wat vakbonden in Frankrijk eisen. De vrijheid om concurrenten te verslaan en zo te groeien.

3. A. Barmhart, een begenadigd grappenmaker over de vrijheid die terug moet op de Wallen. Het is een pseudoniem, natuurlijk, dat Barmhart...De Cock en de moord op het Wallengebied.

4. Je moet toch normaal over straat kunnen? Zo'n 500 mensen in Rotterdam, veelal vrouwen, kwamen in Rotterdam bijeen uit solidariteit met de vrouw die daar onlangs werd verkracht. Een zeer gewelddadige verkrachting. "Wij zijn niemands eigendom".
hagenaars

Re: Een open samenleving.

Bericht door hagenaars »

Je kunt het wijde begrip 'vrijheid' natuurlijk op verschillende wijzen gebruiken. Weer even verder over vrijheid, alleen als er grenzen zijn dan is er ook vrijheid, zegt Paul Scheffer en hij werkte zijn essay uit tot een beredeneerd overzicht van de hedendaagse vrijheid1). Al sinds Paul Scheffer op achttienjarige leeftijd voor de Berlijnse Muur stond is hij geïntrigeerd door grenzen en denkt hij na over de waarde en betekenis ervan. Naar aanleiding van de vluchtelingencrisis, het vertrek van de Britten uit Europa en de muur die Trump wil bouwen aan de Mexicaanse grens, heeft Scheffer zijn ideeën geordend en verder uitgewerkt. Voor hem bestaat er geen vrijheid zonder vorm: een open samenleving kan niet functioneren zonder een grens. Dat is de enige manier om burgerrechten en solidariteit te garanderen.
Gebruikmakend van geschiedenis, filosofie, geografie en sociologie analyseert Scheffer hedendaagse problemen als migratie, protectionisme en terrorisme. Daarbij trekt hij ferme conclusies over de toekomst van Europa. De vorm van vrijheid is een actueel en urgent boek over een van de grote vraagstukken van onze tijd: de omgang met grenzen.

Wikipedia over de vrije wil.
De vrije wil wordt meestal gedefinieerd als het vermogen van rationeel handelende personen om controle uit te oefenen over eigen daden en beslissingen. Om antwoord te kunnen geven op de vraag of dit vermogen werkelijk bestaat, moet worden nagegaan wat het verband is tussen vrijheid en oorzakelijkheid en dient het al dan niet deterministische karakter van de natuurwetten onderzocht te worden.
De twee uitgesproken tegengestelde posities binnen dit debat zijn enerzijds het metafysisch libertarisme, dat betoogt dat het determinisme fout is en dat vrije wil dus bestaat (of op z'n minst mogelijk is) en anderzijds het harde determinisme dat stelt dat determinisme wel waar is en vrije wil dus niet bestaat. Beide posities worden dan ook beschouwd als incompatibele (lastig verenigbare) opvattingen. Daartegenover staat dan weer de compatibele opvatting dat determinisme misschien wel bestaat, maar de vrije wil daarmee niet uitgesloten is. Beide zijn dus compatibel, en kunnen naast elkaar bestaan.
De vraag naar het bestaan van vrije wil is een klassieke vraag binnen de filosofie van de geest2). Breder heeft het ook theologische, ethische en wetenschappelijke implicaties. Op het gebied van de religie kan het bijvoorbeeld impliceren dat een alvermogende godheid geen macht uitoefent over de wil en keuzes van de mens. In de ethiek kan het betekenen dat individuen voor hun daden moreel verantwoordelijk gehouden kunnen worden. En op wetenschappelijk gebied kan het de vraag inhouden of het doen en denken van de mens afhangt van fysieke oorzaken, zoals o.a. de werking van functies en mechanismen in de menselijke hersenen.

1) De vorm van vrijheid, Paul Scheffer. De Bezige Bij. 2018.

2) https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... V6PfboJjAk
hagenaars

Re: Een open samenleving.

Bericht door hagenaars »

Mijn geachte collega David Bakker citeert de Judicial Watch, dat is een risico want deze actiegroep neemt met de waarheid een loopje en zit er meestal naast. Talloos zijn de samenzweringen die zij zg. aan het licht brachten maar die op lulkoek berusten. Oppassen Bakker!

Wikipedia:
Judicial Watch (JW) is an American conservative activist group[1] and self-styled watchdog group[2][3] that files Freedom of Information Act (FOIA) lawsuits to investigate claimed misconduct by government officials.
Founded in 1994, JW has primarily targeted Democrats, in particular the Clinton administration, the Obama Democratic administration, and Hillary Clinton, although it has sued Republicans as well including the administration of George W. Bush. It has also filed lawsuits against government climate scientists; Judicial Watch has described climate science as "fraud science". The group has made numerous false and unsubstantiated claims, which have been picked up by right-wing news outlets. The vast majority of its lawsuits have been dismissed.[1]
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Een open samenleving.

Bericht door fred neerhoff »

Zeg Hagenaars, zou jij niet een toontje lager zingen? Want als er hier 1 persoon op dit Forum is die het niet zo nauw neemt met de waarheid, dan ben jij dat wel!
hagenaars

Re: Een open samenleving.

Bericht door hagenaars »

Wat bedoel je met die jij bak en wat denk je te bereiken? Die actiegroep is foute boel, zoals uit vele akkefietjes blijkt. Ik doe mijn best om onze jonge collega een beetje te waarschuwen, meer niet hoor.
hagenaars

Re: Een open samenleving.

Bericht door hagenaars »

Je reageert niet meer, Neerhoff en dat is maar beter ook, want jij-bakken staan je niet. Iets anders dan maar.

Het meest favoriete kamerlid van hen die ik ken, is mr. Theo Hiddema. Ik zal nooit op hem stemmen, maar daarover een andere keer, wellicht. Altijd keurig in het pak, rookt een sigaret, blijft altijd tegen iedereen netjes en voorkomend en doet wat een kamerlid moet doen, namelijk de regering controleren en duidelijk formuleren. Een bijzonderheid in het hok met grijze muizen en aanstellers in de Tweede Kamer.


Theo Upt Hiddema (Holwerd, 1 april 1944) is een Nederlands advocaat en politicus. Sinds 23 maart 2017 is hij lid van de Tweede Kamer der Staten-Generaal namens Forum voor Democratie.
Biografie[bewerken]
Hiddema is op 10 juli 1975 te Maastricht als advocaat beëdigd. Na een stage bij Max Moszkowicz te Maastricht begon hij in 1981 zijn eigen praktijk. Inmiddels zijn er twee filialen, in Amsterdam en Maastricht.
Hiddema kreeg nationale bekendheid door enkele spraakmakende strafzaken, waaronder die tegen Florrie Rost van Tonningen-Heubel en de zaak tegen de Bende van Venlo. Toen Haitske van de Linde werd vervolgd, omdat zij Michiel Smit "de grootste neonazi van Nederland" had genoemd, verdedigde hij haar met succes. Hiddema is een publiek figuur in de media, niet alleen vanwege zijn werk, maar ook vanwege zijn ongezouten uitspraken, waardoor hij zich met enige regelmaat in de problemen heeft gebracht. Hij werd meermalen door de tuchtrechter berispt, onder meer wegens belediging van de journaliste Valerie Lempereur en onbehoorlijk declaratiegedrag.[1]
In 2014 publiceerde journalist Stan de Jong een geautoriseerde biografie over Hiddema.[2]
Plaats reactie