Het verschil tussen theologie en filosofie.

Het verschil tussen theologie en filosofie.

Berichtdoor hagenaars » zo 19 aug 2018, 15:38

Op home page van dit forum werpt Bakker een oude vraag op: Wat is het verschil tussen filosofie en theologie. Eeerst maar de definities.
Theologie (synoniem: godgeleerdheid) betekent letterlijk 'godsleer'. De naam komt van het Griekse θεός (theos), wat 'God' betekent, en van het Griekse λόγος (logos), wat voor 'woord', 'leer', 'kennis' of 'verhandeling' staat.

De filosofie of wijsbegeerte is de oudste theoretische discipline die het verlangen en het streven uitdrukt naar kennis en wijsheid. Zij kwam voor het eerst echt op in de 6e eeuw v.Chr. Een beoefenaar van de filosofie wordt een filosoof of wijsgeer genoemd.

Het verschil is het godsgeloof...
hagenaars

Re: Het verschil tussen theologie en filosofie.

Berichtdoor hagenaars » di 29 jan 2019, 09:29

@ Bakker, alsjeblieft geen tijd verdoen, want " Een meme is een begrip uit de memetica en betekent een idee of ideeën-stelsel zoals een godsdienst of ideologie, dan wel een techniek of andere menselijke vinding of gebruik dat zich onder informatiedragers verspreidt, en wordt ook wel omschreven als een besmettelijk informatiepatroon. Wikipedia"
hagenaars

Re: Het verschil tussen theologie en filosofie.

Berichtdoor hagenaars » zo 04 aug 2019, 04:00

@Bakker,
Het is al eeuwen zo dat Het Westen de wereld regeert. Daar zijn verschillende argumenten voor beschikbaar. Ik noem ze nu niet, want dat zou te lang worden voor deze rubriek. Maar dat China de wereldorde gaat bepalen is een journalistieke blunder (een kletsverhaal), want geloof me, Shanghai is net zo westers als Tokio, Washington of Londen en Parijs. Mijn advies. Neem af en toe een andere krant ter hand...1)

1) Frankfurter Algemeine Zeitung. Zum Beispiel.
hagenaars

Keer terug naar Dossier pseudo-kennis