WIT IMPERIALISME VERSUS RADICALE VERLICHTING

Plaats reactie
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

WIT IMPERIALISME VERSUS RADICALE VERLICHTING

Bericht door fred neerhoff »

Nog een TPO-artikel door Paul Hekkens van dat white-supremacy artikel: viewtopic.php?f=8&t=682&start=20#p11551 en http://politiek.tpo.nl/2018/02/05/genet ... e-sluiten/ , maar nu een poging om te laten zien dat het christendom superieur is aan de islam http://api.traq.li/story/viewall3/-1/30 ... 7691ff8825

Mijn idee is echter dat het witte, christelijke kolonialisme juist een revival van de islam in de kaart heeft gespeeld. Lastig om deze analyse in de huidige gepolariseerde politieke klimaat te verdedigen: al snel krijg je het verwijt eentje van “weg met ons” te zijn.

Maar de westerse vrijheden zijn wel degelijk heel goed te verdedigen, zonder alsmaar het primaat van het christendom te bezingen.

Ik zou het dan gooien op het verdedigen van 1. de Grieks-Romeinse cultuur, 2. de Renaissance en 3. de Radicale Verlichting.

Daarvoor is dan wel noodzakelijk dat de lijn Spinoza, Diderot, d’Holbach enz. doorgetrokken wordt, en niet in de val wordt getrapt die Rousseau als opening naar de Gematigde Verlichting heeft gezet, om vervolgens bij Voltaire, Kant en de technologische clashes van de beide wereldoorlogen uit te komen met het lege postmodernisme van nu als gevolg. [De invloed van het Jodendom en het daaruit voortvloeiende christendom en de islam, beschouw ik dan eerder als een rem op deze progressieve ontwikkeling].
Laatst gewijzigd door fred neerhoff op do 15 feb 2018, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
hagenaars

Re: WIT KOLONIALISME VERSUS RADICALE VERLICHTING

Bericht door hagenaars »

In grote lijnen akkoord.
Toch een paar kleine puntjes. Het christendom wint het als kracht voor vooruitgang natuurlijk van de islam, anders zouden wij hier wel voor de islam kiezen. De islam blijft hier een te verwaarlozen geheel, een heimwee geloof. De geleerden zijn het er over eens de revival van de islam begon niet tijdens de hoogtij dagen van de koloniale era. Die is van vijftig jaar later en mede veroorzaakt door de olie.
De invloed van jodendom acht ik niet zeer groot.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: WIT IMPERIALISME VERSUS RADICALE VERLICHTING

Bericht door fred neerhoff »

Wit kolonialisme is veranderd in wit imperialisme. Het klassieke kolonialisme is daar een vorm van.
hagenaars

Re: WIT IMPERIALISME VERSUS RADICALE VERLICHTING

Bericht door hagenaars »

Eerst even twee definities: 1.Kolonialisme is de benaming voor een systeem waarin staten eigen koloniën hebben. Bij kolonisatie is er sprake van uitbreiding van het grondgebied van een soevereine staat. Afhankelijk van de houding van de kolonisator werd er over de inheemse bevolking beslist, werd deze verplaatst of zelfs uitgeroeid.

2.Imperialisme is het proces waarbij landen hun macht in andere delen van de wereld uit willen breiden door gebieden te veroveren en te beheersen. Het overnemen gebeurt niet, zoals bij kolonialisme, alleen om de economische redenen.

Nu wordt het (voor mij) een stuk duidelijker te begrijpen. Beide fenomenen zijn, denk ik, van alle tijden. En volgen elkaar niet logisch op. Bij het ene denk ik meer aan economische machtsuitoefening, het economische motief. Bij het andere aan geopolitiek, militaire macht. Het vormen van een rijk, door verovering en machtsovername.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: WIT IMPERIALISME VERSUS RADICALE VERLICHTING

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef:Ik zou het dan gooien op het verdedigen van 1. de Grieks-Romeinse cultuur, 2. de Renaissance en 3. de Radicale Verlichting.
Van die Grieks-Romeinse cultuur zal vrijdenkers vooral de materialistische filosofie aanspreken van de Grieken Democritus (ca. 460 v.Chr. – ca. 356 v.Chr) en Epicurus (341 v.Chr. – 271 v.Chr) en van de Romein Lucretius (99 v.Chr. – 55 v.Chr.). Helaas is hun werk door de vernietigende invloed van het eerste christendom (vernietiging van alles wat niet strookte met hun idealistische wereldbeeld) grotendeels verloren gegaan: https://www.historischnieuwsblad.nl/sho ... kopen.html

Van Democritus - die volgens de overlevering zeer productief moet zijn geweest - is geen enkel werk overgeleverd en van Epicurus slechts enkele fragmenten. De Rerum Natura van Lucretius werd in 1417 herontdekt.

Het werk van de idealistische filosoof Plato (ca. 427 v. Chr. - 347 v.Chr.), tijdgenoot en concurrent van de door Plato gehate Democritus, is daarentegen grotendeels bewaard gebleven. Zijn werk kon blijkbaar met een beetje goede wil nog binnen het christelijke wereldbeeld worden geplaatst en bleef vernietiging bespaard.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: WIT IMPERIALISME VERSUS RADICALE VERLICHTING

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef:en niet in de val wordt getrapt die Rousseau als opening naar de Gematigde Verlichting heeft gezet
Doel je hier op het feit dat de Franse Revolutie onder invloed van het denken van Rousseau - met name diens totalitaire opvatting van de 'volkswil' - uitmondde in terreur (Robespierre was een Rousseau-aanhanger)? En dat hierdoor in de periode na de Revolutie de schrik er zodanig in zat dat de Radicale Verlichting in Europa geen kans meer kreeg?
hagenaars

Re: WIT IMPERIALISME VERSUS RADICALE VERLICHTING

Bericht door hagenaars »

De Franse revolutie heeft veel uitvinders, genoemde was er zeker een van. De meer radicale verlichting moest wachten tot een kleine eeuw later.
Plaats reactie