Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door David Bakker »

Ik krijg de indruk dat we de strijd tegen de Islamisering alleen met behulp van de christenen kunnen winnen. De in naam seculiere politieke partijen zoals SP, PvdA, GroenLinks en D66 faciliteren de Islam terwijl de politieke partijen die tegen Islamisering strijden zoals PVV een FvD een groeiende schare belijdende christenen dan wel cultuurchristenen tot hun aanhang mogen rekenen (althans dat is de indruk die ik krijg op social media).

Sterker nog, het lijkt er zelfs op dat niet-gelovigen weer (cultuur)christelijk aan het worden zijn.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef:Ik krijg de indruk dat we de strijd tegen de Islamisering alleen met behulp van de christenen kunnen winnen.
Met de christenen win je natuurlijk niks. Of je moet het lijden van Jezus willen aanbidden.
David Bakker schreef:het lijkt er zelfs op dat niet-gelovigen weer (cultuur)christelijk aan het worden zijn.
Van de weeromstuit ja.

Maar die cultuur christenen lijken hun eigen cultuur van de Verlichting compleet vergeten te hebben. Het lijkt er sterk op dat men compleet niet weet dat er ook nog zoiets is als de Radicale Verlichting.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef: Met de christenen win je natuurlijk niks. Of je moet het lijden van Jezus willen aanbidden.
[/u]
Zo wordt dus niet gedacht: https://twitter.com/KoosRoegholt/status ... 0576646145 en https://twitter.com/wierdduk/status/938705385858457600
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef:Zo wordt dus niet gedacht
Precies! Ze snappen niks van hun eigen cultuur!
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef:
David Bakker schreef:Zo wordt dus niet gedacht
Precies! Ze snappen niks van hun eigen cultuur!
Wat te doen?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef:Wat te doen?
Vast houden aan je eigen inzichten!
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef: Volgens mij hebben de gevestigde religies zoals het christendom eerder een rem gezet op de totstandkoming van moderne inzichten dan dat zij daartoe hebben bijgedragen.

Daarentegen heeft het kern idee van een God die almachtig en perfect is - een godsidee dus dat los staat van menselijke bedoelingen en niet te verwarren is met het Abrahamitische godsidee - inderdaad aantoonbaar bijgedragen aan revolutionaire doorbraken in de moderne natuurwetenschap.

Dit wordt duidelijk geïllustreerd door de doorslaggevende rol van dit kern idee in het christelijk geloof dat Johannes Kepler (1571 - 1630) motiveerde om uiteindelijk het Copernicaanse wereldbeeld te verbeteren. Daartoe vond hij op basis van de observaties van de astronoom Tycho Brahe (1546 - 1601) dat de Copernicaanse cirkelvormige planeet bewegingen vervangen dienden te worden door ellipsvormige banen. Kepler's beroemd geworden, nauwgezette naspeuringen worden algemeen gezien als het begin van de moderne natuurwetenschap.

Kepler's diepe geloof dat God's perfectie geen afwijking van wiskundige wetmatigheid toestond bracht hem er uiteindelijk toe zijn monnikenarbeid met betrekking tot ons planetenstelsel succesvol te voltooien.

En nu de remmende werking: In Kepler's tijd vierden middeleeuwse ideeën omtrent de goede bedoelingen van God nog hoogtij. De diep gelovige Kepler moest zich daarom eerst en vooral ontdoen van alle argumenten die gebaseerd waren op (christelijke) traditie en autoriteit. Dat is ook de reden dat hij de resultaten van zijn werk publiceerde in de vorm van pagina's lange mystiek christelijke beschouwingen. Allemaal ter verontschuldiging dat hij had gevonden wat hij had gevonden : wiskundige wetmatigheden waarin de Bijbel niet voorzag. Maar Kepler liet zijn geloof in de perfectie van zijn god uiteindelijk prevaleren boven alle menselijke interpretaties omtrent de bedoelingen van die god.

Ten diepste geloofde Kepler dus dat onze wereld zich door wiskundige wetmatigheden liet beschrijven. Daarom vermoed ik dat het Kepler geholpen zou hebben als hij vrij was geweest van de knellende christelijk ethiek. In elk geval is het een vaststaand gegeven dat hij zijn werk vrijmoediger en zonder versluierende omhaal had kunnen publiceren.

In het algemeen bevordert godsdienst gehoorzaamheid aan autoriteiten. En dat is nu niet bepaald de kritische geesteshouding die bevorderlijk is voor vernieuwingen in de wetenschap. Maar ik weet het, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op deze regel.
Begrijp ik het goed dat er binnen het christendom geen eenduidig godsbeeld is? Uiteindelijk was Kepler een deïst: God heeft de wereld geschapen en een set natuurwetten meegegeven en dat was het?
hagenaars

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door hagenaars »

Het christendom kent vele gestalten en eigenschappen toe aan de Heilige Drie-eenheid. Over diens bemoeienissen met dit aardse tranendal wordt ook verschillend gedacht.
Met Fred Neerhoff ben ik het eens dat de godsdienst als concrete uitwerking van het religieuze gedachtegoed wel erg vaak op de rem trapte. Verboden zijn er evenzoveel als geboden. En of het ideale godsidee de wetenschap stimuleerde, zoals bij Kepler, dat lijkt mij wel een elegante theorie.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door David Bakker »

Jazeker maar het ging mij even om Kepler. Die geloofde dus enerzijds in een almachtige perfecte God en anderzijds in een God met bedoelingen.
hagenaars

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door hagenaars »

Ja, God is een ruim concept, je kunt er veel in kwijt. Zoals de traditie bewijst.
Plaats reactie