Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Een vrijzinnig argument dat mij toen en nu eigenlijk nog wel, aanspreekt.
Vrijzinnig? Haha, die roze bril die staat je wel.
hagenaars

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door hagenaars »

Haha, die houden we erin...Maar nu even serieus. Er werden verschillende criteria genoemd en allereerst natuurlijk, de in juni 1993 door de Europese regeringsleiders die in Kopenhagen bijeenkwamen, vastgestelde drie criteria waaraan een kandidaat-lidstaat moet voldoen, voordat het tot de Europese Unie kan toetreden.
Besloten is toen nadrukkelijk geen rekening te houden met religie, omvang en samenstelling van de bevolking. Zo werd Turkije kandidaatlid en begon het proces van onderhandelen.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door David Bakker »

Larry Siedentop, een denker die stelt dat de wortels van het liberalisme in het christendom liggen. Discutabel:

https://www.nrc.nl/nieuws/2015/12/24/li ... 9-a1163019

https://www.nrc.nl/nieuws/2015/01/24/we ... 71-a103284
hagenaars

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door hagenaars »

Het is zeker waar dat in de strijd voor de vrijheid in Europa in de afgelopen eeuwen de christelijke kerken soms de zijde van de vrijheid kozen, maar er waren evenzovele christelijke verzetshaarden.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef:Larry Siedentop, een denker die stelt dat de wortels van het liberalisme in het christendom liggen.
Jahoor, Paulus als vrijdenker. En Erasmus, niet te vergeten. Laat me niet lachen.

Het verlichtingsdenken begon met Spinoza: weg met wonderen, weg met het bovennatuurlijke en vóór de rationele analyse. Alles in het geheim, want openbaarmaking van zijn ideeën had hem de kop gekost.

In de wetenschap hetzelfde verhaal: Keppler moest op z'n knieën, en Galileo ook.

Het liberalisme is ontstaan tegen de klippen op, en niet dankzij het verstikkende godsgeloof.
hagenaars

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door hagenaars »

Paulus noch Erasmus zijn door mij, noch door iemand anders in het geding gebracht. Waar het wel om gaat, is dat er soms gelovigen de zijde van de vrijheid kozen. En dat lijkt mij en feit.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door fred neerhoff »

Al weer zo'n infantiele toevoeging van Hagenaars.
hagenaars

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door hagenaars »

Hartelijk dank voor het welgemeende compliment. Ja, het is wat hè, een verstikkend godsgeloof.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:het is wat hè, een verstikkend godsgeloof.
Ja, ik prijs mij dan ook gelukkig nooit in een god geloofd te hebben.
hagenaars

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door hagenaars »

Zo! :lol:
Plaats reactie